قدمت جنگل‌ هیرکانی که به 25 تا 50 میلیون سال قبل برمی گردد، وجود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری، وجود درختان دیرزیست و... از نکات بارز این جنگل‌ها است

به گزارش شرق پرس به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، سیف الله فرزانه ضمن قدردانی از زحمات ۱۳ ساله کارشناسان و مدیران میراث فرهنگی، اظهار داشت : با ثبت این پرونده مهم، شمار میراث جهانی ایران، به ۲۴ مورد رسیده است.

وی با اشاره به مشارکت سازمان‌های محیط ‌زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، کمیسیون ملی یونسکو، دانشگاه‌های تربیت مدرس و تهران، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، سازمان‌های مردم‌ نهاد و جوامع محلی و رسانه‌ها در این پروژه، تصریح کرد: ثبت این جنگل‌ها می‌تواند موجب حفاظت مطلوب این عرصه‌ها شود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: قدمت این جنگل‌ها که به ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال قبل برمی گردد، وجود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری، وجود درختان دیرزیست و با قدمت بالا، تنوع زیستی شگفت‌انگیز، وضعیت مطلوب مناطق تحت حفاظت از نکات بارز این جنگل‌ها است.

فرزانه گفت: تنوع شرایط اقلیمی و بارندگی به ‌دلیل گسترش در یک نوار ۸۵۰ کیلومتری و از جلگه تا ارتفاعات موجب تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری در آن گردیده است.

وی با اشاره برگزاری ۳ نشست تخصصی در راستای ثبت این پرونده با حضور کارشناسان مرتبط، افزود: مازندران در دو نوبت میزبان کارشناسان و ارزیابان یونسکو بود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به وجود شش لکه جنگل های هیرکانی در مازندران، بیان کرد: جنگل بولا در ساری، جنگل واز در شهرستان نور، جنگل الیمستان در شهرستان آمل، حوزه ۴۵ و ۴۶ جنگل بخش کجور شهرستان نوشهر، جنگل خشکه داران تنکابن و جنگل چهارباغ شهرستان چالوس در این پرونده، به ثبت جهانی رسید.