زولنگ گیاهی است چندساله، اغلب به رنگ آبی آسمانی، با پراکندگی در شمال ایران در مناطق جلگه ای از رامسر تا گلوگاه و ارتفاعات میانی البرز در شیب های شمالی دامنه البرز از رامسر تا گلوگاه رشد مي كند .

zoleng-giah5

به گزارش شرق پرس, عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: زولنگ اشتها آور، ملین، مدر، به دلیل داشتن اسید فولیک خون ساز، آرامش اعصاب، تحریک نیروی جنسی، معالجه بواسیر، تسکین دهنده بیماریهای رماتیسمی و رفع التهابات، تسکین دهنده دل درد، ضماد ریشه آن برای تحلیل ورم ها مفید است.

 

 محمد اکبرزاده در گفتگو با ایسنا، اظهارداشت: زولنگ گیاهی است چندساله، اغلب به رنگ آبی آسمانی، با پراکندگی در شمال ایران در مناطق جلگه ای از رامسر تا گلوگاه و ارتفاعات میانی البرز در شیب های شمالی دامنه البرز از رامسر تا گلوگاه رشد می کند .

 

وی به عمده ترکیبات موجود در زولنگ اشاره کرد و افزود: گیاه زولنگ شامل اسانس های مختلف نظیر لیمونن، آلفا پی نن، اسید فولیک، ریشه گیاه دارای تانن، قندساکارز و اسانس زولنگ با بویی مطبوع در حدود ۸۸ درصد است.

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری در خواص دارویی و درمانی گیاه زولنگ گفت: زولنگ اشتها آور، ملین، مدر، به دلیل داشتن اسید فولیک خون ساز، آرامش اعصاب، تحریک نیروی جنسی، معالجه بواسیر، تسکین دهنده بیماریهای رماتیسمی و رفع التهابات، تسکین دهنده دل درد، ضماد ریشه آن برای تحلیل ورم ها مفید است.

 

وی ادامه داد: در استان مازندران از برگهای جوان و کم سن و سال به عنوان آشپزی و برای خوش عطری در بسیاری از غذاهای محلی و به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود.