با وجود اینکه بازار پر است از انگورهای رنگارنگ ولی مرفهین گمان می‌کنند تنها انگور شیلی مجلسی است و برای آن حاضر به پرداخت مبالغی بالا نیز هستند.     شرق پرس: با وجود آنکه پرتقال والنسیای درختی شمال در بازار به وفور یافت می‌شود اما مصرف‌کننده به دنبال پرتقال آفریقایی می‌گردد و با […]

 

با وجود اینکه بازار پر است از انگورهای رنگارنگ ولی مرفهین گمان می‌کنند تنها انگور شیلی مجلسی است و برای آن حاضر به پرداخت مبالغی بالا نیز هستند.

 

 

شرق پرس: با وجود آنکه پرتقال والنسیای درختی شمال در بازار به وفور یافت می‌شود اما مصرف‌کننده به دنبال پرتقال آفریقایی می‌گردد و با وجود اینکه بازار پر است از انگورهای رنگارنگ ولی مرفهین گمان می‌کنند تنها انگور شیلی مجلسی است و برای آن حاضر به پرداخت مبالغی بالا نیز هستند.

میوه‌های قاچاق توسط مرزنشینان به شهرهای مرزی و سپس به تهران و میدان اصلی میوه و تره‌بار وارد می‌شود.

تفاوت آن اما با سایر میوه‌ها در قیمت‌های عجیب و غریب آن است به طوری که به گفته حسین مهاجران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نارنگی وارداتی در صورتی که از مبادی قانونی وارد شود با قیمت‌هزارو۵۰۰تومان به خرده‌فروشی می‌رسد اما از مبادی غیررسمی تا هفت‌هزار‌تومان می‌رسد.

انگور شیلی هم نهایتا با قیمت‌های سه تا چهار‌هزار‌تومان هر کیلو از طریق گمرک می‌تواند وارد شود ولی الان حتی کیلویی ۳۰‌هزار‌تومان هم به دست مشتری می‌رسد. در ادامه گفت‌وگوی مهاجران با «شرق» را می‌خوانید.

‌ در روزهای اخیر رسانه‌ها اخباری مبنی بر ورود میوه‌های نوبرانه به صورت قاچاق منتشر کرده‌اند. منظور از این میوه‌ها گوجه‌سبز و زردآلو یا توت‌فرنگی است؟

خیر. آنچه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود میوه‌هایی مانند آناناس، پرتقال، سیب و نارگیل است. ورود این میوه‌ها به‌صورت رسمی ممنوع بوده و به همین جهت از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

‌ علت ممنوعیت واردات رسمی چیست؟

اینها معمولا جزو محصولات لوکس محسوب شده و با توجه به اینکه در کشور تولید انواع میوه به قدر کفایت وجود دارد ورود بیش از حد نیاز به جهت جلوگیری از متضررشدن تولیدکنندگان داخلی ممنوع شده است.

آیا این ممنوعیت موجبات حمایت از تولید داخل را فراهم کرده است؟

با توجه به اینکه میوه‌های لوکس مشتریان خود را دارد واردات آن حتی به صورت قاچاق و با قیمت‌های چند برابر هم برای واردکنندگان مقرون به صرفه است. از این‌رو با توجه به اینکه بازار پر می‌شود از محصولات خارجی، جای تولیدکنندگان داخلی تنگ شده و به دلیل انباشت تولید آنها، قیمت‌ها به شدت کاهش یافته و تولیدکننده متضرر می‌شود.

با وجود آنکه پرتقال والنسیای درختی شمال در بازار به وفور یافت می‌شود اما مصرف‌کننده به دنبال پرتقال آفریقایی می‌گردد و با وجود اینکه بازار پر است از انگورهای رنگارنگ ولی مرفهین گمان می‌کنند تنها انگور شیلی مجلسی است و برای آن حاضر به پرداخت مبالغی بالا نیز هستند.

میوه‌های قاچاق توسط مرزنشینان به شهرهای مرزی و سپس به تهران و میدان اصلی میوه و تره‌بار وارد می‌شود.

تفاوت آن اما با سایر میوه‌ها در قیمت‌های عجیب و غریب آن است به طوری که نارنگی وارداتی در صورتی که از مبادی قانونی وارد شود با قیمت هزار و  ۵۰۰‌ تومان به خرده‌فروشی می‌رسد اما از مبادی غیررسمی تا هفت‌هزار‌تومان می‌رسد.

‌ وضعیت بازار نوبرانه چگونه است؟

نوبرانه‌ها چند سال است که تغییر قیمت زیادی نداشته و مانند یکی، دو سال قبل به فروش می‌رسد فقط در محصول زردآلو به‌دلیل سرمازدگی باغ‌های شهریار تا حدودی کمبود وجود دارد که با ورود زردآلوی شهرهای دیگر این کمبود به‌زودی مرتفع می‌شود.

در اوایل مرداد نیز به‌دلیل سرمازدگی باغات ارومیه باز هم کمبود زردآلو وجود خواهد داشت ولی در آن موقع فصل مصرف نیز تا حدود زیادی کاهش می‌یابد و در نتیجه این کمبود چندان احساس نخواهد شد.

‌ از عدم افزایش قیمت‌ها گفتید. در حالی که شما اعتقاد به بالا نرفتن قیمت‌ها دارید آمار بانک‌مرکزی از افزایش قیمت‌ها حتی تا صددرصد در بخش سبزیجات حکایت دارد.

در مورد سبزی تنها در بخشی از ماه‌های سال که محصولات گلخانه‌ای به بازار آمده ممکن است این افزایش قیمت وجود داشته باشد اما به‌جز مواردی استثنایی هیچ رشد قیمتی وجود نداشته است.

در مورد سبزیجات نیز می‌توان گفت امسال بعد از مدت‌ها تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شده و قیمت‌ها منطقی شده است.

اما تا سال گذشته همواره محصولات زیر قیمت تمام‌شده فروخته می‌شد. متاسفانه در مورد میوه مردم به جای طعم، بیشتر به دنبال زرق و برق آن هستند. واحدهای خرده‌فروشی هم ترجیح می‌دهند میوه‌های بسته‌بندی‌شده وارداتی را بدون ضایعات با قیمت‌های گزاف خریداری کنند تا آنکه میوه را از میادین همراه با ضایعات بخرند ولو اینکه قیمت آن بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های وارداتی آن باشد. با وجود آنکه ایران دارای تنوع بسیار بالا در تولید انگور است که از لحاظ طعم هم قابل قیاس با سایر تولیدات نیست اما انگور شیلی به‌عنوان میوه‌ای مجلسی تقاضای بیشتری دارد.

باشگاه خبرنگاران

 

/انتهای خبر