سازنده برجسته سازهای بومی مازندران با تاکید بر توجه بیشتر مسئولان به پیشکسوتان عرصه موسیقی، گفت: متاسفانه در جشنواره های موسیقی تبادل فرهنگی صورت نمی‌گیرد.

جای خالی فرهنگ شفاهی در موسیقی بومی

 

محمد رضا اسحاقی سازمحمد رضا اسحاقی

 

 

شرق پرس: سازنده برجسته سازهای بومی مازندران با تاکید بر توجه بیشتر مسئولان به پیشکسوتان عرصه موسیقی، گفت: متاسفانه در جشنواره های موسیقی تبادل فرهنگی صورت نمی‌گیرد.

 

 

محمد رضا اسحاقی می گوید: موسیقی بومی یا فولکلور فرهنگ شفاهی مردم است و نباید به فراموشی سپرده شود.

 

 

 باید در جشنواره های موسیقی تبادل فرهنگ صورت گیرد ولی عملا این جشنواره ها کاربردی نبوده و صرفا برای رفع تکلیف و سمبلیک اجرا می شود.

 

سازنده و نوازنده برجسته سازهای بومی مازندران با اشاره به اینکه بنده روایت خوانی آیات قرآنی در مورد آداب و رسوم را مدت بیش از ۵۰ سال در استان و کشور انجام می دهم، تصریح کرد: فرهنگ شفاهی در موسیقی بومی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

 

اسحاقی در پاسخ به این سئوال که چه حمایتی در این مورد صورت میگیرد بیان کرد : در حوزه فرهنگ شفاهی هیچ حمایتی از سوی مسئولان استان صورت نمی گیرد، یادآور شد: هنرمند عاشق کار و فرهنگ خود است ولی متاسفانه همواره مظلوم ترین آحاد جامعه است.

 

 

وی با اعلام اینکه بنده زندگی پیامبران را به صورت موسیقی روایتگری می کنم، افزود: اخیرا با حمایت آستان قدس رضوی، ضامن آهو را روایتگری کرده و مورد حمایت مسئولان این بارگاه مقدس قرار گرفتم.

 

 

اسحاقی با اشاره به اینکه متاسفانه در استان توجه ای به موسیقی بومی و فرهنگ شفاهی نمی شود، گفت: گفته ها و نطق های مسئولان در مورد موسیقی بومی صرفا در حد شعار است.

 

 

وی با بیان اینکه ۷۰ سال سن دارم ولی هنوز از بیمه درمانی برخوردار نیستم، افزود: به واسطه عشق و علاقه ای که به موسیقی بومی مازندران تا آخر عمرم آن را بکارمی گیرم.

 

 

اسحاقی با انتقاد از عدم بی توجهی مسئولان فرهنگ و هنر کشور و استان به موسیقی های بومی، گفت: به دلیل این بی توجهی ها در سال های اخیر چند هنرمند مطرح موسیقی مقامی فوت کرده و یا از کار خود بیکار شدند.

 

 

وی افزود: موسیقی انقلابی است که خواننده با خواندن می تواند به جامعه انتقال دهد.

تسنیم