بحث جدایی و الحاق بخشی از جزیره میانکاله در شرق مازندران در حالی سال گذشته موضوع داغ رسانه ای شد که تصمیم گیری در این موضوع به کمیته تطبیق مجلس شورای اسلامی و اعزام گروه کارشناسی وزارت کشور سپرده شده است.

 

 

آیا میانکاله پر خواهد کشید ؟

 

نوروز بسر آمد و میانکاله پناهگاه و زیستگاه نادرترین حیات وحش جهان همچنان سرگردان بین ماندن در مازندران یا رفتن به گلستان است.

 

 

 به گزارش شرق پرس، بحث جدایی و الحاق بخشی از جزیره میانکاله در حالی سال گذشته موضوع داغ رسانه ای شد که تصمیم گیری در این موضوع به کمیته تطبیق مجلس شورای اسلامی و اعزام گروه کارشناسی وزارت کشور سپرده شده است.

 

 

تاکنون مسئولان دو استان همسایه و همجوار بحث های مختلفی مبنی بر اینکه میانکاله مربوط به آنهاست مطرح کرده اند و این موضوع همچنان جزو دغدغه های اصلی دو استان به شمار می رود و هر دو استان آن را حق قانونی خود می دانند.

 

 

جدال سیاسی دو استان بر سر تصاحب شبه جزیره میانکاله در حالیست که الحاق و یا عدم الحاق این جزیره پرحاشیه، تاثیر در مدیریت یکچارچه آن نخواهد داشت و همچنان زیر نظر محیط زیست مازندران مدیریت و اداره می شود.

 

 

مدیریت میانکاله یکپارچه می ماند

 

 

ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این زمینه می گوید: مدیریت یکپارچه میانکاله اعمال می شود و این روال همچنان ادامه دارد.

 

 

وی با بیان اینکه نمونه های مشابه زیادی نظیر پارک ملی گلستان در کشور وجود دارد که از نظر جغرافیایی در دو استان خراسان شمالی و گلستان است ولی مدیریت یکچارچه است اظهار داشت: میانکاله نیز به همین صورت خواهد بود.

 

 

به گفته وی، اگر بنا به هر دلیلی قسمت جزیی از میانکاله در استان دیگری قرار گیرد که هنوز این موضوع مشخص نیست، اما مدیریتش بر عهده استان مازندران است.

 

 

مهردادی بیان داشت: سازمان محیط زیست و دکتر ابتکار رئیس سازمان بارها بر موضوع یکپارچگی مدیریت میانکاله تاکید کرده است و مدیریت این شبه جزیره تفکیک نمی شود.

 

 

توقف جاده سازی در میانکاله

 

 

مدیرکل محیط زیست مازندران در پاسخ به اینکه بحث جاده کشی در این پناهگاه از جمله دغدغه هاست، بیان داشت: تمام تلاش بر این است که این موضوع انجام نشود و اکنون این طرح متوقف است زیرا میانکاله را دچار چالش خواهد کرد.

 

 

موضوع الحاق میانکاله منتفی شده است

 

 

استاندار مازندران درباره الحاق میانکاله به گلستان با بیان اینکه این موضع منتفی شده است، از آن به بعنوان بخش جدایی ناپذیر از مازندران یاد کرد.

 

 

ربیع فلاح جلودار بیان داشت: سندهای مورد نظر درباره اینکه میانکاله جزو استان است ارائه شده و پیگیریهای لازم از سوی مسئولان ارشد و نمایندگان صورت گرفته است.

 

 

در عین حال، قاسم احمدی دبیر مجمع نمایندگان مازندران نیز در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره پیگیری جلوگیری از جدایی میانکاله از استان گفت: میانکاله بخش جدا ناپذیر استان مازندران است و هیچگاه اجازه نخواهیم داد که از این جزء لاینفک از استان جدا شود.

 

 

احمدی افزود: کار هیئت دولت درباره الحاق بخشی از میاکاله به گلستان مورد تایید نیست و خلاف قانون عمل کرده است، میانکاله فقط موضوع درون استانی نیست  و برای کم و یا زیاد شدن باید با نظر مجلس شورای اسلامی باشد و در این راستاف نامه ای به رئیس مجلس نوشته شد تا در کمیته انطباق بررسی و اکنون منتظر تصمیم نظر این کمیته هستیم.

 

 

موضوع الحاق میانکاله به گلستان نگرانیهایی را بین مسئئولان و اهالی منطقه نیز ایجاد کرده است تا جاییکه که امام جمعه گلوگاه در این زمینه بیان داشت: میانکاله بخشی از استان مازندران است و نمی توان بدون برنامه وارد شد و اگر مصوبه ای در این رابطه وجود دارد نسبت به آن انتقاد داریم، مردم شهرستان گلوگاه در این رابطه نگران هستند و در طوماری خواستار لغو این مصوبه دولت شدند.

 

 

موضوع میانکاله دقیق بررسی شود

 

 

حجت الاسلام میراحمدی گفت: باید این مسئله توسط مسئولان استانی با دقت بررسی و اطلاع رسانی شود تا مردم از این نگرانی خارج شوند و بدون جهت آرامش مردم استان را بر هم زده نشود.

 

 

فرماندار بهشهر نیز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: با وجود اینکه بخشی از این پناهگاه در حوزه تقسیماتی استان گلستان است، اما مدیریت یکپارچه آن زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست مازندران و شهرستان بهشهر قرار دارد.

 

 

محمد تقی نورزاد، میانکاله را جزیی جداناشدنی از بهشهر دانست که هیچ ‌کس برای حفظ و نگهداری از آن، دلسوزتر از مردم منطقه نیست.

 

 

اظهار نظرهای درباره موضوع میانکاله به دید و بازدید نوروزی وزیر کشور از مازندران نیز کشید و عبدالرضا رحمانی فضلی درباره جزیره میانکاله در پاسخ به خبرنگار یکی از رسانه های مازندران می گوید: قبل از اینکه دولت دکتر روحانی سر کار بیایید روی این مصوبه در دولت و وزارت کشور کار کارشناسی شده بود.

 

 

وی افزود: استانداران مازندران و گلستان و کارشناسان خود وزارت کشور نظراتی در این خصوص داشته اند و دارند که این موجب شد ما آن مصوبه را برای اجرا هنوز ابلاغ نکردیم.

 

 

اعزام گروه کارشناس برای بررسی وضعیت میانکاله

 

 

وی تصریح کرد: بعد از عید حتما یک گروه کارشناس به منطقه می فرستم تا از نزدیک مطالعات لازم را انجام داده و مشورت های لازم را نیز انجام دهند و هر چیزی که کار کارشناسی آن را تعیین کند ما آ نرا مبنای کار خود قرار خواهیم داد.

 

 

رحمانی فضلی تاکید کرد: به هر حال دولت بر روی این مسئله حتما اصرار بر این ندارد که تصمیماتی که از قبل گرفته شده تداوم پیدا کند ما دقیقا کار کارشناسی جدیدی می کنیم و در کار کارشناسی جدید آنچه که به دست می آید عمل می کنیم. این موضوع موجب هیچ نگرانی نباید برای مردم باشد یعنی اصلا نگران نباشند ما حتما همه شرایط اجتماعی ،سیاسی و اجتماعی منطقه را لحاظ می کنیم.

 

 

 پناهگاه حیاتش وحش میانکاله با ۶۸هزار و ۸۰۰ هکتار از دو زیستگاه آبی و خشکی تشکیل شده است که زیستگاه آبی آن ۴۵ هزار هکتار وسعت دارد و تحت عنوان تالاب و خلیج میانکاله و منطقه خشکی نیز تحت عنوان شبکه جزیره میانکاله است.

 

 

این منطقه جزو اولین مناطقی بود که در سال ۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است و در سال ۵۳ با توجه به پتانسیل های منطقه و زمستان گذرانی پرندگانی که به این تالاب می آیند به دلیل اهمیت به پناهگاه حیات وحش ارتقا می یابد و در سال ۵۴ نیز جزو اولین تالابی بوده که در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی میانکاله به ثبت رسیده و یک سال بعد نیز زیست کره ثبت یونسکو شده است.
مهر