سيماي شهري و چهره اوليه و كلي شهر در ابتداي ورود هر مسافر و گردشگري مهمترين مسئله براي هر شهري است كه مي‌تواند در فكر افراد ماندگاري ايجاد كند كه اين سيماي شهر اعم از جداره‌ها، ميادين، مبلمان و عناصر مختلف شهري كه بصورت مستقيم با بيننده ارتباط برقرار مي‌كند است كه متاسفانه علي رغم كارهاي انجام شده در اين رابطه همچنان نيازمند كارهاي اصولي و ارزشمند بيشتري در شرق مازندران اللخصوص در شهرهاي بهشهر، رستم‌كلا، خليل شهر و گلوگاه بعنوان ورودي و دروازه استان مازندران از استان گلستان و خراسان هستيم.

 

 

 

به گزارش شرق پرس,‌ تهیه و ساخت المان‌ها و تندیس ها برای فضاهای عمومی شهر و مکان‌یابی آن‌ها و تصویب طرح‌های پیشنهادی از جمله وظایف شورای شهر و شهرداری ها است که متاسفانه در شرق مازندران تا کنون کمتر به آن پرداخته شده و در برخی از موارد هم دیده نشده است.

 

 

شهردار بهشهر در این رابطه گفت: براساس تصمیم مدیریت شهری برنامه‌های خاصی برای المان‌های شهری و زیبا سازی فضای شهر در نظر گرفته شده است که براساس اولویت عملیاتی می شود.

 

 

حمیدآزموده شهردار بهشهر اظهار داشت: آموزش فرهنگی مردم در فضاهای شهر، نمایش تصاویر و فیلم برای سرگرمی در زمان و فضاهای خاص و همجنین درآمدزایی مناسب تبلیغات محیطی و… از مسائلی است که برخی عملیاتی شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

 

 

تناسب یادمانها با آداب و سنن شهری

وی در گزارش اختصاصی خود در رابطه با موقعیت سمبل‌ها، یادمان ها و تناسبات فرهنگی آن با سنن و آداب و رسوم شهری گفت: در طراحی و مبلمان شهری، موقعیت سمبل ها و یادمان ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است  و این آذین بندی و چینش میبایست ملموس و قابل درک با ساکنان و شهروندان منطقه به صورت دو سو یه  ارتباط برقرار کند چرا که آسایش بصری از مولفه‌های مهم و اساسی محیط‌ زندگی  شهروند به شمارمی رود.

 

المان شهری

 

شهردار بهشهر ادامه داد: اهمیت بررسی موضوع آسایش بصری و نقش کیفیت‌های محیطی در ارتقاء و بهبود منظرشهری هر روزه بیشتر ضروری و مهم آشکار می‌شود و در همین رابطه در رابطه با چینش یادمان ها و مبلمان بندی در بهشهر طراحی ها و بررسی های مختلف انجام شده است.

آزموده افزود: شهرداری در اجرای مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان و مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی لایحه پیشنهادی تشکیل کمیته زیبا سازی شهری در سال ۸۸ همراه با طرح جامع و کامل به شورای اسلامی شهر در دوره سوم تقدیم شده که پس از تصویب ، یعنی کمتر از ۳ ماه با تشکیل جلسات مستمر کلیه مباحث قانونی و تعریف شده  بازبینی و در حال اجرا است.

وی بیان داشت: البته بدلیل پراکندگی موارد قابل رفع و حجم بالای معضلات و نابسامانی‌ها در محدوده خیابانهای اصلی ، ابتدا سعی شده به رفع مواردی که موجب آلودگی بصری شده اقدام  و یا با صطلاح خانه تکانی کرده و سپس نسبت به جانمایی صحیح و اصولی المانها اقدام شود.

 

 

ممانعت از حدود ۸۰ درصد تبلیغات بی رویه در شهر

شهردار بهشهر در خصوص فضای  تبلیغاتی که شهروندان وکسبه میتوانند از آن بهره برداری نیز گفت: هم اکنون حدود ۸۰ درصد ممانعت از تبلیغات بی رویه واحدهای صنفی که به صورت پراکنده و غیر اصولی در شهر که اهم  آن آلودگی بصری بوده ، طبق مصوبه شورایعالی شهرسازی و همچنین مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان، بسیار محدود شده است.

وی افزود: بر این اساساس هر صنفی اجازه نصب تنها یک تابلو بر پیشانی محل کسب و یک سوم عرض معبر ملک، آنهم مماس بر دیوار را داشته و تمام تابلوهایی که به صورت سیارو متحرک کنار جدول و یا پیاده رو و یا تابلوهای مربوط به اماکن تجاری، پزشکان و دفتر وکالت  که عمود بر خیابان و یا در فرازبوده و همچنین انواع سایه‌بان‌ها برداشته خواهد شد.

آزموده ادامه داد: خوشبختانه با مشارکت شهروندان و کسبه این طرح  پیشرفت فیزیکی و عملیاتی نسبتا رضایت بخشی داشته و موجب گشته علاوه بر ساماندهی تبلیغات، نوعی آرامش روانی و بصری در شهر ایجاد شود.

شهردار بهشهر با تاکید بر اینکه باید از روش صحیحی به منظور تبلیغات از فضای شهری استفاده شود خاطر نشان کرد: غیراز تابلوهای خصوصی و متعلق به کانونهای تبلیغاتی، شهرداری  با ایجاد ۲ هزارمترمربع فضای تبلیغاتی در شهر برای کسبه و بازاریان ایجاد کرده تا از نصب و پراکندگی تبلیغاتی و نصب داربست ممانعت کنند.

وی گفت: گوناگونی شیوه‌های تبلیغی در صورتی که اصولی انجام شود نه تنها  درافزایش آرامش روحی شهروندان مؤثر خواهد بود بلکه این تبلیغات صحیح و کارآمد آگاهی زیادی را به شهروندان القاء خواهد کرد.

 

 

امحاء و رنگ‌آمیزی ۴ هزارمتر مربع دیوار نویسی بدون مجوز در بهشهر

آزموده با بیان اینکه طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری ممنوع و دیوار درمالکیت شهرداری می باشد و با صاحبان تبلیغات برخورد خواهد شد یادآور شد:متاسفانه بدلیل مواجه شدن ما با روند دیوارنویسی در معابر با برخی نابسامنی ها مواجه بوده ایم که از ابتدای سال ۹۳ تاکنون بیش از ۴ هزار متر مربع از تبلیغاتی دیواری در شهر امحاء و رنگ آمیزی شده که  همگام با آن نیز نسبت به طراحی دیوارها اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین با الحاق برچسب و تراکت به دیوارو تابلوهای شهری نیز برخورد جدی می‌شود که در ابتدا طی اعلام اخطار، خاطیان باید نسبت به پاکسازی اقدام و در غیراینصورت وعدم بی‌توجهی، طبق مصوبه صیانت فرهنگ عمومی شهر و مصوبه کمیته زیباسازی نسبت به قطع خطوط تلفن ثابت، ایرانسل و همراه اول با مشارکت شرکت مخابرات اقدام می شود.

شهردار بهشهر با ابراز نگرانی از بی تفاوت بودن تعدادی از شهروندان نسبت به امورات شهری اعلام داشت: سال‌ها است که از طرح شعارهایی چون شهرما، خانه ما و شهرداری در خدمت مردم و شعارهایی از این دست می‌گذرد، اما کمتر شهروندانی قلباً احساس می‌کنند که شهرشان خانه‌شان است و شهرداریِ ِ در خدمت آنها است که باید فرهنگ سازی شود.

وی ادامه داد: در این رابطه با صرف هزینه‌های اطلاع‌رسانی بالا و ساخت فیلم آموزشی مختلف و توزیع بروشور های آموزشی ویژه زباله، ترافیک، فرهنگ آپارتمان نشینی، حفظ و نگه داری فضای سبز و تفکیک زباله تر و خشک به منظور حفظ شهر و کاهش هزینه های ناشی از تخریب اموال عمومی اقدام شده و خوشبختانه بعد از سال‌ها تا حدودی  موفق شده‌ایم و بخشی از شهروندان را راضی شده اند تا رأس ساعت مقرر زباله‌هایشان را به صورت تفکیک شده بیرون از منزل بگذارند.

آزموده گفت: متاسفانه  هنوز تعداد محدودی از شهروندان هنگامی که وجهی را به شهرداری پرداخت می‌کنند، نه اعتمادی به این سیستم دارند و نه آن را موجه می‌دانند و ما درک نکرده‌ایم که تمامی این رفتارها در محیط‌ شهری ناشی از عدم ارتباط مناسب شهر و شهروند است؟ یا عدم آموزش فرهنگ شهرنشینی است؟

 

 

 هزینه ۹۰ میلیون تومانی برای پاکسازی تبلیغاتی ، دیوار نویسی

شهردار بهشهر با این عنوان که بدلیل بی‌توجهی و شاید بی‌تفاوتی عده‌ای از افراد در قبال شهر، در سه ماهه اول سال ۹۳ بیش از ۹۰ میلیون تومان برای پاکسازی تبلیغاتی، دیوار نویسی و نقاشی دیواری هزینه شده  ادامه داد: ما شهری کوچک،  اما متخصصان و صاحب نظران بزرگی داریم و تنها راه دستیابی به آرمانهای شهری، تشکیل اتاق فکر با حضور متفکران و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و برنامه ریزی در این بخش است و در همین رابطه نیزاتاق فکر شهرداری در انتظار متخصصان، طراحان شهری، صاحبنظران و شهروندان خوش ذوق است.

حمیدآزموده شهردار بهشهراز کلیه شهروندان، صاحبنظران و کسبه محترم  که در اجرای مصوبات زیباسازی و  پیشبرد امورات و طرح‌های شهری مشارکت کرده وصحت شعار ِ شهر ما خانه ما را در عمل اثبات کرده اند تشکر و قدر دانی کرد و خواهان توجه و همکاری بیشتر شهروندان در این رابطه شد.

 

 

تغییر مبلمان شهری گلوگاه نیازمند اعتبار است

فرماندار گلوگاه نیز با اظهار نگرانی از عدم توجه به مبلمان شهری در گلوگاه بعنوان پیشتانی استان مازندران از سمت استان گلستان و سمنان گفت: متاسفانه از نمادها و المان ها و تندیس های خوبی در گلوگاه برخورداتر نیستیم و باید کارشناسان امر در انی راستا با برنامه ریزی و طراحی بهتری وارد شوند و دغدغه داشته باشند.

 

 

عیسی قاسمی طوسی افزود:  برای بهسازی و تغییر مبلمان شهری در گلوگاه برای سال جاری یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ایم تا ورودی و خروجی شهرستان از این حالت خارج شود.

 

 

وی ادامه داد: چهره فعلی شهر گلوگاه زیبنده استان مازندران نیست و با توجه به اینکه گلوگاه هم مرز با استان گلستان و سمنان است و ورودی این دو استان از شرق مازندران محسوب می شود لذا باید توجه بیشتری به این امر اعمال شده و اعتبارات مناسبی اختصاص یابد.

 

 

قاسمی افزود: ساماندهی و زیبا سازی مغازه ها در ورودی و خروجی شهر، نصب المان های شهری و کمک گرفتن از ابزارهایی نظیر نور و رنگ در تزئین شهرها از عوامل مهمی برای ایجاد محیط سالم و با نشاط زندگی برای شهروندان است که در دست اقدام است.

 

 

محوریت قراردادن اصل “زیبایی منظر شهری” از مسائل مهمی در شهرسازی است که اگر بدرستی مورد توجه کارشناسان در این رابطه قرار گیرد علاوه بر ایجاد محیط سالم و با نشاط زندگی برای شهروندان، از بسیاری از ناهنجاری های مختلف ترافیکی و بی نظمی های مختلف کاسته و به نوعی شهر را برای مردم و مسافرین و افراد عبوری خوانا می کند که با کمی توجه در این رابطه می توان شهر را برای عموم مردم و شهروندان مطلوب کرد./مهر