یکی از رسوم مردم مازندران که عموما در فصل پاییز برگزار می‌شود رسم زیبای جشن خرمن است که توسط مردم روستای دو هزار نفری زید سفلی در بخش مرکزی شهرستان میاندورود برگزار شد.

 

jashnkharman
جشن خرمن در روستای زید سفلی شهرستان میاندورود برپا شد.

به گزارش شرق پرس، یکی از رسوم مردم مازندران که عموما در فصل پاییز برگزار می‌شود رسم زیبای جشن خرمن است که توسط مردم روستای دو هزار نفری زید سفلی در بخش مرکزی شهرستان میاندورود برگزار شد.

 

مردم در این رسم با تهیه غذاهای محلی و حضور در قبور درگذشتگان خود همچنین ادای احترام و یادبود بر مزار شهدای منطقه و روستا آیینی زیبا را به نمایش می‎‌گذارند.

 

مردم روستای زید سفلی مطابق با رسمی ۱۰۰ ساله در یکی از روزهای فصل پاییز وقتی که از کار و تلاش فصل گرم سال فارغ می‌شوند در مجاورت بارگاه شریف امامزاده قاسم(ع) و امام زاده محمد(ع) دو امامزاده مدفون در این روستا شکرانه برداشت خرمن را با برگزاری آیین سنتی جشن خرمن به اجرا می‌گذارند.

 

این مراسم در حالی در این روستا برگزار شد که استقبال مردم به‌ویژه جوانان و کهنسالان از آن مناسب بود و حضور توام سه نسل در یک جشن سنتی نوید استمرار آن در سال‌های آینده می‌دهد.

 

 

مراسم با تلاوت قرآن و قرائت زنده دعای خاص امام هشتم علی ابن موسی‌الرضا(ع) آغاز شد و مردم با برپا کردن چای و خرما همچنین انواع شیرینی‌ها و حلواهای خانگی از یکدیگر پذیرایی کردند.

 

 

یکی از اهالی این روستا با اشاره به قدمت این آیین در روستای زید سفلی حفظ و انتقال آن به نسل‌های آینده را وظیفه مردم دانست.

 

محمد حاجیان انجام دید و بازدید و توجه به  صله‌رحم همچنین مطلع شدن از احوال بستگان را یکی از فواید جشن خرمن دانست.

 

وی سپاسگزاری از نعمات خداوند به‌ویژه شکر خدا به دلیل فرصت برداشت خرمن و ازدیاد میزان برداشت محصول را از اهداف اصلی این رسوم دانست.

 

یکی دیگر از اهالی این شهرستان با اشاره انتخاب گلزار مطهر شهدا به عنوان محل برگزاری این جشن این مساله را سبب تقدس بیشتر مراسم سنتی جشن خرمن دانست.

 

محمد قلی‌پور یادآوری پدران و مادران درگذشته را در این مراسم مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: مردم به‌ویژه جوانان با ادای احترام به مقام شهدا و بازدید از خانواده آنان نعمت آزادی و فرصت برگزاری این جشن را مدیون جانفشانی شهدا می‌دانند.

 

این شهروند میاندورودی دعوت از بستگان و آشنایان در دیگر نقاط شهرستان و استان را یکی دیگر از رسوم مردم زید سفلی در مراسم امروز عنوان کرد.

 

فرماندار شهرستان میاندورود در جمع اهالی روستای زید شرکت کننده در مراسم فوق با اشاره به مشکلات کشاورزان برای فروش برنج در فصل برداشت، یکی از اهداف و برنامه‌های دولت را منتفی کردن واردات برنج در این مدت دانست.

 

به گزارش فارس, ارسطو قادری زحمات و تلاش‌های کشاورزان این روستا و همه کشاورزان فعال و پرتلاش شهرستان میاندورود را مورد قدردانی قرار داد و تاکید کرد: هدف همه باید در جهت ساختن کشور و توسعه همه‌جانبه ایران اسلامی با توجه به تدابیر حضرت امام خامنه‌ای و برنامه‌های دولت تدبیر و امید فعال و پویا باشند.