عراقچی در پایان مهلت 60 روزه برای تحقق وعده های برجامی اروپا گفت : همانطور که در مرحله اول اعلام کردیم که میزان ذخایر پایبند نیستیم، در گام دوم نیز سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم

 

به گزارش شرق پرس همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.

در این نشست عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در اینباره گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روز پایان گام اول تعهدات خود هستیم و از آنجایی که خواسته‌های ما در خصوص برجام، تحقق پیدا نکرده، ما امروز گام دوم را بر می‌داریم. همانطور که در مرحله اول اعلام کردیم که میزان ذخایر پایبند نیستیم، در گام دوم نیز سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم، امروز در نامه آقای ظریف به موگرینی این موضوع اعلام می‌شود.

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: روند کاهش تعهدات ایران در برجام روندی است که در راستای حفظ برجام است. ممکن است که این روند به خروج کامل ما از برجام منتهی شود، ولی حرکت ما برای حفظ برای برجام است.

وی افزود؛ این روند کاهش تعهدات در گام‌های ۶۰ روزه ادامه پیدا خواهد کرد. ما معتقدیم که برجام یک توافق معتبر و مهم بین‌المللی است.

عراقچی گفت : ما خواهان ادامه برجام هستیم ولی خواسته‌های ما از برجام هم باید برآورده شود، وگرنه در تعهدات خود بازنگری می‌کنیم.

تسنیم نوشت؛ معاون وزیر خارجه در تکمیل اظهارات خود گفت : یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آن اینکه آمریکا که خودش از برجام خارج شده، خواستار نشست شورای حکام شده و خواستار رسیدگی به نقض برجام توسط ایران شده است. مهم این است که سایر کشورهای اروپایی، روسیه و چین با این درخواست همراهی نکردند. برآورد ما این است که در نشست شورای حکام که برگزار خواهد شد، منطق ایران را خواهند شنید.

 

خلاصه ای از اظهارات عراقچی در نشست خبری:

 

اینستکس به عنوان پایه برای تبادلات تجاری خوب هست اما برای تامین خواسته های ایران ناکافی است. اهمیت سیاسی اینستکس را نباید فراموش کنیم. اقدام اروپائیان برای دور زدن تحریم ها فی نفسه مهم است ولی باید خواسته های ایران در آن برآورده شود.

در خصوص اراک آنچه در گام اول به خانم موگرینی اعلام شد این بود که اراک جداگانه است و مدرن سازی آن با تاخیر بوده است. اگر اروپاییان اراک را بر اساس جدول نیاورند طبق فرمول خودمان تاسیس می کنیم. در دو ماه گذشته پیشرفت خوبی در اراک بوده است. به لحاظ فنی و تخصصی پیشرفت خوبی داشتیم. روند پیشرفت را در اراک رصد می کنیم.

نفتکش حامل نفت ایران بوده و سوپر تانکر است و چون ظرفیت بالایی داشته از تنگه جبل الطارق عبور کرد. بر خلاف ادعای انگلیس هدف آن سوریه نبوده است. هیچ قانونی به انگلیس اجازه توقف کشتی را نمی دهد. این اقدام راهزنی بوده و خواستار آزادسازی نفتکش ایرانی هستیم. سفیر انگلیس روز گذشته برای دومین بار احظار شد. مسیر حقوقی هم طی می شود. برای تامین منافع ملی همه مسیرها را دنبال می کنیم.

اینکه اروپایی‌ها نتوانستند خواسته‌های ما را هنوز برآورده کنند به این معنی نیست که رایزنی‌های دیپلماتیک تعطیل شده باشد. خیر. هم رفت و آمدهای علنی و غیرعلنی وجود دارد و هم تماس‌ها و رایزنی‌ها ادامه دارد.

آقای مکرون برای بار دوم دیشب با آقای روحانی صحبت داشت. گفت‌وگو بین ما و ۴+۱ در صورت نیاز آمریکایی‌ها هم حضور یابند. به شرط برداشتن تحریم‌ها و بازگشت به شرایط قبل از تحریم.

حضور آمریکا در مذاکرات مانعی نخواهد داشت البته به معنای تشکیل مجدد ۵+۱ نیست و الان دیگر چنین مفهومی نداریم.

مذاکرات ما با ۴+۱ است و آمریکا فقط به شرط برداشتن تحریم‌ها می‌تواند در مذاکرات حضور یابد.

امیدواریم با تصمیم دیشب دیدارها و ابتکارات جدیدتر برای گفت‌وگوهای تازه به تفاهم برسیم.

 

خلاصه اظهارات کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

 

درباره راکتور اراک، آنچه که اتفاق افتاده این است، لوله‌هایی که در مخزن اصلی است، در آن سیمان ریخته شد.

آن موقع با این ملاحظه که امکان احیای آن است این مسیر را رفتیم.

تولید ایزوتوپ و رادیو دارو در این راکتور چندین برابر راکتور قبلی است.

راکتور مدرن شده را ترجیح می‌دهیم.

الان با توجه به وضعیتی که راکتور دارد، هر آن می‌توانیم بر اساس تصمیم مقامات به سمت هر کدام از آنها برویم.

چینی‌ها در زمینه راکتور اراک بسیار تحت فشار آمریکا هستند.

ما بر اساس نحوه عملکرد طرف مقابل عمل خواهیم کرد.

درباره کارگروه چین و انگلیس ضمن بدبینی ما به انگلیس، نیز می‌توان گفت کار فنی به خوبی پیش می‌رود.