هنوز پای خرید و فروش قبر به بسیاری از روستاهای مازندران کشیده نشده است و مردمان این دیار با سرلوحه قرار دادن این اصل که " مُرده نباید روی زمین ماند" مقدمات تدفین عزیز عروج کرده را مهیا می کنند.

 arames

 

هر روز جانهایی از این دنیای پرهیاهو رهسپار دیار عروجیان می شوند و تهیه خانه ای برای آخرت اولین گام برای این سفر پرماجراست، خانه هایی که در مازندران یا رایگان و  یا قیمت شان تا ۱۵ میلیون تومان برای هر قبر هم می رسند.

 

 

 

به گزارش شرق پرس, هنوز پای خرید و فروش قبر به بسیاری از روستاهای مازندران کشیده نشده است و مردمان این دیار با سرلوحه قرار دادن این اصل که ” مُرده نباید روی زمین ماند” مقدمات تدفین عزیز عروج کرده را مهیا می کنند.

 

 

در هر شبانه روز به طور متوسط ۴۳  واقعه وفات در مازندران ثبت می شود که  نسبت به مدت  سه ماهه اول سال قبل ۲.۸ درصد افزایش داشته است و نرخ وفات در مازندران  ۱.۵ در هزار بوده وکمترین وفات در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و بیشترین وفات در گروه سنی ۷۵ سال و بیشتر به ثبت رسیده است که بیشترین علت وفات ثبت شده مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی بوده است .

 

 

بررسی نرخ خانه های آخرت در مازندران جالب و قابل تامل است و هنوز هم می توان خانه های رایگان آخرت را در جای جای استان یافت اما نرخ این خانه ها در برخی شهرستانها سرسام آور و گران شده است.

 

 

قبر رایگان در گلوگاه

بر اساس بررسیهای میدانی گلوگاهی ها، امواتشان را در قبرستان سفید چاه که آرامستانی تاریخی است و بهشت رضا دفن می کنند نرخ قبر در هر دو قبرستان رایگان است و تنها مبلغی به ازای خدمات ارائه شده دریافت می شود.

 

 

قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومانی قبر در بهشهر

در شهرستان بهشهر، عروجیان در بهشت فاطمه دفن می شوند که قیمت قبر بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و بستگی به انتخاب قبر یک یا دو طبقه و همچنین موقعیت مکانی و فضای انتخاب شده متفاوت است.

 

 

قیمت ۱۵ میلیون تومانی قبر در ساری

در شهرستان ساری مرکز مازندران نرخ خرید و پیش فروش قبر تا ۱۵ میلیون تومان نیز گزارش شده است که این نرخ با قیمت دهها متر مربع زمین و چند متر مربع آپارتمان همتراز است.

هر روز واقعه وفات در مازندران ثبت می شود و روند روبه رشد هزینه های خرید قبر در کنار دیگر هزنیه های زندگی برای مردم شهر یک دغدغه شده است و برخی را به این فکر وا می دارد که از اینک برای خرید خانه های آن دنیایی برنامه ریزی کنند! .

 

 

قبر در مرکز شهرستان میاندرود با پرداخت مبلغی جزئی

طبق اطلاع از شهروندان سورک, بابت دفن میت و تحویل قبر در مرکز شهرستان میاندرود مبلغی جزئی بابت رسیدگی به امورات قبرستان و خدمات در ” چهارتن ” دریافت می گردد که در سالهای اخیر هم با پیگیری های صورت گرفته  مقداری زمین به این قبرستان اضافه شده است.

 

 

آرامستان نکا وقفی است /عدم تبعیض قیمت قبور در شهرستان

آرامستان نکا تنها آرامگاهی که هیچگونه تبعیض در قیمت قبور وجود نداشته و قیمت هر قبر برای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان است و تولیت آرامستان نکا در سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شده و پیمانکار مربوطه تمامی خدمات آرامگاه را برعهده گرفته است و هزینه خدمات همانند کفن و دفن ،آمبولانس سردخانه و غیره در آرامستان نکا مجموعا به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

 

 

گفتنی است آرامستان نکا با مساحت ۵۰ هزار و۸۳۵ هزار متر و بنای یکصد و۵۳ متری بقعه متبرکه امامزاده میر مفید در خیابان آرامگاه شهرستان واقع شده است.

 

 

حجت الاسلام علی سلطانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا  با اشاره به وقفی بودن آرامستان نکا اظهار داشت: از ابتدای پل تا عبور نودهک به مقدار ۱۷ سیر و سه مثقال موقوفه انوری شهرستان است و قسمت اعظمی از آرامستان نکا وقفی می باشد که هم اکنون شهرداری شهرستان متولی این امر را به عهده گرفت.

 

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا ادامه داد: هر شخصی که از دنیا می رود در هر قسمتی بدون هیچگونه تبعیضی می تواند دفن شود همچنین رزرو قبر به هیچ عنوان در سطح شهرستان صورت نمی گیرد چرا که اگر زمین وقفی به شکل رزرو در اختیار دیگران قرار گیرد مشکل شرعی دارد.

 

 

این اظهارات درحالیست که جمعی از بازماندگان متوفیان از شیب نامناسب دراکثر قسمت های آرامستان اظهار گله مندی کردند و همچنین خواستار ساماندهی و خدمات دهی بیشتر به قبور شهرستان و  ایجاد فضای سبز مناسب در آرامستان شهرستان شدند.

 

 

 

 

 

مهر