حسینی پور در جمع فعالان حوزه گردشگری مازندران گفت ؛ مسیر توسعه گردشگری نباید به سمت دولتی شدن برود و این نیازمند اراده جمعی است...

به گزارش شرق مازندران ، سیدمحمود حسینی پور در مراسمی که به مناسبت روز گردشگری  در بابلسر برگزار شد اظهار داشت : بررسی وضعیت گردشگری مازندران نشان می دهد که زبان گردشگری را به خوبی ترسیم نکردیم و در این زمینه نیاز به آموزش بیشتری داریم.

وی افزود: اگر در کشورهای دیگر ، گردشگری سهم مهمی در کسب درآمد دارد، گفتمان گردشگری، گفتمان قالب این کشورهاست و ما باید در استان گفتمان را متناسب با گردشگری طراحی کنیم.
استاندار مازندران در این همایش با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد بیان داشت : اگر بخواهیم در حوزه گردشگری پیشرفت داشته باشیم نخستین مرحله مدیریت پندار است، یعنی بتوانیم در فرهنگ استان گردشگری را به مولفه‌ قالب تبدیل کنیم و البته مدیریت پندار نیازمند همراهی و حمایت افراد اثرگذار در جامعه است.
مقام عالی دولت در استان با اشاره به موفقیت های ترکیه در توسعه گردشگری بیان داشت : در این کشور مدیریت پندار، بخش خصوصی دولت را با گردشگری همراه کرده است.
وی تاکید کرد ؛ مدیران و استانداران قبلی نیز اقدامات خوبی در زمینه گردشگری مازندران انجام دادند ولی مشکل اصلی نداشتن گفتمان پندار بود که زمینه توسعه گردشگری را همراه کند.
حسینی پور همچنی اظهار داشت: گفتمان افراد، یکی دیگر از مسائل مهم در توسعه گردشگری است . مازندران شاخص‌های بی‌نظیر در این حوزه دارد اما باید باور جامعه باشدکه یکی از مولفه‌های توسعه مازندران، گردشگری است. و تا زمانیکه که بدنیال محکوم کردن دیگران باشیم پیشرفت نخواهیم کرد و باید همه در کنار هم باشیم و هیچ جامعه ای پیشرفت نمی کند مگر اینکه فرهنگ آن رشد یافته باشد.
استاندار مازندران در ادامه بیان داشت؛ پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تا کنون ۱۴ سفیر کشورهای دیگر وارد مازندران شدند و بیشتر مذاکرات مان با سفرا در موضوع گردشگری بود و تا جائیکه موضوع کشاورزی را هم تحت عنوان گردشگری کشاورزی به سفیران دیگر کشورها معرفی کردیم.
وی با اشاره به برنامه ریزی همایش سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری مازندران افزود: امروزه مرزهای جغرافیایی به دلیل ارتباطات دیجیتال از بین رفته است و لذا سیاست قطعی ما رشد گردشگری مازندران است.
نماینده دولت در استان مازندران گفت: در انتخاب مدیرکل گردشگری مازندران متفاوت عمل کردیم و فردی که نقش اثرگذاری در توسعه گردشگری داشت و از فعالین این حوزه بود را برای این مسئولیت انتخاب نمودیم. حسینی پور همچنین بیان داشت ؛ مسیر توسعه گردشگری نباید به سمت دولتی شدن برود و این نیازمند اراده جمعی است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه به دنبال توسعه گردشگری دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر هستیم اظهار داشت: مازندران یکی از برترین استان های کشور است و آقای رئیس جمهور در سفر به کشورهای حاشیه دریایی خزر این موضوع را در اولویت قرار داده است . اما به این حد اکتفا نمی کنیم و همچنان با کشورهای دیگر در حوزه توسعه گردشگری نشست های مشترک خواهیم داشت.
استاندار مازندران در جمع فعالان حوزه گردشگری استان گفت : دو شهر را در غرب و مرکز مازندران و با سرمایه گذاری بخش خصوصی بعنوان شهر سلامت گردشگری انتخاب کردیم و در این حوزه بزرگترین مرکز در منطقه خواهیم شد .
حسینی پور با انتقاد از واگرایی در حوزه گردشگری گفت : در موضوع توسعه گردشگری هم شخصاً انگیزه دارم و هم تاکید شخص رئیس جمهور است که مازندران باید محور گردشگری کشورهای منطقه شود. و البته در این مسیر موانع باید فوراً شناسایی و رفع شوند و مجموعه های دولتی نباید تبدیل به باند شوند .
وی با اشاره به هوش کم نظیر و توانمندی بالای جوانان استان تصریح کرد؛ مردم ما سرزنده و صاحب تاریخ هستند و با عزم نخبگان گردشگری می توانیم به جایی برسیم که حتی یک جوان هم بیکار نباشد به شرطی که من ها را به ما ها تبدیل کنیم.

عینک بدبینی در حوزه سرمایه گذاری گردشگری برداشته شود

صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی نیز در ابتدای این مراسم با اشاره به شعار “رویش اندیشه های نو در گردشگری ” و همچنین تاکید مقام معظم رهبری به اشتغال آفرینی در انتخاب شعار امسال، افزود؛ رویکرد ما در حوزه گردشگری باید تغییر کند و در این حوزه تاکید بر خرد جمعی است و ادارات ، دستگاه های ما باید در حوزه گردشگری دغدغه مند باشند .
برزگر با تاکید بر ظرفیت های کم نظیر مازندران گفت : خداوند نگاه ویژه به استان مازندران داشته و ظرفیت های کم نظیری نیز در استان داریم که باید در مسیر توسعه گردشگری استان بکارگیریم.
وی نگاه آمایشی را از ضروریات توسعه گردشگری در استان دانست و بیان داشت: حدود ۱۳۶۰ بقعه و امامزاده ظرفیت خوبی در گردشگری مذهبی است و در حوزه گردشگری سلامت ، گردشگری ورزشی و … نیز استان مازندران پتانسیل خوبی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تشکیل کمیته های تخصصی و همکاری با دانشگاه های استان را از برنامه های مهم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران دانست و تاکید کرد؛ شهرداری ها نیز ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارند و در این راستا پیوند خواهرخواندگی میان شهر تاریخی بهشهر و اصفهان را در دست اقدام داریم.
وی در جمع فعالان این حوزه گفت : برندسازی یکی از ملزومات توسعه گردشگری است و بانک اطلاعاتی گردشگری مازندران نیز تاثیر مهمی در توسعه این بخش دارد .
برزگر تاکید کرد ؛ باید عینک بدبینی به سرمایه گذاران بخش خصوصی برداشته شود و با ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران، موانع برداشته شود تا شاهد توسعه گردشگری مازندران باشیم .

محمد مبرا – شرق مازندران