استان مازندران در سال گذشته بیش از ۲۳۰ مدال در میادین مختلف ورزشی کشوری، آسیایی و جهانی کسب کرده است و قهرمانان استان بارها و بارها پرچم ایران در میادین مختلف به اهتزاز درآورده اند.   مازندران ۱۱۰ قهرمان و ورزشکار نام آور در سال گذشته به ورزش کشور و جهان معرفی کرد […]

 

تلخی و شیرینی ورزش مازندران

 

استان مازندران در سال گذشته بیش از ۲۳۰ مدال در میادین مختلف ورزشی کشوری، آسیایی و جهانی کسب کرده است و قهرمانان استان بارها و بارها پرچم ایران در میادین مختلف به اهتزاز درآورده اند.

 

مازندران ۱۱۰ قهرمان و ورزشکار نام آور در سال گذشته به ورزش کشور و جهان معرفی کرد که کسب این نام آوری با تلخی ها و شیرینی هایی همراه بوده است، شیرینی هایی از جنس ۴۱ هزار مشت زنی در شش ساعت تا تلخ کامی از جنس بی مهری و دغدغه نان.

به گزارش شرق پرس, استان مازندران در سال گذشته بیش از ۲۳۰ مدال در میادین مختلف ورزشی کشوری، آسیایی و جهانی کسب کرده است و قهرمانان استان بارها و بارها پرچم ایران در میادین مختلف به اهتزاز درآورده اند.

جمعی از ورزشکاران و قهرمانان ورزش مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان تلخی ها و شادکامی های دوران ورزشی شان، خواستار سرمایه گذاری، حمایت و رفع مشکلات فراروی بخش ورزش استان شدند.

امید بلخم رزمی کار بابلی که هشت سال در این رشته فعالیت دارد و به عنوان قهرمان این رشته ورزشی در سال ۹۲ معرفی شد،می گوید: قبل از المپیک لندن در اردوهای تیم ملی بوکس شرکت کردم و در سال ۲۰۱۲ در مسابقات ام ام ای (هنرهای رزمی ترکیبی) به عنوان اولین ایرانی قهرمان جهان شدم.

رکوردداری مشت زنی جهان

وی اظهار داشت: در ۲۰۱۳ نیز درمسابقات ام ام ای در ترکیه و امارات شرکت کردم که در هر دو مسابقه قهرمان شدم و اکنون نیز عضو تیم شارجه فایت کلاب کشور امارات هستم  و با ۴۱ هزار مشت در ۶ ساعت و بدون استراحت نیزرکوردار مشت زنی جهان هستم.

بلخم، شکستن گونه ها در هفت قسمت صورت را در دیدار با حریف ایتالیایی در بازی های حرفه ای ام ام ای را بدترین خاطره حرفه ایش بیان کرد و گفت: همچنین شیرین ترین آن برد سال ۲۰۱۲ بود که به عنوان اولین ایرانی قهرمان جهان و جوان ترین بازیکن جهان در این رشته نیز انتخاب شدم .

وی افزود: هم اکنون نیز قراردادی پنج ساله با کشور امارات دارم ولی دوست داشتم در کشور خودم افتخار آفرینی می کردم ولی متاسفانه ازسوی ایران هیچگونه حمایتی صورت نگرفت و با وجود اینکه در سال ۲۰۱۲ با تیم امارات مسابقه دادم با پرچم ایران به میدان رفتم .

سید احمد محمدی که حدود ۱۲ سال در رشته کشتی فعالیت می کند نیز به تلخ ترین خاطره ورزشی اش اشاره می کند و می گوید: در مسابقات آسیایی نوجوان در سال ۱۳۸۷ بود که مدالی کسب نکردم و از آن روز به خودم قول دادم که در مسابقات بین المللی بدون مدال به کشورنیایم و با تمام توان مسابقه دهم تا بتوانم پرچم کشورم را به اهتزار در آورم .

وی افزود:شیرین ترین خاطره ام به یک ماه قبل در مسابقات آسیایی بزرگسالان بر می گردد که توانستم مقام اول مسابقات را کسب کنم و به عنوان فنی ترین کشتی گیر شناخته شوم.

دغدغه ورزشکاران بعد از ورزش حرفه ای است

محمدی افزود: تمام دغدغه ورزشکاران زندگی پس از ورزش حرفه ای است ومتاسفانه تامین مالی ندارند و خودم بعد از کشتی ام نمی دانم باید چه کاری انجام بدهم و اگر مسئولین به این فکر باشند دغدغه ما نیز برطرف می شود  و می توانیم مدال های بیشتری کسب کنیم .

وی با تقدیر از مسئولان مازندران برای برگزاری آیین تجلیل از قهرمانان ورزشی استان گفت: برنامه هر ساله با حضور قهرمانان المپیک ، پارالمپیک و جهان برگزار می شود و باعث افتخارم هست که دراین جمع حضور دارم و خوشحالم چنین برنامه ای برگزار شد تا تمام ورزشکاران کنار هم باشند.

محمود فکری از فوتبالیست مطرح مازندران با بیان اینکه، برگزاری برنامه آیین تجلیل از ورزشکاران بسیارخوب است و سبب تقویت روحیه ورزشکاران و الگو پذیری جوانان از آنها می شود، گفت: برای برگزاری بهتر این برنامه اگر مسئولین رده بالا استان و کشوری حضورداشته باشند باعث تشویق و بالا بردن روحیه ورزشکاران می شود.

وی با اشاره به اینکه، امکانات ورزشی در استان مازندران بسیار کم است و به صورت تیمی، شرکت های حامی اسپانسرهای قوی نیستند تا از تیم ها بتوانند حمایت کنند گفت: همچنین بصورت فردی نیز اکثر ورزشکاران در تهیه  مایحتاج اولیه مشکل دارند که مسئولان باید به این مسئله بیشتر توجه کنند تا ورزشکاران با دلگرمی بیشتر کارشان را ادامه دهند.

وی عنوان کرد: خیلی از ورزشکاران با توجه به کار حرفه ای که انجام می دهند زمانی برای درآمد زایی و شغل دیگر ندارند و در استان مازندران فوتبالیستها هم پول آنچنانی نمی گیرند که بگویید شغلی دارند و امروز تمام رشته ها از بابت مالی مشکل دارند که اگر این مشکلات برطرف شود ورزشکاران بسیاری را می تواند به دنیا معرفی کرد.

فکری بیان داشت: یکی از بزرگترین دغدغه هر ورزشکاری آینده اش است فوتبالیستها با وجود اینکه در لیگ برتر قراردادهای خوبی می گیرند، مجبورند که به آینده شان فکر کنند و هرچند اگراز نظر مالی تامین باشند مطمئنا به فکر ارتقا کارخودشان هستند.

فوتبالیستها هم دغدغه مالی دارند

وی افزود: فوتبالیستها بدلیل آنکه دغدغه های مالی زیادی دارند به فکر عقد قراردادهای میلیونی هستند تا بتوانند درآینده تامین شوند و اگر این مشکل برطرف شود مطمئنا ورزشکاران به فکر مسائل تاکتیکی وارتقا آن هستند.

وی به مسائل فراروی فوتبال اشاره و اضافه کرد: قبول دارم فوتبال ما در چند سال اخیر افت کرده ولی بچه ها نسبت به تیم ملی تعصب دارند ولی اینکه فوتبالمان افت کرده باید کارشناسی درستی در این زمینه صورت گیرد و برای پیشرفت فوتبال، برنامه ریزی درست، ارتقاب اماکن و وسایل ورزشی مد نظر قرار گیرد  تا فوتبالمان بیشتر از گذشته رشد کند.

ملیحه فضلی مربی ووشو که از سال ۸۳ عضو تیم ملی بود و در سال ۹۲ از مسابقات خداحافظی کرد و اکنون به عنوان مربی مشغول کار شده است، نیز به خبرنگار مهر می گوید: تلخ ترین خاطره ام خداحافظی از قهرمانی وشیرین ترینش کسب دو مدال پی در پی در مسابقات جهانی ۲۰۰۹_۲۰۰۱۱ بود که توانستم به عنوان یک دختر ایرانی و در بین ۷۸ کشور پرچم ایران را به اهتزار در آوردم که افتخار بزرگی برای من بود.

وی افزود: اداره کل ورزش و جوانان هرساله این برنامه را برگزار می کند که برای تقویت روحیه بچه ها و اینکه بدانند یک سازمانی هست که حمایتشان می کند بسیار خوب است.

کمبود امکانات غدغه مهم ورزشکاران است

به گفته فضلی، مهمترین مشکل ورزشکاران کمبود امکانات و بودجه است و معمولا ورزشکاران مازندرانی با کمترین امکانات بهترین نتیجه را می گیرند که اگر امکانات فراهم باشد مسلما مقامات بهتری را کسب می کنند.

در آیین تجلیل از نام آوران ورزشی مازندران، رضا یزدانی کشتی گیر جویبار ملقب به ببر مازندران به عنوان قهرمان قهرمانان معرفی شد.

بیش از ۱۰۰ هزار ورزشکار در مازندران مشغول فعالیت هستند.

زهرا باغبانی-مهر

 

/انتهای خبر