با اولین برداشت مکانیزه برنج در مزارع مازندران، فصل درو این محصول در استان کلید خورد و امسال در بیش از 220 هزار هکتار از مزارع مازندران برنج کشت شد که از این تعداد 46 هزار هکتار به روش مکانیزه بوده است.

به گزارش شرق پرس,‌ سرانجام خوشه‌های شالی در برنجزارهای مازندران رنگ طلایی گرفت و با به ثمر نشستن دسترنج چندماهه شالی‌کاران، فصل درو با همه دغدغه‌هایش آغاز شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه اظهار داشت: عملیات نشاکاری برنج در بیش از ۲۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان مازندران صورت گرفته که ۴۶ هزار و ۷۶۴ هکتار آن به صورت مکانیزه و مابقی به صورت سنتی بوده است.

آغاز رسمی برداشت از دهه پایانی تیرماه

عزیزالله شهیدی‌فر در ادامه با اشاره به ظهور خوشه برنج در بیش از ۴۰ درصد شالیزارهای ارقام محلی افزود: مزارع در مراحل مختلف زراعی از پنجه زنی، ساقه، آغاز فاز زایشی و ظهور خوشه قرار دارند و پیش بینی می شود در دهه سوم تیرماه سالجاری عملیات برداشت در استان آغاز شود.

وی گفت: با بارش های پراکنده و حتی شدید طی دو هفته اخیر در سطح استان، مشکل خشکی و کم آبی بر طرف شده و هم اکنون تنها حدود هفت هزار و ۱۸۹ هکتار از زمین ها که عمدتاً در مناطق غربی استان بوده، در صورت عدم مساعد شدن شرایط جوی در معرض استرس آبی قرار خواهند گرفت.

شهیدی‌فر بیان داشت: تاکنون در بیش از ۳۶ هزار هکتار از شالیزارهای استان مازندران عملیات مبارزه بیولوژیک علیه نسل دوم آفت کرم ساقه خوار برنج صورت گرفته است.

مبارزه بیولوژیک ۲۶ هزار هکتار از شالیزارها

وی با بیان اینکه در این راستا مبارزه بیولوژیک علیه نسل اول آفت ساقه خوار در سطح ۲۶ هزار و ۳۷۵ هکتار انجام گرفته است از اجرای عملیات مبارزه شیمیایی علیه آفت کرم ساقه خوار در نسل اول این آفت در سطح ۳۶ هزار و ۹۰۴ هکتار و نسل دوم در سطح ۵۸۰ هکتار، مبارزه علیه بیماری بلاست برگ در سطح ۱۹ هزار و ۵۶۷ هکتار و بلاست خوشه در سطح ۸ هزار و ۶۵۵ هکتار و علیه سایر بیماری ها در سطح ۴ هزار و ۱۸۹ هکتار خبر داد.


سهم پایین بیمه کشاورزی

به رغم آنکه سطح قابل توجهی از مزارع مازندران به زیر کشت برنج اختصاص دارد، اما سهم بیمه این محصول در استان پایین است و تاکنون بیش از یک هزار و ۳۸۶ هکتار از شالیزارهای شهرستان نکا بیمه شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا از انعقاد قرارداد بیمه برنج در بیش از یک هزار و ۳۸۶ هکتار از شالیزارهای این شهرستان خبر داد.

حسن سلیمی اظهار داشت: در راستای توسعه فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی، با پیگیری های صورت گرفته از سوی کارشناسان این مدیریت، مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و برگزاری کلاس‌ها و دوره های آموزشی و ترویجی بیمه، ارسال پیامک های ترویجی، ایجاد تعامل با کارشناسان صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بکارگیری کارشناسان ناظر برنج، تاکنون در سطح بالغ بر یک هزار و ۳۸۶ هکتار از شالیزارهای شهرستان نکا قرارداد بیمه برنج با کشاورزان شالیکار این شهرستان منعقد شده است.

وی افزود: از سطوح فوق، یک هزار و ۲۲۴ هکتار بیمه برنج عادی، ۸۲ هکتار بیمه فوق العاده و ۸۰ هکتار نیز بیمه تضمین تولید برنج بوده که در سال زراعی جاری محقق شده است.

مقابله با آفات و بیماریهای برنج

آفات و بیماریهای متعددی شالیزاهای را تهدید می کند که به تاکید کارشناسانف مبارزه مبارزه بیولوژیک علیه نسل دوم کرم ساقه خوار برنج در شالیزارها از جمله راهکارهای مقابله با آفات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از آغاز مبارزه بیولوژیک علیه نسل دوم کرم ساقه خوار برنج در شالیزارهای این شهرستان خبر داد وگفت: در راستای مبارزه غیر شیمیایی با آفات و بیماری های محصولات کشاورزی، مبارزه بیولوژیک علیه نسل دوم آفت ساقه خوار برنج با توزیع بیش از ۲۸۰ هزار عدد تریکوکارت زنبور تریکوگراما در سطح دو هزار و ۸۰۰ هکتار از شالیزارهای  شهرستان محمودآباد آغاز شده است.

بهرام مهدوی با اشاره به استقبال روز افزون کشاورزان از اجرای این طرح‌ها، افزود: توزیع تریکوکارت زنبور تریکوگراما در بین کشاورزان همراه با نصب آن‌ها در مزارع شالیزاری با حضور کارشناسان مراکز سه گانه جهاد کشاورزی این شهرستان صورت پذیرفت.

نرخ پایین مکانیزاسیون و هزینه‌های بالای برداشت

در حال حاضر هزار و ۵۰۰ دستگاه نشاء کاری چهار ردیفه و شش ردیفه در مازندران فعالیت دارد که می تواند ۶۰ هزار هکتار از مزارع را بصورت مکانیزه نشاء کاری کند و پایین بودن ضریب مکانیزاسیون از جمله مشکلات بخش کشاورزی در مازندران به شمار می رود.

مازندران بیش از ۲۲۰ هزار هکتار مزارع شالیزاری دارد که بیش از ۴۰ درصد برنج کشور را تولید می کند. افزایش هزینه های کشت و کار، سهم ناچیز بیمه، گرانی نهاده ها، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون از جمله مواردی است که هر سال مزارع شالیزاری را در مازندران کوچکتر می کند و رغبت به فروش اراضی را بویژه در مناطق گردشگری استان بیشتر کرده است.

افزایش سرسام آور هزنیه های کارگری در فصل برداشت برنج از دیگر دغدغه‌های شالیکاران است و نرخ نشاءکاری در سال جاری در مازندران به ازای هر کارگر به ۱۲۰ هزار تومان در روز رسیده بود که این نرخ در فصل درو نیز متداول است.

مازندران ۴۳ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند و سال گذشته در سطح بالغ بر ۱۵۸ هزار و ۳۸۴ هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران برداشت مکانیزه برنج صورت گرفته است.

همچنین پارسال مجموع سطوح برداشت برنج  استان ۲۱۷ هزار و ۶۴۶ هکتار بوده که از مجموع سطوح برداشت شده فوق، ۷۳ هزار و ۷۰۹ هکتار به ارقام پر محصول و ۱۴۳ هزار و ۹۳۷ هکتار به ارقام محلی اختصاص داشته است./مهر