سالانه همایش های مختلف در حوزه های مختلفی همچون سینما و ورزش و... برپا می‌شود كه در جای خود نیاز جامعه است اما متاسفانه همایشی، برای تکریم و تجلیل از صاحبان قلم و نویسندگان کتاب غیر از هفته کتاب و کتابخوانی وجود ندارد.

 

ketab-nevisande41

تنها نامشان پشت کتابهایشان حک شده و سهمی از بنرهای رنگ و وارنگی که با مناسبت و بی مناسبت برای مدیران سبز می شود، ندارند و همانند یار مهربان، غریب مانده اند.

 

 

 

به گزارش شرق پرس،با توجه به اینکه نویسندگان و هنرمندان همواره در خط مقدم توسعه فرهنگی به خصوص در شاخص های مربوط به کتاب و کتابخوانی و مطالعه در جامعه قرار دارند، اما به دلیل عدم رشد مطلوب در زمینه مطالعه و عدم حمایت مناسب مسئولان، کمتر محصولاتی از آنها به موفقیت های مادی دست می یابد و تجلیل مناسب از آنان که در واقع تجلیل از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی است، انجام نمی شود.

 

 

در همایش برگزیدگان نویسندگان جوان کشور در سال جاری، که با همکاری وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با فرا رسیدن بیست و دومین دوره هفته کتاب روز یکشنبه  مورخ ۲۵ آبان ۹۳، برگزار شد “کتاب حقوق مالکیت معنوی محصولات نرم افزاری ” تالیف مؤلفان بهشهری، علی اکبر نصیری خلیلی، علیرضا نصیری خلیلی و امیر نصیری خلیلی، انتشارات ایده ایام از بین ۱۸۷۹۲ عنوان کتاب، به عنوان «کتاب برتر و برگزیده کشور» انتخاب و امیر نصیری خلیلی، تندیس «نویسنده جوان برتر کشور» را کسب کرد که متاسفانه علی رغم اخذ رتبه بالای کشوری، حمایتی از سوی برخی از مسئولان که از دست اندرکاران مهم شهرستان و امید بخش کار برای آینده کشور توسط این جوانان هستند انجام نشد.

 

 

علی اکبر نصیری خلیلی مدرس دانشگاه و فارغ التحصیل ممتاز کارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد اراک و یکی از مولفین کتاب برگزیده کشور، در مورد چگونگی نشر این کتاب گفت: با توجه به خلاهای حقوقی، قضایی و اجرایی درحوزه حقوق آفرینش های فکری و مالکیت معنوی و حقوق نرم افزارهای رایانه ای و همچنین به منظور حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای و چالش های موجود در نظام حقوقی ایران نسبت به تثبیت حقوق رایانه در دادگاه های ایران این کتاب برای اولین بار در کشور منتشر  شد.

 

 

nenisande-ketab

 

 

وی اظهار داشت: این کتاب با همکاری بنده و اخوین علیرضا نصیری خلیلی  عضو هیات علمی دانشگاه  آزاد اسلامی بهشهربه ویژه در مباحث مبانی فقهی وشرعی حقوق مالکیت معنوی نرم افزار و امیر نصیری خلیلی کارشناس ارشد حقوق عمومی در مباحث مبانی حقوق مالکیت فکری نرم افزار در کشور های غربی کمک فراوان و سهم شایانی را داشته اند و از زحمات ایشان کمال تقدیر و تشکر را دارم.    

 

 

نصیری خلیلی ادامه داد: حقوق مالکیت فکری در معنای وسیع کلمه عبارت است از حقوق ناشی از آفرینش ها و خلاقیت های فکری در زمینه های علمی، صنعتی، ادبی، و هنری و این قسم حقوق عمدتاً به موضوعاتی می پردازد که زاییده فکر و اندیشه انسان و مرتبط با آفرینش های ذهنی اوست.

 

 

وی اضافه کرد: حق اختراع و مالکیت صنعتی و تجاری و حق مولف و تولید کننده محصولات فکری از جمله این موارد است.

 

 

این نویسنده برتر کشور با بیان اینکه حقوق مادی شامل قراردادها و تعهدات قابل لمس است، یادآور شد: حق مالکیت معنوی قابل لمس نیست و حمایت هایی است که باید از فکر و ایده و اختراع و خلاقیت های یک پدیده انجام شود و موضوع این مالکیت ذاتاً غیرقابل لمس است که به مالکیت معنوی نامگذاری شده و چون این مالکیت بیشتر با فکر و اندیشه انسان ارتباط دارد، پس اصطلاح مالکیت فکری مناسب تر است.

 

 

نصیری خلیلی اضافه کرد: کپی رایت (Copyright) از جمله مواردی است که مالکیت معنوی و فکری آن باید حفظ شود که از نظر لغوی به معنای نسخه برداری یا حق مؤلّف است و از نظر اصطلاحی به حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری و علمی اطلاق می شود که می تواند طیف گسترده ای از آثار مکتوب تا آثار سمعی و بصری، سینمایی و آثار تجسّمی و صنایع دستی و نقشه قالی و گلیم و نرم افزارهای رایانه ای را دربر بگیرد و این کتاب در واقع به دنبال بیان همین حق مالکیت فکری و معنوی نویسندگان و مخترعین و مسائلی است که به خلاقیت بر می گردد تا با استفاده از یک سری قوانین از سوء استفاده و خرید و فروش غیرقانونی این آثار جلوگیری شود.

 

 

وی گفت: این کتاب در ۴ فصل تدوین شده است که  فصل اول آن به مبانی و کلیات حقوق مالکیت معنوی محصولات نرم افزاری می پردازد. فصل دوم کتاب شاخه ها، ضرورت حمایت، اجرای بین المللی کپی رایت و ثبت اختراعات مربوط به نرم افزار و برخورد با ناقضان حقوق مالکیت معنوی نرم افزار و سازمان جهانی مالکیت فکری را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و فصل سوم به بررسی حقوق رایانه و نرم افزار و فناوری اطلاعات می پردازد و مبانی حقوقی و فقهی نرم افزار های رایانه ای و ارائه راهکارهای حقوقی و قانونی موضوع فصل چهارم و پایانی این کتاب است.

 

 

نصیری خلیلی ادامه داد: باتوجه به اینکه حقوق ایران ریشه عمیقی در فقه شیعه دارد و قوانین مدون و مصوب باید با فقه و موازین شرعی مطابقت داشته باشند لذا لازم بود برای اثبات حقوق مالکیت معنوی نرم افزار در نظام حقوقی ایران از منظر شرعی راه حل هایی ارائه دهیم که با طرح سوالات پیرامون حقوق معنوی نرم افزار از فقها و مراجع آیات عظام و پاسخ و استفتائات آنها به این هدف مهم دست یافتیم. و نظریات مستند فقها در این حوزه راهگشای خلاء ها و مشکلات فقهی ما بود.

 

 

وی علت انتخاب  کتاب به عنوان کتاب برگزیده و برتر کشور طبق نظر کمیته داوران را، نواندیشی در موضوع کتاب، رعایت اصول نگارش، توجه به ضرورت ونیاز های کشور، توجه خاص به مسایل جوانان وداشتن روحیه انقلابی و اسلامی، توجه به مسائل اعتقادی  وتوجه به امور فنی ورعایت اصول فنی نشر و… اعلام کرد که شاخص های گزینش و انتخاب کتابهای برتر کشور در جشنواره برگزیدگان نویسندگان جوان کشور بود.

 

 

نصیری خلیلی گفت: نکته قابل توجه اینکه ما این  کتاب را به مولا و مقتدایمان حضرت ولی عصر مهدی موعود(عج) تقدیم کرده بودیم و جالب تر اینکه این کتاب در سالروز تولد امام زمان نیمه شعبان سال ۹۱ به چاپ رسید که خود حضرت نظر لطفشان شامل حال ما شده است و در حال حاضر نیزبه اعتقاد بنده اگر عنایت و توجه آن حضرت نبود شاید این کتاب به عنوان کتاب برتر انتخاب نمی شد و این اعتقاد قلبی بنده است.

 

 

وی ادامه داد: متاسفانه مسائل فرهنگی و کتابخوانی همچنان مغفول مانده و حلقه گمشده برای جوانان و جویندگان علم و دانش است که باید در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش شود.

 

 

این نویسنده در خصوص مشکلات حوزه نشر گفت: متاسفانه اطلاع رسانی دقیقی در چاپ کتاب وجود ندارد و گاها” در برخی موارد کاغذ بازی های مختلف و بروکراسی اداری نگران کننده است اینکه برای چاپ و نشر یک کتاب در قدم اول از کجا باید شروع کنیم اطلاع رسانی دقیقی در جامعه وجود دارد و به همین دلیل و اینکه گستردگی کار بسیار بالا بوده است پیگیری چاپ کتاب با خود ناشر بوده است.

 

 

نصیری خلیلی با تشکر از همکاری علی اصغر باباکوهی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر، علی ذبیح پور رییس کتابخانه های عمومی بهشهر و اعظم السادات حسینی عضو شورای شهر بهشهر، ادامه داد: باید تسهیلات مناسب ارائه شده و اطلاع رسانی مناسب انجام شود که ما بعد از چاپ کتاب متوجه شدیم که ارشاد هم می توانست کمک کار ما باشد و در برخی از موارد تسهیلات و تحقیقات مختلف را در اختیار ما قرار داده و کار تحقیقاتی را آسان کند که در ادامه راه کمک کار ما بودند.

 

 

این مولف کتاب برتر سال گفت: همه ما می دانیم که نویسندگان با پشت سرگذاشتن چه مشکلات و خون و دل خوردنی در زمینه صدور شابک تا مجوز و سختی ها و مصائب انتشار، کتاب هایشان را با هزینه شخصی چاپ می کنند و لذا کمک مسئولین و حمایت های آنان می تواند کمک کار ما و دلگرمی برای ما در ادامه راه و ترغیب برای نگاشتن کتب بعدی باشد.

 

 

وی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تسهیلات مورد نیاز در اختیار افراد قرار می گیرد یادآور شد: در حوزه کتاب هم با توجه به اینکه سرمایه گذاری فکری و فرهنگی برای جامعه است باید متولیان امر در این رابطه کمک کار مولفان و ناشران بوده و تسهیلات مناسب در اختیارشان قرار دهند تا به رشد قابل توجهی در حوزه مطالعه کتب برسیم.

 

 

نصیری خلیلی خاطر نشان کرد: برخی از افراد استعدادهای بالقوه و مناسبی در نوشتن کتب مختلف دارند اما متاسفانه مشکلات حوزه نشر، سخت گیری های چاپ کتاب و عدم تمکن مالی و ارائه تسهیلات، آنان را از نوشتن بازداشته و شوقی برای نوشتن ندارند که باید در این رابطه تسهیلات مناسب در اختیار این افراد قرار گیرد.

 

 

وی با تاکید بر حضور مسئولان و همراهی آنان در کنار نویسندگان و مولفین اذعان داشت: امروز مسئولان باید به کمک نویسندگان بیایند چرا که نیازمند حمایت های آنان هستیم و این حمایت ها تنها مسائل مادی نیست بلکه حمایت های معنوی و دلگرمی مسئولان بسیار ارزشمند است و مسئولان باید به کمک ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بیایند، چرا که احساس ما و بسیاری از اهالی کتاب این است که تا امروز جامعه از همه ظرفیت‌های خود برای ترویج و تبیین این مهم، استفاده نکرده است و باید به دنبال راه‌هایی باشیم تا این پیوند هرچه پُررنگ‌تر شود.

 

 

این نویسنده جوان با اشاره به اینکه براساس استانداردهای جهانی مطالعه و خرید کتاب، آمار مطالعه و کتابخوانی در کشور سیر نزولی داشته و هنوز کتاب در سبد خانوارها قرار نگرفته تصریح کرد: باید این مسئله در جامعه نهادینه شود و با فرهنگ سازی مناسب در سرانه مطالعه کتاب در جامعه شاهد رشد مناسب صعودی باشیم.

 

 

نصیری گفت: با نگاهی به بازار فروش هم متوجه می شویم که در جامعه قدم به قدم فروشگاههای پوشاک و خوراک وجود دارد اما فروشگاههای کتاب انگشت شمار بوده و حتی در برخی موارد در معرض دید هم قرار ندارد.

 

 

وی اظهار داشت: انجمن نویسندگان جوان در استان از نقاط قابل تاملی است که باید تشکیل شود تا نویسندگان جوان با حضور در این تشکل هدایت شده و راه و مسیر درست به آنان نشان داده شود و با انگیزه بهتری کار کند و با برنامه ریزی و آسودگی خاطر بیشتری با عضویت در این انجمن و حمایت های مختلف با پشتگرمی بیشتری کار کنند.

 

 

برخی مسئولین نسبت به نویسندگان بی تفاوت اند

 

 

علیرضا نصیری خلیلی، دیگر نویسنده کتاب “حقوق مالکیت معنوی محصولات نرم افزاری ” بعنوان «کتاب برتر و برگزیده کشور» به خبرنگار مهر گفت: باید فرهنگ سازی مناسب در راستای مطالعه کتب مختلف در جامعه انجام شود تا مردم به اثر گذاری مطالعه در تربیت فرزندان و ارتباط در خانواده آشنا شوند.

 

 

وی ادامه داد:البته مطالعه کتاب تنها به مطالعه کتب درسی نباید خلاصه شود چرا که مطالعه این کتب امری لازم و ضروری برای تحصیل است و در هر صورت باید انجام شود اما مطالعات غیر درسی باید فراتر از زمان حال مورد توجه قرار گیرد.

 

 

نصیری اضافه کرد: ترغیب، تشویق، حمایت مالی و معنوی و هدایت و مساعدت مولفین و نویسندگان از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و همانطور که از یک ورزشکار در عرصه مدال آوری در مسابقات تجلیل می شود به یک نویسنده هم در عرصه فرهنگ که زیر بنای همه مسائل اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی و ورزشی است توجه شده و به قول معروف بها داده شود و بدانیم نویسندگان و صاحبان قلم و فکر و اندیشه نیازمند حمایت های معنوی هستند و در آن صورت می توانند با پشتوانه بهتری به مسائل فرهنگی بپردازند.

 

 

وی گفت: هر کاری با همدلی و همفکری عملیاتی می شود و در این رابطه باید انگیزه ایجاد شده و از دلسردی جلوگیری شود که در این رابطه حمایت مسئولان شهرستان می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

 

 

نصیری بیان داشت: نویسندگان برای تبلیغ آموزه های دینی، خصوصا در قالب داستان، به عنوان قالبی همه فهم و همه گیر کار کنند و در این راستا مورد حمایت قرار گیرند.

 

 

این نویسنده گفت: شرایط جهان امروز به گونه ای است که نویسندگان جوان با تکیه بر تجربیات گذشتگان باید به اهل بیت(ع) توجه ویژه داشته باشند و با قلم خود موجبات گرایش هرچه بیشتربه دین را فراهم آورند.

 

 

نصیری خلیلی افزود: در جامعه آنچنان که یک بازیگر یا یک فوتبالیست مورد توجه هستند نویسندگان مورد توجه نیستند.

 

وی با گلایه از اینکه سالانه همایش های مختلف در حوزه های مختلفی همچون سینما و ورزش و… برپا می‌شود که در جای خود نیاز جامعه است اما متاسفانه همایشی، برای  تکریم و تجلیل از صاحبان قلم و نویسندگان کتاب غیر از هفته کتاب و کتابخوانی وجود ندارد.

 

 

توجه ویژه به اوقات فراغت و جوانان مانعی در جهت بروز آسیب‌های اجتماعی

 

 

امیر نصیری خلیلی، بعنوان نویسنده جوان برتر کشور در بین ۳۰ نویسنده برتر کشور در سال جاری نیز به خبرنگار مهر گفت: ﺩﻭﺭﻩ ﺟﻮﺍنی ﺑﻪﺩﻟﻴﻞ ﻭﻳﮋﮔﻴﻬﺎیی ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳکی ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻧ ﻬﺎی ﻣﻬﻢ ﻭ ﺣﺴﺎﺱ ﺯﻧﺪگی ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﻓﺮﺩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ می ﺭﻭﺩ.

 

 

وی افزود: دوره جوانی، به نوعی ﺩﻭﺭﻩ ﺁﻏﺎﺯ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ، ﺳﺎﺯﻧﺪگی ﻭ ﺑﺎﻟﻨﺪگی بوده و ﺯﻣﻴﻨﻪ ساز ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﮔﺎﻣﻬﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﺍﺳﺖ که باید با پشتکار جوانان در عرصه های مختلف توانمندی هایشان و حمایت های خانواده و مسئولان همراه باشد که در این بین افراد نخبه و برگزیده بیش از هر چیز نیازمند حمایت مسئولان هستند.

 

 

نصیری خلیلی بیان داشت: همچنانکه بارها گفته اند توجه به جوانان از بروز ناهنجاری های اجتماعی در جامعه جلوگیری می کند و لذا باید توجه مهم به این قشر معطوف شود و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی باید توجه داشته باشند که توجه ویژه به اوقات فراغت و جوانان مانع بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

 

 

این نویسنده جوان کشور با اشاره به عدم حمایت برخی از مسئولان از نویسندگان گفت: حمایت از نویسندگان جوان و بومی از مسائلی است که امیدواریم مورد توجه مسئولان قرار گرفته و با ایجاد انگیزه در قشر جوان، در بالندگی و افزایش انگیزه جوانان تاثیر گذار باشند.

 

 

نصیری خلیلی ادامه داد: چقدر خوب است که در مسائل مختلف جامعه، کتاب دیده یا از آن سخن گفته شود و به انحای گوناگون، مسائل مختلفِ عرصه پژوهش، نگارش، چاپ و نشر کتاب مطرح شوند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که همه امور ما از کتاب است و همه چیز از ابتدای علم آموزی ما با کتاب آغاز شده است و بهترین آثار در مسائل مختلف جامعه از ورزش، هنر، سینما، صنعت، کشاورزی و … همواره مولد ذهن‌هایی بوده اند که حیاتی مستمر در میان آثار مکتوب داشته‌اند و در این رابطه باید کتابخوانان حرفه ای تربیت کنیم.

 

این نویسنده جوان کشور، با اشاره به ضرورت توجه به نویسندگان و مولفان و در واقع توجه به کتاب و کتابخوانی درجامعه، تحت حمایت وزارت ارشاد افزود: برای چاپ و حضور این آثار مختلف علمی در محافل مختلف دنیا حمایت‌های مالی و حتی انجام برخی لابی‌ها لازم است تا بتوان افکار و ایده های جوانان را جهانی کرد.

 

 

براساس این گزارش و آنچه توسط نویسندگان و مولفیت گفته شد، خوب است آنچنان که برای استقبال از یک ورزشکار مدال آور بنرهای متعدد در سطح شهر چاپ و نصب می شود که کار بسیار پسندیده ای است، هنرمندان و اهالی فرهنگ و نویسندگان و همه نام آوران در مسائل مختلف  نیز مورد توجه مسئولان بوده و کسب رتبه های برتر آنان در حوزه های مختلف فرهنگی نیز برای مردم اطلاع رسانی شود.

 

 

فراهم کردن زمینه فروش کتب نویسندگان بومی از جمله دغدغه های نویسندگان است که متأسفانه مسئولان زمینه فروش و یا خرید کتب از نویسندگان را فراهم نکرده‌اند و تا کنون نویسندگان ما موفق به فروش همه کتب چاپ شده‌ خود نشده‌اند.

 

 

تاسیس و راه اندازی انجمن اهل قلم و نویسندگان در شهرستان از جمله دغدغه های این نویسندگان است تا با راه‌اندازی این انجمن حمایت‌های بهتر و مفیدتری از نویسندگان داشته و بهشهر را بعنوان مهد تمدن و فرهنگ، از این غربت و فرهنگ زدگی در آوریم.

مریم نظری-مهر