به نظر کارشناسان, یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت دلار و سوداگری در بازار ارز, مسکن, طلا و خودرو... کاهش نرخ سود بانک ها و ورود نقدینگی ها به بازار است

شرق پرس: پس از سیاست کاهش سود بانکی از سوی دولت, و هجوم سیل گونه نقدینگی در بازار ارز, مسکن, طلا و خودرو و در پی آن تورم شدید و افزایش بی حد و اندازه قیمت ها, اکنون به نظر می رسد دولت و بانک مرکزی قصد دارند در این سیاست تجدید نظر کنند.

مسئله اینجاست که دستگاه های عریض و طویل اقتصادی دولت چرا نتوانستند چنین مسئله واضح و روشنی را پیش بینی کنند تا اوضاع اقتصادی اینگونه و قبل از اعمال تحریم های جدید آمریکا بهم ریزد؟

در همین جهت, بعد از تصمیم دیروز هیات دولت مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش توافقی ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان، اکنون روند کاهشی قیمت در بازار آغاز شده و در بازار غیررسمی نرخ دلار با تخلیه حباب دست و پنجه نرم می کند.

مهر در اینباره نوشت؛ قیمت از آغاز معاملات در بازار غیررسمی بین ۷۰۰ تا هزار تومان کاهش یافته است.

در این رابطه یک مقام مسئول، از برنامه ریزی دولت برای مدیریت نقدینگی و ریال های ناشی از فروش ارزهای خریداری شده توسط برخی مردم خبر داد و گفت: بر این اساس افزایش نرخ سود نرخ بانکی برای مدیریت ریال های ناشی از فروش اسکناس دلار در بازار غیررسمی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: احتمال دارد در جلسه آینده شورای پول و اعتبار این موضوع مورد بررسی و تصویب قرار گیرد اما اکنون به عنوان یک گزینه جدی از سوی دولت و مقامات ارشد دولتی برای مدیریت نقدینگی موجود در جامعه در دستور کار قرار دارد.