وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه طالبان در زمینه حقابه هیرمند اعلام کرد؛ این بیانیه حاوی مطالب متناقض و نادرست است ...

شرق مازندران : در پی سخنان هشدار آمیز حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور ایران درخصوص عدم تعهد حکومت طالبان برای حقابه ایران از هیرمند، طالبان ناچار به پاسخگویی شد اما بسیاری از کارشناسان این پاسخ را بیشتر توجیه دانستند.

بیانیه افغانستان در خصوص اظهارات رئیس جمهور ایران درباره حقابه ایران از هیرمند با واکنش انتقادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روبه رو شد.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است:

 

«روز گذشته شاهد صدور بیانیه ای از سوی هیات حاکمه افغانستان بودیم. اعلامیه مورخ ۲۸ اردیبهشت۱۴۰۲ طرف افغانستانی درباره حقابه هیرمند حاوی مطالب متناقض و نادرست بوده و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آن را قویا رد می‌ کند. ‌معاهده بین ایران و افغانستان راجع به آب رود هیرمند، مورخ ۲۲ اسفند۱۳۵۱ بطور صریح و بدون هیچ ابهامی، حقابه طرف ایرانی از رودخانه هیرمند را تعیین کرده است. این حقابه، حقی قانونی، عینی و معین است و افغانستان متعهد است حقابه  مزبور را تامین نماید و بر اساس ماده ۵ معاهده اقدامی نکند که ایران  از حقابه خود بعضا یا کلا محروم شود. حاکمان افغانستان در یک سال و نیم گذشته، هرچند بارها بر پایبندی به تعهدات خود طبق معاهده تاکید کرده اند، در عمل، تعهدات ناشی از معاهده را اجرا نکرده و در رهاسازی و تامین حقابه ایران، همکاری لازم را به عمل نیاورده و حقابه قانونی ایران را تحویل نداده اند.

 

واکنش یک نماینده مجلس به رفتار خارج از نزاکت اتباع افغانستانی درباره اظهارات رئیس‌جمهور

محمد سرگزی نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس بیان کرد:

 

طی ۲۴ ساعت گذشته، رفتار خارج از نزاکت توسط برخی از اتباع افغانستان بعد از صحبت رئیس جمهور صورت گرفت که تذکر می‌دهیم این رفتارهای دور از شان و نزاکت از ناحیه مردم ایران اسلامی بویژه مردم سیستان پذیرفته نیست و فضا را به سمتی نبرند که رفتاری متفاوت با رفتارهای بدون نزاکت آنها از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.