در کشور ما شمال ایران به ویژه مازندران، یکی از نقاط زیبا و هدف، برای گردشگران داخلی و حتی خارجی است. بازدیدکنندگان این فرصت را دارند تا درمحیطی آرام، زیبا و سالم چند روزی را استراحت کنند.

 شاید مشکل اصلی ما اینست که نیاموختیم  ” بعد از ترک طبیعت چیزی به جز رد پا در آن باقی نگذاریم و چیزی هم به جز عکس از آن با خود نبریم “

 شرق پرس: گردشگری در همه جای دنیا در حال گسترش یافتن است و این در حالی است که میراث طبیعی و تاریخی جهان رو به تخریب می‌رود.  احترام به طبیعت و مردم مناطق گردشگری و مشارکت در حفظ و نگهداری محیط، برای جلوگیری از اثرات مخرب گردشگری بر این مناطق مفید و لازم به نظر می آید. دین و آئین ما نیز در این زمینه رهنمودهایی دارد و مومنین را به رعایت و حفظ محیط زیست و طبیعت دعوت می کند.

در کشور ما شمال ایران به ویژه مازندران، یکی از نقاط زیبا و هدف، برای گردشگران داخلی و حتی خارجی است. بازدیدکنندگان این فرصت را دارند تا درمحیطی آرام، زیبا و سالم چند روزی را استراحت کنند.

اما متاسفانه نامهربانی برخی ازگردشگران با محیط زیست و حتی مردم بومی منطقه در حال تبدیل شدن به یک بحران منطقه ای و ملی است و طرح مسائل زیست محیطی از مهمترین موضوعاتی است که همه ی ما به نوعی با آن دست به گریبان شده ایم.

شاید مشکل اصلی ما اینست که نیاموختیم بعد از ترک طبیعت چیزی به جز رد پا در آن باقی نگذاریم و چیزی هم به جز عکس از آن با خود نبریم “

از طرفی رسانه ها در سالهای اخیر تا توان داشتند مردم را به سفر تشویق کردند و شاید در  کمیت میزان گردشگری موفق هم بوده اند (آمارهای روزافزون میزان مسافرت موید این مسئله است) اما بپذیریم که در زمینه فرهنگی و آموزش آداب سفر، رسانه ها اللخصوص رادیو و تلویزیون کم کاری کرده اند.

البته ناگفته نماند که توریسم امروزه بعنوان یک فرصت برای رشد و پیشرفت هر شهر و کشوری شناخته می شود اما باید دید در این سالهای طولانی که مسافرت به شمال برای مردم ایران تبدیل به عادت شده است چقدر مسئولین و برنامه ریزان در جهت درآمد زایی و توسعه منطقه از این فرصت گرانبها استفاده کرده اند؟

حقیقت اینست که در سالهای اخیر وضعیت به گونه ای بوده که برای مردم بومی منطقه فصل مسافرت چیزی جز دردسر، ترافیک و مشکلات زیست محیطی نداشت و اگر منفعت یا سودی داشت برای هتل داران و رستوران هایی بود که شاید مالکین آن بومی استان هم نباشند و درآمدهای گردشگری منطقه را عموماً به نقاطی دیگر منتقل کرده اند.

بدین منظور برای جلوگیری از فرسایش این منطقه گردشگری و همچنین تبدیل صنعت توریسم استان از تهدید به فرصت راهکارهای ذیل پیشنهاد می گردد:

۱-  ترویج  و آموزش فرهنگ گردشگری در رسانه ها و تاکید بر احترام به شان بومیان و هنجارهای منطقه

۲-  آماده سازی زیرساختها جهت توسعه گردشگری

۳-  جذب و تشویق سرمایه گذار برای استفاده از استعدادهای بالقوه استان

۴-  پیگیری نمایندگان، برای تصویب قوانینی که سود ناشی از ورود توریسم به داخل استان برای عموم مردم در نظر گرفته شود ( نظیر آنچه که نمایندگان خوزستان اختصاص یک درصد از سود فروش نفت را برای آبادانی منطقه در نظر گرفتند)

 محمد مبرا – سردبیر