دکتر پارسایی درباره ابتلا 3 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در مازندران گفت : دو نفر دامدار بودند که مورد گزش کنه قرار گرفتند و نفر سوم یک خانم است

شرق پرس : بیماری تب کریمه کنگو  یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه، تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

دکتر محمدرضا پارسایی مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به آوای خزر گفت : علائم این بیماری چیزی شبیه تب شالیزار است. افرادی که سرماخوردگی شدید دارند یا چیزی نزدیک به آنفلوآنزا به‌ویژه اینکه دامدار بوده و یا با گوشت قرمز و دام‌ها سرو کار داشته است، باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه این بیماری کشنده است اما اگر زود تشخیص داده شود می‌تواند فرد را از خطر مرگ نجات دهد، اظهار کرد: تب، سردرد، خونریزی بینی، چشم و لکه‌های خونی روی بدن، اسهال و ادرار خونی از شایعترین علائم بیماری هستند.

“هنوز هیچ نوع واکسن معتبری برای پیشگیری در انسان و دام وجود ندارد. چنانچه فرد، به موقع جهت درمان اقدام کند می‌توان بیماری را درمان کرد. بیشتر بیماران در هفته‌های سوم تا ششم بعد از شروع بیماری وقتی شاخص‌های خونی و آزمایش ادرار آنها طبیعی شد از بیمارستان مرخص می‌شوند”.

اما خبری داشتیم از مرگ ۵ نفر در کشور براثر بیماری تب کریمه کنگو. با توجه به اینکه مازندران نیز از استان‌هایی است که در معرض این بیماری قرار دارد. سوال این است که آیا در مازندران نیز آماری داشتیم؟

دکتر پارسایی در پاسخ به این سوال اعلام می‌دارد: سال گذشته ۱۳ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو داشتیم. امسال تاکنون ۳ مورد ابتلا داشتیم. و طی پارسال و امسال تاکنون(۱۸ تیرماه) هیچ مورد فوتی نداشتیم و ۳ فرد بیمار نیز دوران درمان را طی کرده و بهبود یافتند.

۳ نفری که مبتلا به تب کریمه کنگو بودند از چه طریقی مبتلا شدند؟

دکتر پارسایی بیان کرد: دو نفر دامدار بودند که مورد گزش کنه قرار گرفتند و نفر سوم یک خانم است که از طریق خرید و مصرف کشتار غیرصنعتی مبتلا شده است.

در روستاها که دام به صورت سنتی ذبح می‌شود، تکلیف چیست؟

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران پاسخ داد: احتمال ابتلا به بیماری در این دام‌ها وجود دارد. لذا ضمن اینکه اعلام می‌کنیم ذبح دام غیر از مراکز صنعتی ممنوع است؛ هشدار می‌دهیم از تماس با لاشه دام که به این صورت کشتار شده‌اند نیز خودداری شود.

هر فردی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهد، به هشدارهای پزشکی توجه می‌کند، در حال حاضر که دوره رشد و تکثیر کنه‌هاست از ذبح سنتی دام و خرید گوشت گوسفند از مراکزی که اطمینان ندارید(به صورت سنتی) جداً خودداری کنید”.