آمار ارائه شده برای کشته شدن 163 نفر طی سه ماه در تصادفات مازندران، هر انسان عاقلی را به فکر فرو می برد که در بین این افراد چه انسان های تاثیرگذار و مهمی بوده اند که هر جایگاهی که داشتند، می توانستند خدمات بزرگی به جامعه ارائه دهند

شرق پرس – سردبیر : مدیرکل پزشکی قانونی مازندران آماری قابل توجه از میزان مرگ و میر در تصادفات استان ارائه کرد و گفت: ۱۶۳ نفر شامل ۱۳۱ مرد و بقیه زن در سه ماه گذشته در تصادفات رانندگی جان باختند. وی همچنین گفت : شهرستان‌های ساری و میاندورود با ۳۵، بابل با ۲۴ و آمل با ۱۸ مورد بیشترین کشته شده را داشتند و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد هم افزایش داشت!

مرگ ۱۶۳  نفر در تصادفات جاده ای، طی سه ماه از زوایای مختلف قابل بررسی است.

 

نخست آنکه : کم و بیش سه عامل اصلی جاده های غیر استاندارد، اشتباهات رانندگان و خودروهای فاقد ایمنی در ایجاد این تعداد کشته شده در ۳ ماه آنهم فقط در یک استان نقش بسزایی دارند که اگر قرار است به فکر کاهش تلفات باشیم باید در هر سه مقوله برنامه ریزی های کارسازی داشته باشیم تا شاید از مرگ انسان های بی گناه در جاده های استان که گاهاً به جاده های مرگ شهره شده اند جلوگیری شود.

دوم آنکه : اینگونه مرگ و میرها زوایای پنهان دیگری، ازجمله ایجاد مشکلات روحی روانی ناشی از مرگ عزیزان برای بازماندگان خواهد داشت که تبعات آن تا سالهای سال بر دوش جامعه سنگینی خواهد کرد.

سوم : از دست دادن نیروهای کار فعال و شاید نخبه کشور در اوج زمانی که جامعه به این افراد نیازمند است و برای به عرصه رسیدن آنها دولت، هزینه ها و سوبسید هایی را متقبل شده است، مسئله مغفول مانده ای است که به این موضوع مهم زیاد پرداخته نمی شود.

حساب کنید یک فرد تا زمانیکه یک پزشک، یک معلم، یک ورزشکار، یک مهندس و… شود چقدر دولت و جامعه باید روی آن سرمایه گذاری کند؟ اما در یک لحظه و در یک تصادف، جانش از دست می رود و در پی آن، هم خانواده و هم جامعه دچار خسران بزرگی می شوند.

حال از آسیب های اقتصادی دیگری همچون هزینه های سنگین بیمه ای، خسارت های مالی و … نیز در این مجال می گذریم.

امیدواریم مسئولان امر با لحاظ کردن اهمیت زندگی هر انسان هم برای خانواده اش و هم برای جامعه، برای کاهش تصادفات و مرگ و میر جاده ای فکری اساسی کنند و در زمینه افزایش سطح ایمنی جاده ها و خودروها و همچنین آموزش و فرهنگ سازی برای رانندگان و سرنشینان خودروها، فکری اساسی کنند که همین امروز هم برای آغاز اقدامات جدی دیر است، چراکه ممکن است نخبه ای دیگر که می تواند در آینده راهگشای بسیاری از مشکلات کشور باشد در صف از دست دادن زندگی اش در جاده های ناامن و خودروهای غیراستاندارد باشد.

 

 

  • نویسنده : محمد مبرا