آیت الله نظری که در پرواز انقلاب 12 بهمن کنار امام خمینی(ره) بود ، در روز 12 بهمن پس از طی یک دوره بیماری، جان به جان آفرین تسلیم کرد ...

شرق پرس : آیت الله حاج شیخ عبدالله نظری خادم الشریعه پس از تحمل دوره ای بیماری، در یکی از بیمارستان های تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

بخشی از زندگی آیت الله نظری :

آیت الله نظری خادم الشریعه که از علمای طراز اوّل خطّه مازندران به شمار می روند، قطع نظر از جهات علمی و فضل و کمال، در شئون مختلف به فقه و اصول و منطق و فلسفه و حدیث و تفسیر و ادبیات و علم و اخلاق و علوم اجتماعی و اکثر علوم اسلامی احاطه و اطّلاع کامل دارند. از نظر تقوا و عمل کردن به احکام دین در رعایت آداب دینی و سنن مذهبی و نکات اخلاقی و جهات اجتماعی نمونه کامل و سرمشقی تام العیار برای طبقات مردم هستند.

(حضرت آیت الله) فردیست فروتن و متواضع و مهربان و رؤوف و خیرخواه و دارای گذشت و مردم دار، و همچنین علاقمند به مصالح دین و ملت و مملکت در حدّ امکان و قدرت بوده و از محبوبیت فوق العاده برخوردارند. از تجملات دنیوی وارسته و از جمع مال و منال بر کنارند. با اینکه مرجعی بزرگ برای بیت المال و وجوهات خیریّه و شرعیّه هستند، با وضعی بسیار قناعت بار و زاهدانه زندگی می کنند و درآمد مالی و اموال بیت المال را به مصارف فقراء و ضعفاء و حوزه های علمیه و امور درمانی و آموزشی و تبلیغی و ارشادی و سایر از امور لازم می رسانند فی الحقیقه از مفاخر و ذخایر جهان شیعه به شمار می روند».


حضرت آیت الله نظری و نهضت روحانیت

از همان روزهای اولیه آغاز نهضت روحانیت شیعه در سال ۴۱ – ۴۲ ، حضرت آیت الله نظری که از شاگردان حلقه درس حضرت امام خمینی قدس سرّه الشّریف محسوب می شدند به امر مستقیم امام راحل عازم مازندران شدند و جزو پیشتازان و پایه گذاران نهضت به ویژه در سطح مازندران بودند.

مسئولیت هماهنگی علماء آن عصر مازندران با خیزش انقلابی حوزه علمیّه قم به رهبری مراجع عظام تقلید آن زمان مخصوصاً حضرت امام تنظیم و امضاء اعلامیّه ها و بیانیّه ها و تلگرافات اعتراض آمیز و روشنگر بر علیه دستگاه سلطنت که از طرف مدرّسین و بزرگان حوزه علمیّه قم صادر می شد جهت دادن به فضلاء و طلّاب جوان و مبارز آن دوران حوزه تا پیروزی انقلاب مساعدت و یاری مالی و تقبّل هزینه های مربوطه به نهضت روحانیت و اعزام پیک های ویژه به شهرها در این زمینه، و مشاوره و همکاری با بزرگان و زبدگان انقلاب و … از جمله فعالیتها و اقدامات معظم له در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران به شما رمی رود.


استقرار در مازندران و همّتی بلند

حضرت آیت الله نظری مدظلّه العالی در سالهای ۴۷ – ۴۸ شمسی بنا به دعوت علماء و مؤمنین شهرستان ساری و به جهت ضرورت امر تبلیغ و ارشاد و هدایت و پیگیری امر نهضت روحانیّت در ساری مستقر گردیدند. اقامه جماعت و پایه گذاری جلسات مذهبی مخصوصاً دهه غدیر از اثرات ماندگار این رجل ولایی به شمار می رود برای قشر جوان و تحصیل کرده و ایراد سخنرانی های پرشور و رسیدگی به امورات مذهبی و اجتماعی مردم در ساری، قائمشهر و سوادکوه و دیگر نقاط مازندران و رسیدگی به امور روحانیّت و طلّاب از کارهای ارزنده ایشان محسوب می شود. پس از پیروزی انقلاب نیز همچنان بارگران حمایت از نظام و مقام معظم رهبری و ترویج از اسلام را بر دوش دارند.


مازندران و تاریخچه ای ماندگار

در اوج کشتارها و در بحبوحه انقلاب، حضرت آیت الله نظری پیام همبستگی مردم و عشایر سوادکوه را به محضر امام امّت در نوفل لوشاتوی پاریس رساندند و امام راحل طی نامه ای از این امر تشکر فرمودند و تقدیر خود را ابلاغ نمودند. حضرت آیت الله نظری پس از اقامتی ۱۲ روزه در پاریس در روز ۱۲ بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و پنجاه و هفت در کنار امام و با پرواز انقلاب به ایران برگشتند.