دریاچه سوآن با داشتن چشمه¬های معدنی بی-شمار، مناظر طبیعی زیبا و ابنیه تاریخی، همه ساله توجه تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می¬کند

دریاچه سوان بعنوان یک منطقه زیبای جغرافیایی و تاریخی که در میان کوهستان و جنگلهای سر سبز واقع شده است، با چشم انداز بسیار زیبای خود و همچنین ابنیه تاریخی بسیار، گزینه بسیار مناسبی جهت جلب نظرگردشگران و طبیعت گردان از کشورهای مختلف می باشد. گردشگران با استفاده از تور ارمنستان می¬توانند از دیدن زیبایی های کم نظیر این کشور برخوردار شوند.

گردشگران تور ارمنستان زمینی قیمت مناسب معمولا بازدید از دریاچه سوان را در برنامه گردشگری خود پیش بینی می کنند.  مروارید ارمنستان که در یک کاسه سنگی در ارتفاع ۱۹۱۶ متری از سطح دریا واقع شده است، دارای آب و هوایی پاک بوده و دارای سواحل سرسبزی است که با قله¬های کوهستانی احاطه شده¬اند. سوآن که یکی از زیباترین دریاچه¬های کوهستانی آب شیرین جهان به¬شمار می¬رود، در نزدیکی پایتخت ارمنستان شهر ایروان واقع شده است. این دریاچه بزرگ حدود یک ششم کشور ارمنستان را به¬خود اختصاص داده و بخشی از پارک ملی سوآن است. سوآن به معنی سرزمین دریاچه¬ها است. آب یک رودخانه با نام هرازدان و حدود ۳۶ جویبار به دریاچه سوآن می¬ریزد و یک گونه ماهی قزل آلا به نام ایشخان در این دریاچه زندگی می¬کند. در دوران باستان، ارمنیان معتقد بودند که خدایان ازآب سوآن می¬نوشند. در حال حاضر، بیش از ۲۵۰۰۰۰  نفر در سواحل این دریاچه زندگی می¬کنند. به لطف وجود دریاچه سوآن در این منطقه، شرایط بسیار مناسبی برای استراحت مهیا بوده و گردشگران میتوانند به سادگی از مشاهده طبیعت این منطقه لذت ببرند.

 

افسانه های دریاچه:

بر اساس گزارش سفر باتو و  افسانه ای که در مورد این دریاچه وجود دارد، گفته می¬شود که باغ¬های حاصلخیز در اطراف دریاچه از چشمه کوچکی که فشار آب زیادی داشته است، آبیاری می¬شدند. از اینرو ساکنان این منطقه، مسیر عبور آب را با سنگی کوچک می¬بستند تا از آب گرفتگی روستا جلوگیری شود. روزی دختری پری رو، از چشمه کوزه¬ای آب برداشت، اما فراموش کرد تا سنگ کوچک را در مسیر آب قرار دهد. سپس به خانه رفت و خوابید. تمام شب، آب با فشار زیاد از چشمه وارد روستا شده و تمامی خانه ها را آب فرا گرفت. یکی از ساکنان روستا که پیرمرد فرزانه¬ای بود،  فریاد زد “بگذار آن کسی که این کار را کرده است به سنگ تبدیل شود”. دخترک از خانه بیرون پرید و در همان لحظه به سنگ تبدیل شد. به این ترتیب، آب جمع شده در روستا دریاچه¬ای را در میان جزیره سنگی به¬وجود آورد. اگرچه، دانشمندان زمین شناسی معتقدند که دریاچه سوآن چندین هزار سال قبل در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی به¬وجود آمده است. دریاچه سوآن با داشتن چشمه¬های معدنی بی-شمار، مناظر طبیعی زیبا و ابنیه تاریخی، همه ساله توجه تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می¬کند. یکی از بهترین گزینه¬ها برای سفر به این منطقه، استفاده از مینی¬بوس¬های مارشروتکا (Marshrutkas) بوده که در ایستگاه¬های شهری قرار گرفته¬اند. این مینی¬بوس¬ها هر ده دقیقه یکبار مسافران خود را به شهر سوآن می-رسانند. امکانات حمل ونقل مناسب و ارزان، تور ارمنستان را جذاب و زیبا می سازد.

 

چه موقع باید به سوآن رفت؟

فصل شنا در دریاچه بسیار کوتاه است  و فقط در جولای و آگوست دمای آب در حد مناسب جهت شنا می باشد. در بقیه اوقات سال دمای هوا بسیار پایین بوده و در فصل زمستان سطح دریاچه از یخ پوشیده شده است. اما لازم به ذکر است بهانه بازدید از این دریاچه زیبا فقط امکان شنا کردن نمی باشد، بلکه طبیعت زیبا و چشم اندازهای حیرت انگیز دریاچه سوان  در تمام سال گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می کند.

چه چیزی را در سوان ببینیم؟

در تور ارمنستان و بازدید از منطقه دریاچه سوان علاوه بر دریاچه و کوهستان زیبا، می توان تعداد زیادی ابنیه تاریخی را مشاهده کرد.. پر بیراه نمی باشد اگر بگوییم که این منطقه تمام تاریخ ارمنستان را بازگو می کند. از کاوشهای شهرهای اورارتو تا گورستانهای باستانی ارمنستان مناطق و بناهای زیبایی هستند که با داستانها و افسانه های جذاب پیرامون این مکان ها، گردشگران را جهت بازدید از این منطقه وسوسه می کند.

 

اطراف دریاچه:

یکی از مهمترین بناهای تاریخی موجود در دریاچه صومعه سویاناوانک است که در قسمت شمال غربی دریاچه واقع شده است. اتوبوس های ایروان اغلب گردشگران را به این مکان انتقال می دهند. این صومعه در قرن هشتم ساخته شده است . عکسهای دریاچه سوان و صومعه Sevanavank از رایج ترین کارت پستال های کشور ارمنستان است. در سواحل سوان چندین صومعه ارمنی دیگر وجود دارد که دوره های مختلفی از دوران باستان در ارمنستان را روایت می کند: آیریوانک در دامنه غربی و صومعه وانوان در دهکده آرتوانینیس. قبرستان خاچکار که به معنی صلیب سنگی می باشد نیز یکی از بناهای تاریخی است که در بازدید از منطقه به هیچ عنوان نباید از دیدن آن چشم پوشی کرد. هواداران ورزش قایقرانی به یک دلیل مهم تمرین در دریاچه سوان را ترجیح می دهند. در بادهای غیر قابل پیش بینی که گاه و بی گاه با وزش خود آب دریاچه را متلاطم می سازند، ورزشکاران توانایی های خود را می آزمایند.به گفته کارشناسان ورزشی، سه روز قایقرانی در سوان معادل یک هفته قایقرانی در سایر دریاچه ها و رودخانه ها از ورزشکاران انرژی می گیرد. همچنین در ساحل دریاچه علی رغم ریسک بالا، مرکز آموزش غواصی جهت علاقمندان تاسیس شده است. از دیگر تفریحات جذاب ساکنین محلی و همچنین گردشگران در سواحل دریاچه سوان، بادبادک بازی می باشد که با توجه به باد مناسب منطقه تقریبا در همه ایام سال علاقمندان این ورزش مفرح را به این دریاچه جذب می کند.