این مقام مسئول با هشدار استفاده نکردن از جگر نیم پخته و آبدار به مردم توصیه کرد؛ به کبابی‌های دارای مجوز و تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند

شرق پرس : دکتر سیدحسین رضوانی گفت: با توجه به شروع فصل گرما، فعالیت کنه ها، احتمال بروز بیماری CCHF و نیز تقارن آن با ماه مبارک رمضان، شهروندان مازندرانی از مصرف جگر خام دام یا نیم پخته خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران افزود: کنه‌های آلوده و ناقل ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بدون هیچ علائمی دام را به این بیماری خطرناک مبتلا کرده و نیز با رعایت نکردن بهداشت فردی توسط مصرف کننده، این بیماری با تماس مستقیم، مصرف گوشت و آلایش‌های خوراکی به انسان منتقل می‌شود.

دکتر سیدحسین رضوانی با اشاره به مراجعه مردم بعد از افطار به جگرکی و کبابی‌ها بر اساس سنتی دیرینه در مازندران به هم استانی‌ها توصیه کرد: به کبابی‌های دارای مجوز و تحت نظارت دامپزشکی مراجعه و جگر‌ها را خام یا آبدار مصرف نکنند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران به متصدیان واحد‌های غیرمجاز و عرضه کننده جگرکبابی هشدار داد: دامپزشکی استان با تشکیل گروه‌های های بازرسی بهداشتی در ماه مبارک رمضان علاوه بر سرکشی و بازدید‌های سرزده از این اماکن، با متلخلفان بهداشتی و تهدید کننده سلامت شهروندان برخورد قانونی بعمل خواهند آورد.

دکتر سیدحسین رضوانی گفت: برای جلوگیری از شیوع برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، لاشه دام بعد از کشتار باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت و آلایش‌های خوراکی مانند جگر، دل و قلوه نیز به مدت ۴۸ ساعت در دمای معمولی یخچال نگهداری و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

mazandaran.iribnews