کارگران بعنوان سرمایه های انسانی نقش اساسی در مناسبات و توسعه دارند و حمایت از این قشر زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود...

شرق مازندران – سردبیر : کارگران در فرهنگ ما همواره از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار هستند و آیات قرآن کریم هم بر تکریم این قشر تاکید داشته است.

این قشر زحمتکش در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی همواره در خط مقدم حضور در آوردگاه های مختلف بوده اند و نه تنها در جبهه کار و تلاش بلکه در جبهه دفاع از آرمان ها و حقانیت ایران اسلامی نیز پیشگام بودند.

به باور بسیاری از صاحب نظران، پس از پیروزی انقلاب، جنگ علیه ایران مستقل و اسلامی هرگز متوقف نشده و از جنگ تحمیلی به جنگ نرم و فرهنگی و اکنون نیز به جنگ اقتصادی تغییر ماهیت داده است و در این مسیر بدون شک کارگران نقش مهمی در تحقق امر تولید، توسعه اقتصادی و استقلال کشور دارند.

در سال‌های اخیر نیز کارگران در بخش اقتصاد و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید ملی گام‌های بزرگی برداشته اند اما با تشدید تحریم های ناجوانمردانه و افزایش تورم، جزو اقشاری بودند که آسیب های زیادی را متحمل شدند.

بطور کلی می توان گفت : امنیت شغلی، تأمین معیشت و ضعف های تشکیلاتی و صنفی­ سه ضلع اصلی مشکلات کارگران را تشکیل می­ دهند. قراردادهای موقت و بی­توجهی به قانون کار در هنگام عقد قراراداد، قراردادهای سفید امضاء و بی توجهی به اعتراضات صنفی از جمله مصادیق ناامنی شغلی در جامعه کارگری است.  این مشکلات علاوه بر اینکه بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند، بر دیگر بخش های اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز اثر می گذارند.

آمارها نشان می دهد بیش از ۴۰ میلیون از جمعیت کشور را قشر کارگر تشکیل می دهد و علاوه بر کارگران بیمه شده تأمین اجتماعی، بیش از ۳ میلیون نفر از کارگران نیز در کارگاه های زیرزمینی فعالیت می کنند که قطعا شرایط شان سخت تر و نا امن تر از جامعه رسمی کارگری است.

تقویت مبانی تولید ملی بعنوان محور مهم اقتصاد مقاومتی، توجه به وضع معیشت کارگران و حتی بالابردن سطح  علمی کارگران برای رسیدن به اهداف اقتصاد دانش‌بنیان، از مهم‌ترین اقداماتی است که باید مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.

کارگران قشر ضعیف جامعه محسوب می شوند و اگرچه دولت خود بعنوان بزرگترین کارفرما در کشور محسوب می شود اما ملکف و موظف است طبق قانون اساسی از این قشر حمایت کند و بعنوان اصلی ترین نهاد تصمیم گیر باید ضمانت اجرایی قوانین مرتبط با کار را پیگیری و اجرا کند .

کارگران بعنوان سرمایه های انسانی نقش اساسی در تحولات و مناسبات جامعه دارند و حمایت از این قشر زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه خواهد بود. از سویی از آنجا که این قشر، جمعیت زیادی از کشور را در بر می گیرد، اگر امنیت شغلی و معیشت آنها تامین شود و زمینه حضور موثر و فعال آنها در سایر بخش های جامعه فراهم شود، می توان بطور مطلوبی از ظرفیت های جامعه کارگری برای رشد و توسعه همه جانبه کشور بهره گرفت.

شایسته است؛ در سالی که به نام تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین مزین شده است، همه بخش های حاکمیتی توجه و اهتمام جدی به مقوله کار و کارگری داشته باشند که این مهم در توسعه اقتصادی و امنیت اجتماعی بصورت مستقیم تاثیرگذار خواهد بود.

محمد مبرا