به مناسبت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی ، مدیرکل ورزش و جوانان مازندران به همراه جامعه ورزش و جوانان استان به دیدار نماینده ولی فقیه رفت
به گزارش شرق مازندران، دکتر حسن رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان، با همراهی بریمانی و ییلاقی معاونین اداره کل، عسکری محمدیان رئیس هیات کشتی استان، روح الله طورسوادکوهی رئیس هیات ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی و پیشکسوتان و ورزشکاران این حوزه به مناسبت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای با آیت الله لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران دیدار کردند.
آیت الله محمدی لائینی در دیدار جامعه ورزش استان مازندران، حضرت زینب (س) را پهلوان و قهرمان حقیقی در صحرای کربلا دانست و گفت : جای خوشحالی دارد که مازندران در همه رشته های ورزشی ازجمله ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با امکانات حداقلی، بهره وری حداکثری دارد و افتخارات بزرگ کسب می کند.
نماینده ولی فقیه افزود؛ انسان باید هم در بُعد جسمی و جوارح و هم در بُعد معنوی و جوانح، پرورش یابد و حضرت علی (ع) در دعای خود می فرماید: خدایا هم جسم و هم روحم را قوی کن.
مایه مباهات است که ورزش های بومی ما سرشار از ارزش های دینی و فرهنگ غنی و آمیخته به عشق اهل بیت (ع) است ، چیزی در در ورزش های وارداتی وجود ندارد و این نشان دهنده اینست که هرجا استعمار وارد شد ارزش های بومی را ازبین می برد و فرهنگ وارداتی را ترویج می کند.
ایشان در ادامه با بیان اینکه ورزش زورخانه ای هم به بُعد جسمانی و هم به ارزش های ما توجه دارد بیان داشت: این ورزش هم به جسم قدرت و هم به روح غنا می بخشد.
آیت الله محمدی لائینی تاکید کرد؛ باید در هر شهر مازندران حداقل یک زورخانه وجود داشته باشد و این در فرهنگ ورزش ما تاثیرگذار است .
وی ماندگار شدن پهلوانانی مانند پوریای ولی و تختی را برجسته بودن ارزش های اخلاقی آنان دانست و گفت : به عقیده ی بنده تختی شهید شده است، هرچند عنوان ظاهری شهید را نداشته باشد. در حقیقت دو نوع شهید گمنام داریم ؛ یکی اینکه شهادت معلوم ولی هویت معلوم نیست و دیگر اینکه هویت معلوم و شهادت معلوم نیست و پهلوان تختی از این نوع است.
وی ضمن تمجید از جایگاه شهدای حوزه ورزش استان گفت : اقدام ۲۰ ورزشکار مازندرانی که مقابل نمایندگان رژیم غاصب صهیونیستی حاضر به مسابقه نشدند  کاری ستودنی است و بزرگترین اقدام در حمایت از مظلومان فلسطین است.
رنگرز :  کارکرد مهم ورزش توسعه اخلاق و معنویت در جامعه است
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران نیز در این دیدار با گرامی داشتن ۱۷ شوال روز ترویج فرهنگ پهلوانی گفت : ورزش پهلوانی رشته اصیل ایران و استان مازندران است که می تواند بصورت جدی در موضوعات اخلاقی و منش پهلوانی تاثیرگذار باشد.
 
وی با تاکید بر معنویت در محیط ورزش افزود؛ ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی متاثر از اخلاق و فرهنگ پهلوانی است و در خصوصیات اخلاقی نسل جوان و ورزشکار موثر است و ورزش اصیل ، انسانی و ایرانی ماست.
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران تصریح کرد؛ یکی از کارکردهای مهم ورزش توسعه اخلاق و معنویت در جامعه است که همه رشته ها چنین قدرت و ظرفیتی را نمی توانند ایجاد کنند.
رنگرز گفت : پهلوان باشی ایران زمین پهلوان جابر صادق زاده  پهلوان شایسته مازندرانی است که با کسب هفت بازوبند پهلوانی پرافتخارترین ورزشکار کشتی پهلوانی معاصر ایران است و پهلوان روح الله طور سوادکوهی رئیس هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی استان نیز از مفاخر این ورزش و سرمربی تیم ملی است .
وی بیان داشت؛ مازندران دیار علویان و بهترین پهلوانان را دارد و ورزشکاران این خطه در هر مسابقه با توسل به ائمه اطهار وارد مسابقه می شوند که نشان از روحیات بارز معنوی و اخلاقی ورزشکاران ماست.
 
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران افزود؛ سال گذشته آئین تجلیل از ورزشکاران جوانمرد را برگزار کردیم و امسال هم همزمان با میلاد امام رضا(ع) و جام تختی ، مراسم رسم جوانمردی برگزار خواهد شد.
دکتر رنگرز در ادامه اظهار داشت؛ اداره کل ورزش و جوانان مازندران با هدف ترویج معنویت و ادای دین به شهدای انقلاب ، بزودی میزبان یک شهید گمنام دفاع مقدس خواهد بود و در پی آن نیز زورخانه شهدای گمنام در محوطه اداره کل ورزش و جوانان به بهره برداری خواهد رسید
.
گفتنی است ؛ روح الله طور سوادکوهی رئیس و سرهنگ نادری نائب رئیس هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی مازندران و یکی از پیشکسوتان این ورزش در این دیدار، به بیان گزارشی از عملکرد  و دغدغه های خود در حوزه ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی پرداختند.
همچنین در پایان این مراسم از دو ورزشکار افتخارآفرین کشتی و ورزش زورخانه ای تجلیل بعمل آمد و شال پهلوانی نیز به آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران اهداء شد.
محمد مبرا