حمید چیتچیان وزیر نیرو در حاشیه افتتاح یک نیروگاه برق گفت: " خراسان جنوبی از استان‌های خشک بوده و برای درازمدت نیازمند انتقال آب از سایر مناطق است، وی همچنین گفت: شیرین‌سازی آب دریای عمان و خلیج فارس از برنامه‌های آتی این وزارت است و احتمال انتقال آب از دریای خزر نیز وجود دارد."

 

KHAZAR-ENTEGAL5

شرق پرس-سرویس سیاسی: بیاد داریم که در دولت قبل بنا براین بود که آب دریای خزر به استانهای مرکزی از جمله سمنان منتقل شود. طرح جنجالی بلند پروازانه ای که پس از اعتراض های همه جانبه عاقبت پس از کلنگ زنی به تعطیلی کشیده شد.

 

 

و شاید بهتر است بگوئیم خطر از بیخ گوش استانهای شمالی گذشت. چراکه معلوم نبود پس از اجرایی شدن این طرح چقدر باید به اکوسیستم دریای خزر و همچنین مسیری که برای انتقال آن در نظر گرفته شده بود آسیب وارد می شد.

 

از میزان درآمد و ارز آوری کشور از بخش جنگل, خاویار و دیگر محصولات شیلاتی دریای خزر, معادن و صدالبته کشاورزی استانهای شمالی اللخصوص مازندران نیز می گذریم و اینکه اهمیت شمال ایران برای دولت ها هیچگاه تناسبی با وضعیت توسعه, رونق و توجه به آن ندارد نیز در این مجال می گذریم.

 

اما در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی بار دیگر مسئولین نشان دادد که حاضر نیستند مازندران و منابع طبیعی شمال را آنی به حال خود واگذارند. پس از جنجال های اخیر در مورد واگذاری تنها جزیره ایرانی دریای خزر (آشوراده) به بخش خصوص, حمید چیتچیان وزیر نیرو در حاشیه افتتاح یک نیروگاه برق گفت: ” خراسان جنوبی از استان‌های خشک بوده و برای درازمدت نیازمند انتقال آب از سایر مناطق است، وی همچنین گفت: شیرین‌سازی آب دریای عمان و خلیج فارس از برنامه‌های آتی این وزارت است و احتمال انتقال آب از دریای خزر نیز وجود دارد.”

 

 

از طرفی این سئوال پیش می آید که چرا هر وقت مسئولان در نقطه ای دیگر به بن بست می رسند به یاد منابع مازندران می افتند در حالیکه خود این استان با مشکلات بی شمار زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند و همین الان بسیاری از شهرهای مازندران بخاطر نبود بودجه طرحهای بازیافت زباله را به حال خود رها کردند و میلیون ها تن زباله در این استان به شکلی خطرناک دفع می شود.

 

حال باید منتظر باشیم و ببینیم که خوابی که وزیر محترم نیرو برای آب دریای خزر دیده اند (که شاید در آینده به دریاچه ارومیه ای دیگر تبدیل شود) چه موقع تعبیر خواهد شد .