آمارها نشان می دهد که بیش از 60 درصد بازنشستگان مازندران حقوق کمتر از دو میلیون تومان دریافت می کنند و بر اساس گفته وزیر رفاه، زیر خط فقر بوده و از عهده هزینه های زندگی خود و خانواده شان برنمی آیند. بنابراین دولت باید فکر اساسی برای افزایش حقوق این افراد کند

 

bazneshastegan54
به گزارش شرق پرس, این خط فقر لعنتی دیگر مردم ما را از هرچه خط و رسم و خط کش و محاسبه بیزار کرده است. همه می دانند که خط فقر حداقلی در مازندران ۲ میلیون تومان است و برای عمده بازنشستگان در مانده این خط تا ۳ میلیون هم بالا می رود.

 

 

بنابراین چشم بسته روشن است که اکثر بازنشستگان مازندرانی به جز از ما بهتران زیر خط فقر به سر می برند و مدام نگاهشان رو به بالاست.

 

حالا عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از تلاش و اصرار نمایندگان برای افزایش قانونی حقوق بازنشستگان بر اساس نرخ تورم خبر داده است.

 

براساس قانون، مستمری بازنشستگان هر سال باید طبق تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا کند و پیشنهاد مجلس نیز پیرو همین موضوع است.

 

سال گذشته نرخ تورم اعلام شده بیش از ۳۵ درصد بود اما حقوق بازنشستگان تنها ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. بنابراین ما به التفاوت مانده از حقوق امسال بازنشستگان باید در سال آینده تامین شود و این مبلغ باید جدای از حقوق آنان محاسبه شود.

 

بنا به گفته سعیدی؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با توجه به اینکه بازنشستگان حقوق کمی دریافت می کنند بر همین اساس باید مستمری آنان و کارگران سالانه حداقل مطابق با نرخ تورم زیاد شود در حالی که در هیچ سالی اینگونه نبوده است.

 

بر اساس اعلام مسئولان سازمان تامین اجتماعی ۵۰.۲ درصد بازنشستگان حقوق بین یک تا دو میلیون تومان و ۳.۶۱ درصد نیز کمتر از ۶۰۰ هزار تومان دریافت می کنند.

 

همچنین ۱۱.۳۸ درصد از مستمری بگیران نیز حقوقشان ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و ۲۰.۳۲ درصد آنان نیز ۸۰۰ تا یک میلیون تومان دریافت می کنند.

 

همانگونه که ملاحظه می کنید آمارها نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان حقوق کمتر از دو میلیون تومان دریافت می کنند و بر اساس گفته وزیر رفاه، زیر خط فقر بوده و از عهده هزینه های زندگی خود و خانواده شان برنمی آیند. بنابراین دولت باید فکر اساسی برای افزایش حقوق این افراد کند.

 

آمارهای متعدد و بعضا متناقض مازندران با کشور، کار را برای تعیین میزان بیچاره گی بازنشستگان مازندران دشوار کرده است اما می توان با استناد به آمارهای تامین اجتماعی و مرکز آمار ایران مشخص کرد که بیش از از ۶۰ درصد بازنشستگان مازندران چشم انتظار وعده هیات رئیسه مجلس هستند و مدام رسانه ها را دنبال می کنند تا مگر نشانی از افزایش حقوق بر اساس تورم بشنوند، خبری که تا به حال منتشر نشده و اگر وضع به همین منوال بگذرد بازنشستگان سالی دشوار را پیش رو خواهند داشت.

 

کار برای این گروه از شهروندان که اتفاقا هزینه های سنگینی از جمله تهیه جهیزیه و فرستادن فرزندان به دانشگاه و البته از خجالت نوه ها در آمدن را متحمل می شوند در مازندران دشوارتر از دیگر نقاط کشور است. زیرا بر اساس بررسی های آماری هزینه زندگی در استان های توریستی به مراتب بیشتر از دیگر نقاط کشور است./وارش