فرش و هنر فرش بافی که در بیشتر استان های کشور، علاقه‎مندان فراوانی از گذشته تا حال دارد. زمانی که دار قالی در خانه ای برای بافت آماده می شود، ناخودآگاه همه‌ی اعضای خانواده به بافت علاقه‌مند می شوند و هر چه ردیف‎های بافته شده بیشتر شده و نقش آن مشخص‌تر می شود، این زیبایی […]

فرش و هنر فرش بافی که در بیشتر استان های کشور، علاقه‎مندان فراوانی از گذشته تا حال دارد. زمانی که دار قالی در خانه ای برای بافت آماده می شود، ناخودآگاه همه‌ی اعضای خانواده به بافت علاقه‌مند می شوند و هر چه ردیفهای بافته شده بیشتر شده و نقش آن مشخص‌تر می شود، این زیبایی بیشتر منصه ظهور می رسد.

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از بلاغ سیده هاجر علی‎زاده، بانوی بافندهی مازندرانی در حاشیه نخستین نمایشگاه دو سالانه عکس از عکاسان منتخب فرش دست بافت کشور که در حوزه هنری مازندران در ساری برگزار شد از مشکلات فرش بافی در استان گفت و بیان داشت: از سن ۱۷سالگی به یادگیری هنر فرش بافی علاقه‎مند شدم و در کنار زن دایی ام که بافندهی فرش بود، آموزش دیدم.

 

سیده هاجر علی‎زاده گفت: با گرانی مواد و زحمت زیاد فرش می بافیم اما برای فروش مشکل داریم مسئولان باید برای این هنر و کار بافندگان ارزش قائل شوند.

وی درباره انگیزه و علاقه‌مندی‌اش به بافت فرش اذعان داشت: یک روز که به فرش منزلمان نگاه می کردم، مجذوب طرح و نقش آن شدم و به این اندیشیدم که چگونه این فرش به این زیبایی بافته می شود و انگیزه ای شد تا برای یادگیری این هنر، قدم بردارم و تا کنون آن را ادامه دهم و به تعداد زیادی از خانم ها، آموزش داده ام و موفق هم هستند.

 

این بانوی فرشباف مازندرانی عنوان کرد: نخستین فرشی که بعد از آموزش، بافت آن را آغاز کردم  نقشه آن در اندازه یک متر و نیم بود اما من آن را در اندازه ۳ متری بافتم، آنقدر احساس آرامش می کردم که زمان را نیز فراموش کرده بودم، با توجه به اینکه با اعتراض همسرم مواجه می شدم اما علاقه‎مندی‎ام به بافت قالی از دست نمی رفت.

 

علی‌زاده گفت: در حال حاضر نیز در بافت فرش در انواع و اندازه های مختلف مهارت دارم.

وی تاکید کرد: مواد اولیه بافت فرش بسیار گران است و هزینه سنگینی به دوش بافندگان می گذارد اما در این سال های اخیر برای فروش، بیشتر دچار مشکل هستیم.

 

این بانوی بافندهی فرش اهل شهرستان نکا با اشاره به اینکه مسئولان باید در فروش مناسب فرش به بافندگان بیشتر کمک کنند، اعلام کرد: در حال حاضر نیز علاقه به بافت فرش در میان سنین مختلف به ویژه دختران جوان دیده می شود.

علی‌زاده ادامه داد: در صورتی که زمینهی فروش فرش دستبافت استان، مناسبتر شود، بافندگان با علاقه‌ی بیشتری به کار خود ادامه می دهند و در انتقال این هنر و صنعت، تلاش بیشتری خواهند کرد تا نسل های آینده نیز از این هنر اصیل ایرنی بی بهره نمانند.

وی در پایان بابیان اینکه ۲ فرزند پسر دارد، یادآور شد: پسرانش نیز به این هنر بسیار علاقه‌مند هستند.

 

 

/انتهای خبر