طرح هدفمند سازی يارانه‌ها با هدف افزايش كيفيت نان و جلوگيری از اصراف آن اجرايی شده است، اما همه نانوايی‌ها اين امر را مدنظر قرار نداده و برخی از آنها متأسفانه نان با كيفيت ارائه نمی‌دهند. وزارت بازرگانی هرگونه افزایش قیمت نان را تخلف می داند ولی هیچگونه آماری از برخورد با تخلفات نانوایان وجرایم آنها مشاهده نمی شود.

 

بی کیفیتی نان گرانی نان

 

 

نان در جامعه اسلامی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است زیرا به عنوان اصلی‌ترین محصول غذایی در سبد خانوار محسوب شده و باید روز به روز در راستای افزایش کیفیت آن تلاش شود. مردم مازندران نیز مانند سایر استان‌ها در بیشتر وعده‌های غذایی خود از این ماده غذایی استفاده می‌کنند.

 

شرق پرس: سمیه اوانپور– طرح هدفمند سازی یارانه‌ها با هدف افزایش کیفیت نان و جلوگیری از اصراف آن اجرایی شده است، اما همه نانوایی‌ها این امر را مدنظر قرار نداده و برخی از آنها متأسفانه نان با کیفیت ارائه نمی‌دهند. وزارت بازرگانی هرگونه افزایش قیمت نان را تخلف می داند ولی هیچگونه آماری از برخورد با تخلفات نانوایان وجرایم آنها مشاهده نمی شود.

 

 

یکی از شهروندان گلوگاه در این باره می گوید: با توجه به بالا رفتن قیمت نان نه تنها کیفیت آن بهتر نشد بلکه با کیفیتی خیلی پایین عرضه می شود. ما گمان می کردیم که بعد ازهدفمندی یارانه ها نان با کیفیت بهتری عرضه می شود اما این مورد مشاهده نشد.

گران بودن آرد مرغوب

قبل از هدفمندی یارانه ها ،همه نانوایی ها آرد خوب و مرغوب با قیمت مناسب تهیه می کردند اما بعد از طرح هدفمندی و آزاد شدن آرد مرغوب موظفند آرد مورد استفاده را با قیمت دولتی فقط از یک جا تهیه و استفاده کنند که متأسفانه قیمت آرد دریافتی بسیار بالا و کیفیت آن پایین است.
باید با سیستم نظارتی دقیقی و مکانیزم اجرایی مشخص شود که کدامیک از نانوایی ها آرد را به قیمت آزاد و کدام نانوایی آرد را به صورت یارانه ای دریافت می کند؛ چه بسا برخی نانوایی ها در پشت نقاب استفاده از آرد آزاد اقدام به گران کردن نانی می کنند که با آرد یارانه ای توزیع شده است.

 

بی کیفیتی نان گرانی نان

نانواها گران بودن سوخت را نیز یکی دیگر ازدلایل بالا بردن قیمت نان می دانند. با آزاد شدن قیمت حامل های انرژی بر قیمت نهایی نان تاثیر زیادی گذاشته است. آنها همچنین سختی کار، پایین بودن دستمزد را به بهانه های خود برای گران کردن قیمت و پایین بودن کیفیت نان اضافه کردند.

نا مشخص بودن افزایش قیمت نان در سال ۹۳

یکی از نماینده های مجلس در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص نحوه قیمت گذاری نان بعد از اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها و اینکه آیا یارانه در نظر گرفته شده در بودجه سال ۹۳ برای آرد و نان جوابگو خواهد بود، گفت: اعتبار ۸۸۰۰ میلیارد تومانی تعیین شده در بودجه سال ۹۳ به عنوان یارانه آرد، نان و گندم با احتساب تغییرات قیمتی در سال گذشته تعیین شده است بنابراین در شرایط فعلی پاسخگو نخواهد بود.
عضو هیات ریئسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در حال حاضر نحوه قیمت گذاری و افزایش قیمت نان شفاف نیست در حالی که دولت می تواند با شفاف سازی اطلاعات و تهیه یک بانک اطلاعاتی کامل و منسجم و اعمال نظارت بیشتر از تکرار این مفاسد جلوگیری کند.

براساس نتایج بررسی های انجام شده در ایران، متوسط مصرف نان حدود ۴۱۰ گرم در روز برای هر فرد است. با توجه به این که هر ۱۰۰ گرم نان ۲۷۴ کالری انرژی تولید می کند، می توان گفت هر فرد روزانه حدود ۱۱۰۰ کالری انرژی، از طریق مصرف نان دریافت می کند.

بسیاری از مسئولان پیش از هدفمند سازی یارانه ها و حذف یارانه نان، بر این عقیده بودند که بی کیفیتی نان، ناشی از ارزان بودن آرد در دسترس نانوایان است و با حذف یارانه های آن و واقعی شدن قیمت آرد، می توان شاهد ارتقای کیفیت نان بود. با وجود چنین دیدگاهی نزد بسیاری از کارشناسان، برخی دیگر نیز مشکل کیفیت نان را در کیفیت آرد مصرفی می دانستند و افزایش سبوس و یا غنی سازی آرد را، بهترین راهکار برای ارتقای کیفیت نان می دانستند.

بسیاری از مسئولان پیش از هدفمند سازی یارانه ها و حذف یارانه نان، بر این عقیده بودند که کیفیت نامرغوب نان ناشی از ارزان بودن آرد در دسترس نانوایان است و با حذف یارانه های آن و واقعی شدن قیمت آرد، می توان شاهد ارتقای کیفیت نان بود. با وجود چنین دیدگاهی نزد بسیاری از کارشناسان، برخی دیگر نیز مشکل کیفیت نان را در کیفیت آرد مصرفی می دانستند و افزایش سبوس یا غنی سازی آرد را ، بهترین راهکار برای ارتقای کیفیت نان می دانستند.

ولی آن چه مسلم است این است که مدت ها پس از حذف یارانه ها و گران شدن نان، کیفیت این قوت اولیه سفره های ما که برای مقطعی کوتاه بهبود یافته بود، روز به روز کاهش می یابد. مسئولان سازمان غله تقصیر را به گردن نانوایی ها می اندازند و نانواها گندم و آرد بی کیفیت تحویلی را دلیل این شرایط می دانند. در این میان مردم دیگر بار شاهد تولید نان های بی کیفیت و افزایش روز افزون ضایعات نان هستند.

امیدواریم هرچه زودتر کارگران نانوایی‌ها، مهارت لازم برای تولید نان با کیفیت را کسب و دولت نیز با نظارت کامل و جلوگیری از سودجویی بعضی ها و با در اختیار گذاشتن آرد مطلوب و مرغوب اسباب تهیه نان با کیفیت را در سفره مردم فراهم کند.