حجتی وزیر جهادکشاورزی در سفر خود به مازندران و با حضور در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج، گفت: برندسازی برنج مازندران در دستور کار قرار بگیرد

شرق پرس:  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای بازدید و افتتاح چندین طرح بزرگ کشاورزی به مازندران سفر کرد.

وی در حاشیه بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در آمل، اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه محصولات، کشور بحث زنجیره تولید، روند مزرعه تا سفره و برندسازی است.

حجتی با بیان اینکه باید برندسازی به طور قطع در دستور کار قرار بگیرد، گفت: با توجه به کیفیت برنج در مازندران و گیلان، باید هم در داخل و هم در سطوح بین‌المللی سرآمد باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با توجه به برنامه‌های موجود در ارتباط با توسعه مجموعه و بورس کالا، موفقیت حاصل می شود، تصریح کرد: دولت نیز به شیوه های مختلف مانند تسهیلات و غیره پشتیبانی خواهد کرد.

حجتی افزود: اگر محصول مرغوب کشاورز را با قیمت مناسب و کمترین فاصله دلالی به مصرف کننده برسانیم، به تولید و مصرف کننده کمک می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید هزینه تولید برنج را کاهش داد، تصریح کرد: برای کاهش هزینه تولید برنج باید مکانیزاسیون در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مکانیزاسیون از تجهیز اراضی و تامین آب به موقع آغاز می شود و در داشت و برداشت نیز ادامه می یابد.

حجتی با اشاره به اینکه در کشت و برداشت این روش موفقیت داشته است، خاطرنشان کرد: در تجهیز و نوسازی و آب بندان باید بیشتر از امروز تلاش شود و در این زمینه از ظرفیت نمایندگان مجلس باید بهره برد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شمال کشور در توسعه برنج دو گلوگاه مهم شامل آب بندان‌ها و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی وجود دارد، گفت: آب بندان‌ها که میراث گذشتگان این سرزمین است رها شده که نیازمند احیای آن هستیم و تجهیز و نوسازی اراضی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

توجه به مدرن سازی شالیکوبی های مازندران

وی با اشاره به اینکه مدرن سازی شالیکوبی ها در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: تراکم کشت نباید در گیلان و مازندران کم باشد، زمانی که آب را هدر می‌دهید نمی توانید کشت دوم را در دستور کار داشته باشید و این امر موجب کاهش تولید می شود.

حجتی با بیان اینکه اگر آب بندان ها تجهیز و سد هراز آبگیری شود، می توان کشت دوم را انجام داد، خاطرنشان کرد: در برخی از کشورهای آسیایی ۵ کشت در سال انجام می دهند و جای تامل دارد.

وی با اشاره به اینکه دامپروری در آمل می تواند به عنوان کانون و مرکز در کشور باشد، گفت: با توجه به عرصه های طبیعی و نژادهای پرمحصول و زودبازده و به کارگیری آن در آمل می توانیم شاهد این امر در این شهرستان باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: زاد و ولد در گوسفند بومی حدود ۷ دهم است اما نژادهای پرمحصول و زودبازده به ۲.۵ می رساند و وزن لاشه ها نیز از ۳۰ به ۶۰ کیلوگرم می رسد.

حجتی با بیان اینکه کاله در صنعت، صادرات و تنوع بخشی لبنیات کشور پیشتاز است، گفت: کمبود شیر موجب شده است که آن را با دو برابر قیمت خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع تغییر کاربری تنها مربوط به مازندران نمی شود و تمام کشور با این مشکل رو به رو هستند، تصریح کرد: تغییر کاربری و ساخت ویلا به کشاورزان و مردم محلی آسیب می رساند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید با افزایش درآمد کشاورزان مانع تغییر کاربری شویم، خاطرنشان کرد: نصاب اراضی کشاورزی در مازندران ۸ دهم هکتار است و باید درآمد تکمیلی برای آن در نظر گرفت.

بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در آمل، افتتاح پروژه ۵۵۰ هکتاری تجهیز و نوسازی شالیزارها در سیمرغ، بازدید از پایانه صادرات محصولات کشاورزی و پایانه صادرات محصولات شیلاتی در جویبار، بازدید از گلخانه تولید لیموترش در بهشهر و افتتاح بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در گلوگاه از برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در مازندران است.

 

 

 

 

.

  • منبع خبر : ایسنا