کاهش بهای اینترنت در نگاه اول خبر خوشحال‌کننده‌یی است اما بزرگ‌ترین مشکل کاربران در ایران سرعت پایین اینترنت است که گاهی اوقات کلافه کننده می‌شود، از همین رو، اعضای دبیرخانه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت با اعلام کاهش ۲۰ درصدی قیمت اینترنت کاربران ADSL براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، خواستار اجرای مابقی مفاد […]

 

کاهش بهای اینترنت در نگاه اول خبر خوشحال‌کننده‌یی است اما بزرگ‌ترین مشکل کاربران در ایران سرعت پایین اینترنت است که گاهی اوقات کلافه کننده می‌شود، از همین رو، اعضای دبیرخانه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت با اعلام کاهش ۲۰ درصدی قیمت اینترنت کاربران ADSL براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، خواستار اجرای مابقی مفاد این مصوبه در حوزه کاهش قیمت خدمات اینترنت شدند.

شرق پرس:  اعضای دبیرخانه گروه شرکت‌های PAP در نشستی خبری با انتقاد از عدم اجرایی شدن مفاد مصوبه کاهش نرخ خدمات اینترنت در حوزه پهنای باند و خطوط انتقال خواستار اعمال این تغییر نرخ‌ها و محاسبه آن در صورتحساب این شرکت‌ها از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات شدند.

در این نشست محمد بیدختی‌نژاد، مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP با اشاره به رویکرد دولت در حوزه کاهش قیمت خدمات عمومی این بخش گفت: در مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ۲۰ درصد کاهش قیمت ADSL دیده شده که این رقم شامل ۹ درصد کاهش قیمت پهنای باند، ۷ درصد کاهش قیمت فضای مخابراتی، کاور و موارد مرتبط با مخابرات ایران و ۴ تا ۵ درصد کاهش قیمت از سوی شرکت‌های PAP و مخابرات ایران است.

وی با بیان اینکه این مصوبه در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۹۲ به PAP‌ها و مخابرات ایران ابلاغ شد افزود: در فاصله چند روز شرکت‌های PAP این مصوبه را اعمال کردند و این دستور به رگولاتوری نیز اعلام شد اما با گذشت حدود ۳ ماه از این مصوبه و با وجود صدور قبوض صورتحساب برای شرکت‌های PAP از سوی مخابرات و زیرساخت، هنوز کاهش قیمت مطابق سایر مفاد این مصوبه اجرایی نشده است. براساس مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که به امضای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده شرکت‌های اینترنتی ارائه‌دهنده خدمات ADSL باید نرخ اینترنت نهایی برای کاربران را تا ۲۰ درصد کاهش دهند که این کاهش قیمت منوط به کاهش ۳۵ درصدی نرخ پهنای باند و نرخ خطوط انتقال است.

نادیده گرفتن افزایش هزینه‌های تورمی در مصوبه کاهش قیمت اینترنت

علی ‌محمدی، مدیر یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت با انتقاد از مصوبه کاهش قیمت ADSL برای کاربران نهایی اینترنت گفت: دراین مصوبه افزایش هزینه‌های تورمی کشور در سال ۹۲ دیده نشده است چرا که شرکت‌های PAP یک‌بار با ابلاغ مصوبه ۱۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متحمل هزینه مضاعف شده بودند و در انتهای سال ۹۲ با مصوبه ۱۸۱ بار دیگر قیمت‌های ADSL کاهش یافت. محمدحسن شانه‌ساززاده، رییس هیات مدیره یکی از شرکت‌های PAP نیز سهم این شرکت‌ها از بازار ADSL را ۵۰ درصد عنوان کرد و گفت: به دلیل نادیده گرفته شدن مفاد مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات، در عمل آنچه قرار بود طبق نظر وزارت ارتباطات محقق شود اتفاق نیفتاد و مشترکان ADSL کشور نتوانستند به طور واقعی کاهش قیمت اینترنت را لمس کنند. وی گفت: پهنای باند شرکت‌ ارتباطات زیرساخت در فعالیت‌های دولت یازدهم به اندازه ۸ سال گذشته افزایش یافته است و شرکت‌های PAP خواستار ارتقای ظرفیت خود هستند.

شرکت‌های PAP می‌توانند فیلترینگ با کیفیت ارائه دهند

شانه‌ساززاده با بیان اینکه برخی مشکلاتی که در زمینه دسترسی به محتوا در اینترنت رخ می‌دهد به نظر می‌رسد ناشی از عدم تناسب تجهیزات فیلترینگ با پهنای باند باشد افزود: در خصوص فیلترینگ به دولت پیشنهاد داده‌ایم که شرکت‌های PAP می‌توانند تجهیزات فیلترینگ را خریداری و در شرکت زیرساخت نصب کنند تا تجهیزات و کیفیت تجهیزات متناسب با پهنای باند باشد. وی همچنین در خصوص گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر فروش اینترنت به کاربر نهایی با ۲۵ برابر قیمت اولیه گفت: معیار این محاسبه مشخص نیست و در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ یک زمانی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز چنین محاسباتی را انجام داده بود که بعدها معلوم شد در محاسبات «بیت» ‌با «بایت» اشتباه شده است./اعتماد

 

/انتهای خبر