مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور ، اظهار کرد: تعداد جان‌باختگان حادثه آتش‌سوزی و انفجار در مرکز درمانی سینا اطهر به ۱۹ تن رسیده است

شرق پرس : حادثه انفجار در کلینیک سینا تهران، حوالی ساعت ۲۱ امشب بر اثر انفجار کپسول اکسیژن رخ داد و وقوع حادثه بلافاصله به سامانه ۱۲۵ اعلام شد؛ ماموران آتش‌نشانی از چهار ایستگاه به محض اطلاع از وقوع آتش‌سوزی در کلینیک سینا به محل اعزام شدند و در ادامه نیز ماموران اورژانس و امدادگران هلال‌احمر نیز در محل حضور یافتند.

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد جان‌باختگان حادثه آتش‌سوزی و انفجار در مرکز درمانی سینا اطهر به ۱۹ تن رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۴ نفر مصدوم شده‌اند که ۷ نفر از آنها نیاز به مراقبت و درمان داشتند و به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شدند.

خالدی تصریح کرد: بخش عمده جان‌باختگان و مصدومان مربوط به طبقه چهارم یا پنجم هستند که در اتاق‌های عمل جراحی حضور داشتند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیان کرد: حضور پرتعداد افراد در محل حادثه، هم به جهت احتمال انتقال ویروس کرونا و هم به دلیل این که در مرکز درمانی، کپسول‌های گاز از جمله اکسیژن وجود دارد و احتمال انفجار مجدد هنوز به طور کامل از بین نرفته است، می‌تواند خطرآفرین باشد و بیم افزایش مصدومان را داریم. بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم اخبار را از رسانه‌ها پیگیری کنند و در محل حادثه جمع نشوند.

وی همچنین شایعه وجود مواد رادیواکتیو در این مرکز درمانی را رد کرد و گفت: در این مرکز پزشکی فعالیتی در حوزه پزشکی هسته‌ای انجام نمی‌شد و فرضیه وجود مواد رادیواکتیو در آن رد می‌شود. با این حال همکاران این موضوع را بررسی کردند و به همین نتیجه رسیدند؛ کما این که می‌بینید در محل حضور دارند و بدون مشکل در حال امدادرسانی هستند.

 

رییس مرکز اورژانس تهران می‌گوید در حادثه آتش‌سوزی سینا اطهر مراجعه‌کنندگان و کادر درمانی حاضر در اتاق‌های عمل جراحی بیشترین تعداد تلفات و زخمی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته «پیمان صابریان» اگرچه آتش‌سوزی و انفجار از زیرزمین این ساختمان آغاز شده بود اما این افراد در طبقه‌های چهارم و پنجم ساختمان بیشترین صدمه را دیدند.

کانال سازمان نظام پزشکی نیز شبانه اعلام کرد که بیش از نیمی از جان‌باختگان متعلق به پزشکان و کادر اتاق عمل است و در این حادثه دکتر اکبری متخصص گوش، حلق و بینی و دکتر سلطانپور متخصص بیهوشی جان باخته‌اند؛ همچنین شرایط دکتر تورانی متخصص جراحی نیز وخیم است.

 

علت حادثه در دست بررسی است

با گذشت بیش از ۱۱ ساعت از وقوع حادثه، علت آن در ابعاد مختلف از سوی کارشناسان آتش‌نشانی و عوامل انتظامی و امنیتی در حال بررسی است.
سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران معتقد است که علت دقیق این حادثه هنوز مشخص نیست و شناسایی علت وقوع این حادثه بزرگ به کار کارشناسی و بررسی عمیق نیاز دارد.

حادثه کلینیک سینا اطهر پس از ماجرای پلاسکو این زنگ خطر را مجدد به صدا درآورد که فاجعه آتش‌سوزی و انفجار در کمین ساختمان‌های ناایمن پایتخت است زیرا سیستم برق و سیم‌کشی‌ بسیاری از این ساختمان‌های تجاری و مسکونی بلندمرتبه فرسوده است و هرکدام به تنهایی حادثه بالقوه‌ای به شمار می‌رود که می‌تواند با یک جرقه فاجعه ایجاد کند.