اروند رود برای برو بچه های گردان های دفاع مقدس یادآور آبادان و والفجر ۸ شده و اینک قرار است رودخانه تجن در کرانه خزر، تداعی گر روزهای ایثار و مقاومت و حماسه سازی های مازندرانیها در عملیات آزادسازی شهر فاو باشد.   به گزارش شرق پرس، اروند خاطراتش را در سینه رود […]

 

پارک موزه تجین

 

 اروند رود برای برو بچه های گردان های دفاع مقدس یادآور آبادان و والفجر ۸ شده و اینک قرار است رودخانه تجن در کرانه خزر، تداعی گر روزهای ایثار و مقاومت و حماسه سازی های مازندرانیها در عملیات آزادسازی شهر فاو باشد.

 

به گزارش شرق پرس، اروند خاطراتش را در سینه رود تجن جاری می کند تا عطر باروت، منورها و خمپاره های شبهای عملیات والفجر ۸ در کرانه خزر جاوید بماند و این رود برای همیشه، سنگ صبور نخل های بی سر و سوخته ای در مرکز فرهنگی و پارک موزه دفاع مقدس مازندران باشد.

وجب به وجب تجن بوی آبادان و والفجر ۸ را می دهد، تانکها و نفربرهای مستقر شده، نخل های بر قد کشیده در حاشیه رود، لاشه بالگرد تکه تکه شده، همه و همه دست به دست هم می دهد تا از شلوغیهای شهر رها شویم و ساعاتی با خاطره سازان دفاع مقدس همراه شویم.

در پارک موزه دفاع مقدس قرار است حماسه سازیهای ابوعمار، دلاوریهای تیپ ۳۷ نور، تیپ ۴۳ بیت المقدس جزو قرارگاه قدس، خاطره شهید شیرودی، حاج بصیر، تیپ ۲۵ کربلا نمایش داده شود و حماسه های مازندران در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شود.

ساخت پارک موزه دفاع مقدس مازندران از سال ۸۷ در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار در حاشیه رود تجن ساری آغاز شده است و با گذشت چند سال رشدی حدود ۲۰ درصدی دارد و در این پارک موزه گوشه ای از حماسه سازیهای دیار علوی در دوران جنگ به تصویر کشیده می شود.

نقش پررنگ مازندران در دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران با اشاره به دلاورمردیهای مردم استان در دوران دفاع مقدس بویژه حماسه خرمشهر گفت: باید این مسئله را پذیرفت که مازندرانیها در این دوره نقش ویژه ای داشتند و یکی از لشگرهای بزرگ عملیات بیت المقدس که ۹۲ زرهی بود، فرماندهی آن را شهید مسعود منفرد نیاکی از بچه های آمل، عهده دار بود.

سردار عبدالله ملکی با بیان اینکه هنوز که هنوز است، آثار جنگ باقی مانده و مشکلات کنونی ریشه در جنگ دارد، از روزهای اسارت خرمشهر سخن می گوید و ادامه می دهد: زمانیکه خبر سقوط خرمشهر به صدام رسید، عنوان می کند ” نیروهای مسلح عراق، معمره، نگین شط العرب را تصرف کردند، معمره امروز، لباس عزا را از تنش بیرون کرده و لباس عربی و پیروزی به تن می پوشد”.

پارک موزه تجین

این یادگار دوران دفاع مقدس با عنوان اینکه، شادیهایی رژیم بعث را بعد از سقوط خرمشهر می شنیدیم، اظهار داشت: این گفته ها درحالیست که پس از آزادسازی خرمشهر، صدام حتی به نیروهای مصر رو کرده و حاضر بود که آنها به بغداد بروند و از این کشور دفاع کند.

پارک موزه دفاع مقدس ملی است

این یادگار دوران دفاع مقدس به ساخت پارک موزه دفاع مقدس اشاره و اضافه می کند: کلنگ ساخت پارک موزه در سال ۸۷ و در زمینی به مساحت ۸۷ هکتار به زمین زده شد که در دو سوی تجن در حال ساخت بوده و ۳۸ هکتارش بستر رودخانه و ۲۳ هکتار نیز خشکی است اما در نوار حاشیه ای واقع شده و ۱۵ هکتار آن نیز در قالب طرح توسعه باید از مردم خریداری شود.

سردار ملکی با بیان اینکه این پروژه ملی است، گفت: این پارک موزه در هشت عرصه تعریف شده که یکی از عرصه ها تاریخ مازندران است و گروههای تاریخ در حال جمع آوری شاخص های تاریخی مازندران هستند و استان در گذر تاریخ در این پارک موزه به تصویر کشیده می شود.

نقش مازندران در جنگ بازسازی می شود

وی افزود: نقش استان در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و ۱۷ شهر زمان جنگ در پارک موزه طراحی و نمایش داده می شود و یکی از کارهای مهم در پارک موزه، نشان دادن عملیات والفجر هشت و فتح شهر فاو توسط لشگر ۲۵ کربلا است و خط اروند، خط فاو در آن ایجاد می شود.

حاشیه تجن نقاط دیدنی مازندران می شود

وی درباره کندی روند ساخت پارک موزه گفت: بحث دیواره سازی و خرید زمین بخشی از وقت را صرف کرده است و انشاء الله تا پنج سال دیگر، حاشیه تجن به مرکز فرهنگی دفاع مقدس و از نقاط دیدنی مازندران تبدیل خواهد شد.

 

پارک موزه تجین

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه این پارک موزه تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: به رغم کمبود امکانات، بشدت در حال کار هستیم و امیدواریم این طرح را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه ساخت این پارک موزه اکنون به خواست مردمی شده است، یادآور شد: تاکنون ۱۵۰ نفر نخل از جیرفت کرمان خریداری و غرس شده است و می خواهیم منطقه اروندکنار آبادان و شهر فاو در این پارک موزه تداعی شود.

تکمیل پارک موزه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

وی با اشاره به اینکه در این راستا، مسجد فاو به همان شکل در پارک موزه ایجاد شده است، می گوید: پیش بینی ما برای تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس ۲۰۰ میلیارد تومان است و سال گذشته هفت میلیارد تومان اعتبار استانی و دو میلیارد تومان اعتبار ملی به این طرح تخصص داده شده است.

سردار عبدالله ملکی یادآور شد: از دو میلیارد تومان اعتبار ملی سال قبل تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز در حال تخصیص اعتبار است و از هفت میلیارد تومان اعتبارات استانی، یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران افزود: تاکنون با احتساب تهیه زمین، دیواره سازی، بالغ ۱۷ میلیارد تومان برای مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان هزینه شده است.

نمایش دوچرخه حاج حسین بصیر و لاشه بالگرد شهید شهیرودی

در عین حال سرهنگ علیرضا یدالله پور، جانشین اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران نیز می گوید: آثاری برای استقرار و نمایش در پارک موزه دفاع مقدس جمع آوری شده است که دوچرخه شهید حاج حسین بصیر و لاشه بالگرد شهید شیرودی از جمله آن است و زمانیکه فضای فیزیکی پارک موزه آماده شد، این آثار جانمایی می شود.

وی افزود: در حال حاضر، در حال جمع آوری آثار رزمندگان و شهدای مازندران در دوران دفاع مقدس هستیم و این کار ادامه دارد.

 

پارک موزه تجین ساری

تجن اروند رود می شود

وی با اشاره به بازسازی عملیات والفجر ۸ در پارک موزه دفاع مقدس مازندران گفت: رودخانه تجن در این عملیات به رودخانه اروند و منطقه اروند کنار شبیه سازی شده است و در آنسوی رودخانه بعد از آنکه نیروهای غواص، از رودخانه عبور می کنند و پل را تصاحب می کنند به فاو می رسند.

سرهنگ یدالله پور بیان داشت: مسجد فاو با یک گلدسته و هشت شهید گمنام شبیه سازی و احداث شده است و اکنون در حال ساخت تانک فارما به مساحت شش هزار و ۸۰۰ متر مربع هستیم و بر روی رودخانه تجن نیز سد لاستیکی احداث و آبگیری می شود تا غواصان براحتی بتوانند در رودخانه مانور دهند.

هفت تپه بازسازی می شود

وی افزود: هفت تپه از دیگر بخش های پارک موزه استان است که رزمندگان با قطاری که در آن مستقر شده است، به هفت تپه منتقل می شوند.

وی یادآور شد: مازندران در یک نگاه که تلفیقی از کار میراث فرهنگی و حفط و نشر ارزشهای دفاع مقدس بوده از دیگر بخش های پارک موزه است و در این بخش نمونه هایی از هر شهر مازندران در آن به نمایش داده می شود که به عنوان نمونه منزل آیت الله کوهستانی در بهشهر، پل ورسک در سوادکوه و غیره از جمله آن است.

پارک موزه هشت عرصه دارد

سرهنگ یدالله پور با عنوان اینکه پارک موزه مازندران هشت عرصه دارد، گفت: عرصه اروند کنار، هفت تپه، فاو، مازندران در یک نگاه و غیره از جمله این عرصه هاست.

وی خواستار حمایت جدی تر و بیشتر مسئولان برای تسریع در ساخت پارک موزه شد و گفت: مازندران باب الرضا (ع) بوده و این پارک موزه، ملی است تا نسل های آینده با حماسه سازان دفاع مقدس آشنا شوند.

دست نوشته یک مادر برای رزمندگان اسلام

دورادور صحن مسجد نمایشگاه از آثار رزمندگان در دوران دفاع مقدس در ویترین هایی به نمایش گذاشته شده است و در قفسه یکی از ویترینها، قرآن کوچکی وجود دارد که روی آن نوشته شده است” این قرآن هدیه مادرم به رزمندگان اسلام است و وقتی قرآن را تلاوت می کنید، امام را دعا کنید و مادرم را هم دعا کنید، به امید پیروزی، خدایا خدایا تا انقلاب مهدی (عچ) خمینی را نگه دار، رزمندگان اسلام پیروزشان بگردان.

همچنین قرآن دیگر وجود دارد که انجمن صنف قصابی گوسفندی قم آن را به رزمندگان اهداء کرده است، رادیو و بلندگوی دستی، رادیو ضبط قدیمی، دوربین عکاسی، پاکت نامه رزمندگان اسلام، ماسک، قوطی امداد انفرادی ش.م.ه، وسایل غذا، کتری، وسایل رزمی در غرفه های دیگر به چشم می آید.

آثار بجا مانده از رزمندگان لشگر ۲۵ کربلا عملیات والفجر ۸ در غرفه ای دیگر وجود دارد، پوتینی که یادگار دوران جنگ است و تکه پارچه ای که بررویش نام مبارک محمد رسول الله نقش بسته است، اینجا بوی فکه و دهلاویه و فاو می دهد و تصاویر شهدایی که بر روی ستونهای صحن مسجد نقش بسته است، تصویر شهید ” حاج حسین بصیر، شهید علیرضا نوری، ابوعمار، شهید شیرودی، لشگری و، آزاده شهید محسن اسحاقی، محسن سالاری، …

دیدن پلاک خودروی گمرک موقت با شماره ۵۶۸۳۷ بغداد، بریده از جراید عراق، مین، کلاه آهنی، تجهیزات مخابراتی، زائران پارک موزه را به سالهای دفاع مقدس می برد.

همواره در کف مردانگی نام شهید می ماند

در گوشه ای صحن مسجد و در جوار گلزار شهدای گمنام بر روی تابلویی نوشته شده است” در کف مردانگی شهید می ماند” و تمثال شهدایی که همه اینک دوره هم جمع شده اند و آزادی فاو را جشن می گیرند، شهدایی از تبار، شهید حاج حسینعلی مهرزادی، احمد کشوری، محمد حسن طوسی، حبیب الله افتخاریان ( ابوعمار).

در بخشی از پارک موزه، خاکریز، سنگر، نخلستان، کانال انحرافی، نهر ابوفلفل، دکل دیده بانی، مسجد فاو، یادومان غواصان، اسکله طراحی شده است و در آن سوی تجن، هفت تپه به چشم می خورد که در آن می توان به قطار، لاشه بالگرد شهید شیرودی، خودروهای زرهی و جنگی و تانک اشاره کرد.

در بخشی از پارک موزه، مسجد فاو شبیه سازی شده و جلوی آن خودروها تویوتا، تانک و نفربرهایی از دوران دفاع مقدس مستقر شده است، در صحن این مسجد، گلزار هشت شهید گمنام واقع شده است که به پاس رشادتهایشان باید سرتعظیم فرود آورد و فاتحه ای قرائت کرد.

اینجا قرار است تا چند سال دیگر، تداعی گر حماسه سازیهای ۱۰ هزار و ۴۰۰ آلاله مازندرانی باشد و به مرکز فرهنگی دفاع مقدس تبدیل شود.
مهر
گزارش: علیرضا نوری کجوریان

عکس: مصطفی گرمان

 

/انتهای خبر