پس از اینکه زنده گیری پلنگ بداقبال در قائمشهر با شکست همراه شد و این گونه کمیاب با شلیک گلوله از پای درآمد، خبر ورود دستگاه قضایی به موضوع آزار و اذیت یک ناتوان ذهنی در مرکز نگهداری از معلولان قائمشهر خبرساز شد...

شرق مازندران – محمد مبرا : شاید وقتی که از ساعات ابتدایی صبح روز یکشنبه چهارم اردیبهشت، خبر جولان یک پلنگ در خیابان های قائمشهر مخابره شد، کسی فکر نمی کرد، از این شهر دو بار دیگر اخبار تلخی مخابره شود و به صدر رسانه های کشور و استان صعود کند.

پس از اینکه زنده گیری پلنگ بداقبال در قائمشهر با شکست همراه شد و این گونه کمیاب با شلیک گلوله از پای درآمد، خبر ورود دستگاه قضایی به موضوع آزار و اذیت یک ناتوان ذهنی در مرکز نگهداری از معلولان قائمشهر خبرساز شد و حتی در بخش های مختلف خبری شبکه های سراسری صداوسیما نیز منعکس شد.

از تراژدی تلف شدن پلنگ سرگردان تا ریزش مرگبار کانال انتقال آب

آزار و اذیت یک معلول ناتوان ذهنی در قائمشهر

اما این پایان ماجرا نبود و بازهم یکشنبه عجیب قائمشهری ها آبستن یک خبر تلخ دیگر بود.

ریزش آوار در کانال انتقال آب در محله کوچکسرای قائمشهر باعث مدفون شدن دو کارگر شد که با ورود عوامل امدادی یک کارگر زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد و کارگر دیگر جان باخت.

 

ریزش مرگبار کانال انتقال آب در محله کوچکسرای قائمشهر

ریزش مرگبار کانال انتقال آب در محله کوچکسرای قائمشهر

 

واکاوی ماجرای تلف شدن پلنگ سرگردان در قائمشهر

اما تراژدی تلف شدن پلنگ سرگردان در قائمشهر با واکنش های مختلفی در فضای مجازی همراه بود و در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره تلف شدن این پلنگ بعد از زنده گیری در قائم شهر توضیحاتی را ارائه داد و گفت : برای حفظ جان شهروندان، یکی از ماموران حاضر ناچار به شلیک به سمت پلنگ شد.

اما موضوعی که نباید از آن غافل بود و آنگونه که تصاویر ارسالی لحظه به لحظه شهروندان از محل های مختلف شهر نشان می داد ، تجهیزات ضعیف و شاید اقدام دیرهنگام برای زنده گیری پلنگ بود که متاسفانه منجر به این شد که خبر خوبی از قائمشهر مخابره نشود و بعبارتی نیروهای محیط زیست و یا حتی آتش نشانی که باید با تجهیزات مناسب تری در این مواقع وارد شوند، نمره قبولی نگیرند.

از تراژدی تلف شدن پلنگ سرگردان تا ریزش مرگبار کانال انتقال آب

 

موضوع دیگر، علت ورود پلنگ به معابر شهری مازندران است که کارشناسان دو روایت قالب دارند. یا این پلنگ مربوط به یکی از متمولین است که هوس کرده، پلنگ وحشی را بعنوان حیوان خانگی نگهداری کند و یا بقول مدیرکل محیط زیست مازندران، این پلنگ از مناطق جنگلی و زیستگاه این حیوان به مناطق شهری آمد که به عقیده کارشناسان امر این موضوع کمی بعید به نظر می رسد.

در هر صورت چند مسئله در ماجرای تلف شدن پلنگ در قائمشهر مورد توجه است؛

نخست اینکه مسئولان باید فکری به حال امکانات ضعیف دستگاه های مرتبط در این حوزه کنند. چراکه با گرایش جدید که متمولین و برخی ژن های خوب برای نگهداری حیوانات وحشی کمیاب پیدا کرده اند، احتمالا در آینده باید شاهد حضور حیوانات وحشی دیگری نظیر شیر و ببر و مار بوآ و… باشیم که با این تجهیزات ضعیف و عدم آموزش مناسب پرسنل، احتمال زیان‌های جانی در موارد مشابه بسیار است.

دوم؛ فرهنگ سازی و مقابله با این پدیده زشت و غیرانسانی است که متاسفانه علاقه برخی هنرمندان، ورزشکاران و متمولین به نگهداری حیوانات وحشی گران قیمت به این رویه در حال گسترش نیز دامن زده است.

سوم؛ بررسی دلایل ورود حیوانات وحشی به سکونتگاه های مسکونی دغدغه جدی شهروندان و علاقه مندان محیط زیستی است که البته تغییرات و تجاوزات که توسط انسان ها در محیط زیست اتفاق می افتد و موجب آسیب به زنجیره غذایی حیوانات می شود را می توان بعنوان عامل اصلی این مسئله دانست.

ماجرای تلف شدن پلنگ در قائمشهر زنگ خطری بود برای شهروندان و مسئولان که هم در آسیب شناسی و پیشگیری و هم در حوزه فرهنگی و البته در سخت افزارهای مورد نیاز دچار چالش و مشکلات عدیده هستیم.

محمد مبرا- سردبیر