خانواده های شهدا در چالوس از کم کاری مسئولان در عدم مناسب سازی مزار شهدا و همچنین نصب اشتباه سنگ قبر شهدا گلایه کردند

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از فارس, هفت سال از آغاز ساخت پروژه ساماندهی گلزار شهدای چالوس می‌گذرد اما گویا پایانی بر آن نیست، از سقف آب می‌چکد، سنگ قبر شهیدی را اشتباهاً بر مزار شهید دیگر قرار داده‌اند و از مصالح و سازه‌های نامرغوبی درساخت پروژه استفاده شده است.
 

برخی از خانواده‌های معظم شهدا طی تماس‌های حضوری و تلفنی مکرر با این خبرگزاری، از شیوه و روند بازسازی گلزار شهدای چالوس اعلام نارضایتی شدیدی داشتند.

گلایه‌مندی‌ها از عملکرد معاونت استانداری، بنیاد شهید انقلاب اسلامی در مازندران و شهرداری و شورای اسلامی شهر چالوس در دوره گذشته، پیرامون بازسازی گلزار شهدای این شهر عنوان شد.

 

گلایه خانواده های شهدا از نصب اشتباهی سنگ قبر شهیدان!

 

تغییر ظاهری نامطلوب ساختمان گلزار شهدای این شهر و تأخیر طولانی مدت عملیات ساختمانی آن، محور اصلی انتقادات است.

طی این تماس‌ها، خانواده‌های شهدای چالوس مسائلی را مطرح کرده‌اند که پیش از اجرای این طرح وجود نداشته است! به اعتقاد این خانواده‌ها، طرح جدید پروژه به آن‌صورت که پیشتر ادعا شد؛ مستحکم، زیبا و اصولی درست نشده است و ظاهراً اجرای عملیات بازسازی و نوسازی، بدون اطلاع و مشورت با خانواده‌ها صورت گرفته است.

طی این تغییرات ناهماهنگ، تمامی ویترین‌های شکیل و حجله‌های زیبای آلومینیومی را که خانواده‌های شهدا در سال‌های سخت جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس با تقبل هزینه‌های شخصی ساخته و تهیه کرده بودند را به کلی نابود ساخته‌اند.

هر یک از آن حجله‌ها محتوی یادگارهایی از جمله البسه، پوتین، کلاه، پوکه گلوله، عکس‌هایی از صحنه‌های میدانی جبهه‌ها، پلاک، نامه‌هایی از جبهه ها، مهر و به‌ویژه وصیت‌نامه‌ها یا آخرین دستخط شهدا در شب عملیات بوده که سال‌ها این خانواده‌ها با حضور بر تربت پاک شهدای خود، از طریق همین آثار به‌جامانده و در واقع یادگارها و نشانه‌های عزیزان‌شان، در آخر هر هفته برای فاتحه و حضور در گلزار شهدا، با آنها و با روح مقدس‌شان مأنوس می‌شدند.

اما با آغاز عملیات طرح ساماندهی، همه آن آثار که شاید برای دیگران بی‌ارزش و یا کم‌ارزش بودند؛ اما برای خانواده‌های شهدا بسیار پرارزش و گران‌بها و در حقیقت بهترین یادگار باقی‌مانده از شهدای‌شان به‌شمار می‌آمدند که همه از بین رفتند.

به اظهار و اعتقاد خانواده‌های معظم شهدا، مسؤولان مربوطه با این اقدام خود، به ساحت مقدس شهدا بی‌احترامی کرده‌اند، همچنین با تخریب ساختمان مستحکم قبلی و تغییر آن به شکل و شمایل، تیپ، معماری و ساختار فعلی، به‌نظر می‌رسد سازه جدید فاقد نظارت اصولی است و بسیار سست و ناپایدار و از فلزات مستعمل و فرسوده و قوطی‌های فلزی بسیار نازک و نامقاوم و نامرغوب ساخته شده‌اند.

 

استفاده از مصالح و سازه‌های نامرغوب در ساخت گلزار شهدا

براساس نظر معماران و افراد اهل فن، پیش‌بینی می‌شود این مصالح و اسکلت و فلزات فرسوده و نامرغوب، تحمل سنگینی بار و کاشی‌ها و ملحقات دیگر را که طبق نقشه قرار است در ادامه عملیات بر آن افزوده شوند؛ ندارد.

پسندیده‌تر آن است که قبل از ادامه عملیات و اتمام آن، شهردار و اعضای شورای اسلامی این‌دوره که در آغاز راه خدمات خود قرار دارند، پیش از هر اقدامی نسبت به کیفیت و استحکام بنا و اسکلت ساختمان فعلی گلزار شهدای چالوس به‌نحو اصولی و صحیح آن‌را مورد ارزیابی قرار داده، سپس نسبت به ادامه عملیات زیباسازی آن اقدام کنند.

چنین بناهایی علی‌القاعده به‌عنوان نماد استقامت، ایثار و فداکاری باید برای نسل‌های آینده همچنان با استقامت و پابرجا و پایدار باقی بماند.

خاطرنشان می‌شود که سازه فعلی بیشتر از ۳ تا ۴ سال نیست که برپا و مسقف شده؛ اما سقف آن انباشته از آب شده و در مواقع بارندگی، بر روی زائران گلزار شهدا می‌ریزد که تحمل این وضعیت برای خانواده‌های شهدا که معمولاً ساعاتی را کنار قبر شهید خود می‎نشینند، دشوار است.

یادآور می‌شود که هنگام عملیات اجرایی این طرح و جاگذاری سنگ‌های جدید، به‌طور جابه‌جا سنگ مزار شهیدی بر روی تربت شهید دیگر نصب شده که جا دارد در این مورد نیز تمهیداتی عاجل و راهگشا صورت بپذیرد.

 اجرای طرح ساماندهی و زیباسازی گلزار شهدای چالوس از هفت سال پیش آغاز شده و مقرر بود این طرح با مشارکت استانداری، بنیاد شهید مازندران و شهرداری چالوس انجام و اتمام یابد، در این مدت طولانی بنیاد شهید طراحی و نظارت و شهرداری چالوس نیز بیش از ۵ میلیارد ریال هزینه کرده است؛ امیدواریم با توجه به اعلام آمادگی رئیس شورا و شهردار دوره جدید برای پایان رساندن این پروژه، شاهد فضایی زیبا در شأن شهدا و خانواده‌های آنها باشیم.