آب آشامیدنی شهر ساری از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود که غیر از کلرزنی، اقدام دیگری روی این آب صورت نمی‌گیرد، عمده دفع فاضلاب هم از طریق چاه‌های جذبی است و می‌توان حدس زد وقتی تأمین آب و دفع فاضلاب از طریق چاه است، احتمال آلودگی بالا باشد. با توجه به اظهار عضو شورای شهر ساری […]

آب آشامیدنی شهر ساری از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود که غیر از کلرزنی، اقدام دیگری روی این آب صورت نمی‌گیرد، عمده دفع فاضلاب هم از طریق چاه‌های جذبی است و می‌توان حدس زد وقتی تأمین آب و دفع فاضلاب از طریق چاه است، احتمال آلودگی بالا باشد. با توجه به اظهار عضو شورای شهر ساری و در صورت صحت موارد مطرح شده به زودی سونامی بیماری کلیوی و میکروبی در شهرستان ساری رخ می‌دهد.

 

به گزارش شرق پرس, این روزها مردم مرکز استان مازندران برای مصرف آب آشامیدنی با تردید جدی مواجه هستند.

اولین بار مسئله مشکل دار بودن آب آشامیدنی توسط اعضای شورای شهر مطرح شد و این موضوع در یکی از سایت‌های خبری مرکز استان بیشتر مورد بحث و بررسی گذاشته شد.

مسئولان آبفای شهری مازندران هم به صورت تمام قد از سالم بودن آب شرب شهرستان ساری دفاع کردند و حتی در نشست خبری که مسئولان آبفای شهری با خبرنگاران داشتند این موضوع مورد بحث گذاشته شد و در نهایت مسئولان آبفای شهری در حضور خبرنگاران از سالم بودن آب شرب شهر ساری دفاع کردند.

دو روز پس از نشست خبری مسئولان آبفای شهری، یکی از اعضای شورای شهر ساری همه رشته‌های بافته شده  مسئولان آبفای شهری درباره آب شرب شهر ساری را پنبه کرد و مسائلی را درباره مشکل دار بودن آب شرب شهر ساری مطرح کرد.

عضو شورای شهر ساری در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره وضعیت آب شرب شهرستان ساری گفت: مهم‌ترین املاح مورد نیاز بدن از طریق آب تأمین می‌شود، سختی آب آشامیدنی شهرستان ساری بسیار بالا است اما مسئولان آب و فاضلاب شهری می‌خواهند بگویند که سختی آب، مشکلی به وجود نمی‌آورد، سختی آب، آلاینده شیمیایی است که باید به حد مطلوب برسد.

علی اکبر ذلیکانی در ادامه خاطرنشان کرد: آب آشامیدنی شهر ساری از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود که غیر از کلرزنی، اقدام دیگری روی این آب صورت نمی‌گیرد، عمده دفع فاضلاب هم از طریق چاه‌های جذبی است و می‌توان حدس زد وقتی تأمین آب و دفع فاضلاب از طریق چاه است، احتمال آلودگی بالا باشد، اگر آلودگی چاه‌های فاضلاب به چاه تامین آب سرایت کند، خطراتی ما را تهدید می‌کند و دقت ما باید بیشتر از مناطقی باشد که دفع فاضلاب آنها از طریق  سیستم فاضلاب است، با این وصف ساده‌انگارانه است که بگوییم آب آشامیدنی ساری هیچ مشکلی ندارد.

وی اضافه کرد: آلاینده فیزیکی که ذرات معلق در آب است اگر کنترل نشود احتمال پدیدار شدن شاخص‌های بیولوژیک در آب وحود دارد که عمل تصفیه این میکروب‌ها با کلرزنی هم انجام نمی‌شود.

 عضو شورای شهر ساری خاطرنشان کرد: وجود فلزات سنگین در آب، بسیار خطرناک است، به عنوان مثال اگر در آب جیوه وجود داشته باشد فرد دچار هذیان‌گویی می‌شود، وجود آهن و مس در آب موجب اختلالات ژنی می‌شود و وجود آرسنیک در آب هم افراد را مبتلا به سرطان می‌کند.

این مسئول بیان داشت: از طرفی شیرابه زباله هم ممکن است وارد چاه‌های تأمین آب شود، عمده چاه‌های تامین آب ما در همان مسیری قرار دارد که زباله از آن مسیر حمل می‌شود.

ذلیکانی به وجود شیرابه زباله در آب شرب شهرستان ساری نیز اشاره کرد و گفت: خودروهایی که زباله را حمل می‌کنند استاندارد نیستند و شیرابه زباله روی جاده می‌ریزد و نهایتاً با آب باران، جذب چاه‌هایی می‌شود که منابع تأمین آب هستند.

 وی اضافه کرد: شیرابه زباله منبع بسیاری از آلودگی‌ها است و میزان بسیار زیادی از مواد آلی قابل تجزیه توسط میکرو اورگانیسم‌ها یا همان بی.او.دی را دارد که سم مهلکی است و اگر به آب آشامیدنی اضافه شود فاجعه رخ می‌دهد.

البته مسئولان آبفای شهری پس از این مصاحبه دیگر واکنشی نشان نداده و سعی کردند که سکوت اختیار کنند و تنها مطلبی که از مسئولان آبفای شهری و در سایت این شرکت مطرح شد درباره استفاده از دستگاه تصفیه آب بود که به مردم توصیه کردند که از این دستگاه استفاده نکنند که استفاده از این دستگاه باعث بروز مشکلات در زمینه پوکی استخوان و بیماری قلبی عروقی می‌شود.

با توجه به موارد مطرح شده این روزها مردم مرکز استان مازندران با تردید آب استحصال شده از چاه‌های آبی که گفته می‌شود دستگاه تصفیه آب هم بر روی آن نصب نیست را مصرف می‌کنند.

حتی اگر اعلام شود که دستگاه تصفیه آب بر روی چاه آب نصب است با اظهار نظری که مسئولان آبفای شهری در این باره مطرح کردند نگرانی دیگر بر نگرانی مردم ساری نیز اضافه کرد.

با توجه به اظهار عضو شورای شهر ساری و در صورت صحت موارد مطرح شده به زودی سونامی بیماری کلیوی و میکروبی در شهرستان ساری رخ می‌دهد که نیاز است مسئولان آبفای شهری  نسبت به رفع نگرانی موجود در شهرستان ساری اقدام کنند.

اما درباره نگرانی‌های که درباره وجود آب شرب ناسالم این روزها وجود دارد، نیاز است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به صورت جدی ورود پیدا کنند تا به عنوان قاضی عادل موارد و مشکلات موجود آب شرب ساری را به خوبی مطرح کنند تا مردم هم تکلیف خودشان درباره مصرف آب شرب ساری را بدانند تا حداقل آب خوش از گلوی مردم پایین برود./بلاغ

 

تردید مردم در مصرف آب شیرین