به گزارش شرق پرس این روزها برنج‌کاران در حال تدارک برای شروع آغاز کشت و کار هستند، ولی نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظارشان است. باتوجه به مشکل کم‌آبی و هشدارهایی که داده شده برنج‌کاران ماندند چه کار کنند، از سویی گفته شده برخی از کشت برنج پرهیز کنند و به برخی دیگر از کشاورزان […]

 

به گزارش شرق پرس این روزها برنج‌کاران در حال تدارک برای شروع آغاز کشت و کار هستند، ولی نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظارشان است.

باتوجه به مشکل کم‌آبی و هشدارهایی که داده شده برنج‌کاران ماندند چه کار کنند، از سویی گفته شده برخی از کشت برنج پرهیز کنند و به برخی دیگر از کشاورزان نیز گفته شده مشخص نیست چه مشکلاتی پیش رو باشد.

در مجموع امسال کشت برنج با ریسک بسیاری برای برنج‌کاران روبه‌رو است چرا که به همه برنج‌کاران توصیه شده نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

بحث کم‌آبی و مشکلات پیش‌رو شاید الان مشخص نباشد ولی زمان اوج گرما قابل لمس خواهد بود الان در حد هشدار است ولی در آن برهه از زمان به مشکلات میان کشاورزان و درگیری‌های دیگر منجر می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان مشکلات و کم‌آبی که در حال حاضر شاهد آن هستیم تأثیر تنش‌های آبی طی دهه گذشته است.

در این میان از برخی کشاورزان خواسته شده که الگوی کشت خود را تغییر دهند ولی سؤال اینجاست چه بکارند که بتوانند معاش و زندگی خود را در این دوره از زمان و باتوجه به مشکلات اقتصادی تأمین کنند.

میزان ذخیره آب در سد شهید رجایی پاسخگوی اراضی دشت تجن نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره به فارس، اظهار کرد: در حال حاضر حجم ذخیره آبی در سد شهید رجایی ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده که ۲۰ میلیون مترمکعب آن به لحاظ فنی و پایداری سد قابل برداشت نیست.

محمدابراهیم یخکشی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است حجم ذخیره آب سد شهید رجایی در آغاز فصل زراعی به ۷۰ میلیون مترمکعب برسد که با این شرایط ۵۰ میلیون مترمکعب قابل استفاده خواهد بود.

وی بیان کرد: کل اراضی دشت تجن ۵۰ هزار هکتار است که این میزان ذخیره آبی پاسخگوی این اراضی نخواهد بود.

ضرورت توجه به بحث مدیریت مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اضافه کرد: از ابتدای شروع سال آبی هشدارهای لازم داده شده که با توجه که کاهش ذخایر آبی به توصیه‌ها در زمینه مدیریت مصرف توجه کنند.

این مسؤول به کاهش ۷۰درصدی آب‌دهی رودخانه‌های سطح مازندران، افزود:  رودخانه هراز نسبت به سایر رودخانه‌ها از وضعیت خوبی برخوردار بوده که در این زمینه نگرانی وجود دارد.

یخکشی با اشاره به آماده‌سازی سردهنه‌ها و لایروبی نهرهای زراعی، گفت: آب‌بندان‌ها را آبگیری کردیم که نسبت به مشابه سال گذشته از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

پرهیز کشاورزان از کشت برنج پرآب طلب

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان انتقال آب به مناطق پایین دست وجود ندارد کشاورزان از کشت برنج پرآب طلب خودداری کنند؛ چراکه زمان برخی ارقام پرمحصول طولانی‌تر است و توصیه کارشناسان کشاورزی کشت محصولات با دوره کشت پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه طرح نوبت‌بندی برای ذخیره آب‌بندان زمستان سال گذشته در مازندران نداشتیم، یادآور شد: امسال نوبت‌بندی کردیم که در  فصل زراعی با شدت و جدیت بیشتری انجام می‌شود.

با صبوری می‌توانیم از مشکلات تنش آبی عبور کنیم

یخکشی با تاکید بر اینکه کشاورزان در بحث تقسیم و توزیع آب همکاری کنند، خاطرنشان کرد:  با وجود همه مشکلات همه باید به رحمت الهی امیدوار باشیم و با صبوری از این مشکلات گذر کنیم تا منجر به تنش نشود.

وی با اعلام اینکه نکته مهم بحث سازگاری با کم‌آبی است، بیان کرد: در برخی از مقاطع سال‌های گذشته در تجن طرح نوبت‌بندی داشتیم ولی مردم با تعامل و همکاری مشکلات و مسائل را حل و فصل می‌کردند که لازم است در این شرایط کم‌آبی سازگار شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: کشاورزانی که شرایط تامین آب ندارند به سایر کشت‌ها روی آورند تا خسارت کمتری ببینند.

یخکشی با بیان اینکه هدف تمامی اقدامات استمرار و پایداری کشاورزی در بحث مدیریت آب است، اضافه کرد: لازم است افراد از حفر چاه‌های غیرمجاز خودداری کرده و درصورت چاه مجاز اضافه برداشت نکنند.

۵۷ هزار چاه فاقد مجوز در مازندران داریم

وی با اعلام اینکه ۵۷هزار چاه فاقد مجوز در مازندران داریم، اظهار کرد: قبل از قانون تعیین و تکلیف چاه‌های فاقد پروانه تعدادی که مراجعه کردند اندک بوده که انتظار داریم مراجعه کنند تا با مشکلی در برداشت از چاه مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در بخش دیگری از سخنان خود درباره بحث بارورسازی ابرها، تصریح کرد: با توجه به شرایط متفاوت مازندران این اقدام به کاهش خسارت‌ها کمک کرده و موثر واقع خواهد شد.

یخکشی یادآور شد: باید به این مهم توجه شود که این بحث تمامی مشکلات مربوط به کم‌آبی را حل نخواهد کرد.

ضرورت سازگاری با بحث تغییر اقلیم

یخکشی با تاکید بر سازگاری با اقلیم، خاطرنشان کرد: روی بهره‌وری تولید باید کار شود البته به این معنا نیست اراضی بیشتری زیر کشت برود.
وی بیان کرد: همه این مسائل به این معنا نیست که کشاورز متناسب با آبی که در اختیار دارد کشت کند و روی بهره‌وری تولید و مدیریت در بحث منابع آبی پیش رود.

به گزارش فارس، زمانی که برنج‌کاران محصول بسیاری داشتند به‌دلیل نداشتن بازار نمی‌توانستند به فروش برسانند و در حال حاضر که برخی اجازه کاشت ندارند و برخی که دارند نمی‌دانند آیا محصولی به بار خواهد نشست؟ مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار برنج‌کاران مازندران است.