علل امنیتی و اقتصادی و سیاسی موجب بی سوادی بسیاری از شهروندان عراقی شده است

شرق مازندران: خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی آمریکایی الحره نوست:  عراق بیش از هفت میلیون بی سواد دارد که توانایی خواندن و نوشتن را ندارند و مشکلات اقتصادی و امنیتی و کاهش اعتبارات مالی مراکز سواد آموزی در این کشور هم باعث شده است از شمار سوادآموزان کاسته شود.

این شبکه تلویزیونی با اعلام این خبر به یک فرد ۳۴ ساله عراقی اشاره کرد که تازه در حال سواد آموزی است. علی طلعت که در حال سواد آموزی است، گفت: «تحصیل را به خاطر معیشت خانواده ام ترک کردم، اما در سال ۲۰۲۱ میلادی به تحصیل بازگشتم.» بیش از ۲۰ هزار مرکز سوادآموزی در عراق به تازگی افتتاح شده است تا جلوی افزایش تعداد بی سوادان که جمعیت شان بیش از هفت میلیون نفر است، گرفته شود.

علل امنیتی و اقتصادی و سیاسی موجب بی سوادی بسیاری از شهروندان عراقی شده است. سلوان صالح استاد دانشگاه گفت: مسائل اقتصادی از عوامل اصلی بی سوادی است که باعث می‌شود افراد ترک تحصیل کنند. وی افزود: با وجود گسترش مراکز سواد آموزی در عراق، اما تعداد کسانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند در سه سال گذشته به نصف کاهش یافته و علتش نیز سیاست ریاضت اقتصادی دولت است که اعتبارات مالی این گونه طرح‌ها را کاهش داده است. زکریا ارکان رئیس بخش سواد آموزی در نینوا نیز گفت: «در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۲۰ هزار نفر سواد آموز داشتیم، اما به سبب اقدامات ریاضتی و اوضاع اقتصادی، این تعداد به نصف کاهش یافت بنابراین از دولت می‌خواهیم در کمک‌های مالی به سوادآموزان تجدید نظر کنند تا آنان به تحصیل بازگردند.»

سازمان مرکزی عراق در سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد میزان بی سوادی در عراق به ۱۳ درصد در میان پسران و ۱۸ درصد در میان دختران افزایش یافته است. همچنین در اطلاعیه ای که از سوی اتحادیه عرب منتشره شده، آمده است: حدود ۷۰ میلیون نفر در دنیای عرب هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارند. این گزارش نسبت بی سوادی در میان زنان در کشور‌های عرب را نزدیک به ۵۰ درصد و در میان مردان کمی بیش از ۲۵ درصد ذکر می‌کند. بر اساس این گزارش دست کم سه دهه زمان نیاز است تا به مساله بی سوادی در دنیای عرب پایان داده شود.