شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ را با ۳۹ درصد افزایش، به غیر از سایر مزایای مستمر ۲۶،۵۵۴،۹۳۵ ریال (معادل دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ تومان) تعیین کرد...

شرق پرس : در نشست شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ به عدد ۳۹درصد رسید.

نشست شورای عالی کار برای تعیین حقوق و دستمزد  ۱۴۰۰ با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد و پس از ساعتها بحث و بررسی بالاخره با افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد موافقت شد.

این نشست در حالی آغاز شد که پیش از آن، ناصر چمنی، یکی از اعضای کارگری این شورا گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان کارگری، قدرت خرید جامعه کارگری از فروردین تا بهمن ماه سال جاری نسبت به سال گذشته، یک میلیون و ۹۹۵ هزار تومان کاهش یافته است؛ بنابراین، ما به دنبال پر کردن این خلأ و حفظ قدرت خرید هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت در جلسه قبلی، پیشنهاد افزایش پایه مزد به رقمی بالاتر از ۲۵ درصد را ارائه کرد که مورد موافقت نمایندگان کارگری قرار نگرفت، گفت: امیدواریم امروز بتوانیم به یک نتیجه برسیم و در صورت عدم دستیابی به توافق، جلسه بعدی باید فردا برگزار شود، چون تجربه سال گذشته نشان داد، تأخیر در برگزاری جلسات و موکول کردن به آخر سال جامعه را ملتهب می‌کند.

چمنی افزود: پایه حقوق مهم‌ترین هدف ماست و ما امسال به جای درصد افزایش حقوق، روی ریال افزایش حقوق صحبت می‌کنیم، چون وقتی از درصد حرف زده می‌شود، کسانی که به وضعیت دستمزد آگاهی ندارند، فکر می‌کنند قرار است چند میلیون به دستمزد اضافه شود، در حالی که به عنوان مثال افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد، منجر به افزایش تنها ۹۰۰ هزار تومانی حقوق می‌شود؛ بنابراین، نمایندگان کارگری امسال بر اساس ریال مذاکره می‌کنند.

حداقل دستمزد کارگران ۳۹ درصد افزایش یافت

حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان و ۶۰۰ هزارتومانی بن و خوار و بار است.

پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان شد.

مجموع دریافتی حداقل بگیران به ۴ میلیون و ۱۹۰هزار و ۷۰۷ تومان رسید.

سایرسطوح مزدی ۲۶ درصد افزایش به رقم ثابت روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال رسید.