در این نوشتار سعی شد بخشهای مهمی از بیانات بیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) را به مناسبت عید نوروز سال 1358 و همینطور آخرین پیام نوروزی ایشان در سال 1368 بازگو شود که تامل در فرمایشات ایشان حتی در آستانه آغاز سال 1394 خالی از لطف نیست.

emam-khomeini100 

 

شرق پرس: بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در پیامی که ۲۹ اسفند ۵۷ به مناسبت نوروز ۵۸ صادر کردند، علاوه بر توصیه به وحدت، تذکراتی به ملت و دولت ارائه دادند.

 

 

نخستین تذکر امام خمینی(ره) به دولت در عنایت به امور فرهنگی و پس از آن دو بار تاکید بر دقت در انتصابات داخلی است. چه آنجا که مشخصاً فرمودند «دولت در انتصاباتشان خیلی دقت بکند» و چه آنجا که با بیان اینکه «دولت باید نظارت تام داشته باشد»، افزودند: تمام وزارتخانه ها را درست، به طور صحیح، انتخاب اشخاص بکنند. در بخشی از بیانیات خویشبه مسائل بازار هم توجه داشتند و گران فروشی را عملی غیرانسانی دانستند.

 

 

گزیده نخستین پیام نوروزی امام خمینی(ره) را در ادامه بخوانید:

 

• اگر تفرقه ای بین ملت ما حاصل بشود، اگر دست‌های جنایتکاری بین ملت ما تفرقه بیندازد باید ملت باز خودش را مهیا کند برای اختناق‌ها و برای چپاولگری‌ها و برای عقب ماندگیها. رمز پیروزی ما وحدت کلمه و اتکا به خدا و اتکا به اسلام بود.

 

 

• در این آستانه سال جدید باید تذکراتی به ملت بدهم و تذکراتی به دولت و دستگاه های دولتی . تذکرات به ملت این است که شما باید در این موقع که به آستانه پیروزی رسیدید، گمان نکنید که کار تمام شد و ما پیروز شدیم ؛ که این گمان موجب می‌شود که سستی پیدا بشود.

 

• همین طور بازار ما باید یک بازار اسلامی باشد. از قراری که مکرر به من گفته‌اند،الان یک دسته ای سودجو در بازار هستند که این‌ها قیمت‌های بسیار گران روی اجناس گذاشته‌اند. این یک مطلب غیرانسانی است ؛ یک مطلبی است که باید فکر کنند این‌هایی که می‌خواهند حالا سود ببرند، باید توجه داشته باشند که این ملت ، که اکثرشان عبارت از این طبقه پایینی است که نمی‌توانند خودشان را اداره کنند، این‌ها بودند که ما را رساندند به این پیروزی . احتکار در غذاها جایز نیست .

 

 

• و اما راجع به دولت . در این آستانه سال جدید، البته دولت مشکلاتش خیلی زیاد است و من نمی‌توانم بگویم این‌ها تقصیری در کار دارند؛ این‌ها همه مشغولند ولی مشکلات زیاد است . باید در این سال جدید عنایت زیاد بشود؛ اول به فرهنگ . این فرهنگ باید متحول بشود.

 

 

• دولت در انتصاباتشان خیلی دقت بکند. انتصاب استاندارها، انتصاب فرماندارها، همه این انتصابات ، انتصاب دادگستری‌ها،تمام این انتصابات باید بررسی بشود، و تمام آن‌هایی که بیشتر در خدمت طاغوت بودند و جرم‌های آن‌ها واضح است و مردم از آن‌ها ناراضی هستند، این‌ها را انتخاب نکنند و به نارضایتی مردم اضافه نکنند. باید اینها الان در خدمت مردم باشند. دولت خدمتگزار مردم باید باشد. مثل سابق نباشد که “فرمانفرما” بود، حالا باید “فرمان‌بردار” مردم باشد، و همین طور هم هست؛ و ان‌شاءالله امیدواریم همین طور هم باشد.

 

 

• باید که دولت نظارت تام داشته باشد و تمام وزارتخانه ها را درست ،به طور صحیح ، انتخاب اشخاص بکنند، و طرز عمل را یک طرز عمل صحیح قرار بدهند. و البته مشغول هستند لکن بیشتر باید عنایت داشته باشند.

 

 

• و یک عرض هم به همه هم‌جنس‌های خودم، آن آقایان علما و روحانیون .آقایان علما و روحانیون وظیفه‌شان از همه مردم زیادتر است ، سنگین‌تر است . اینهاموظفند از طرف خدای تبارک و تعالی . الان هم ملت مسلم آن قدری که به حرف این طایفه گوش می‌دهند به حرف کسان دیگر گوش نمی‌دهند. بنابراین حجتی است این از خدای تبارک و تعالی بر ما که شمایی که مردم به شما گوش می‌دادند و مردم از شما اطاعت می‌کردند، چرا – مثال – قصور در این معنی داشتید؟ چرا کم – مثلاً – چیزی گفتید؟ان‌شاءالله نداشته باشند لکن – خدای نخواسته – اگر در بین بعضی‌ها باشد، وظیفه ما بسیار سنگین است . ما به همه آقایان – با کمال خضوع – عرض می‌کنیم که شمایی که باید ارشاد کنید این ملت را، باید مجهز بشوید؛ باید مجهز به جمیع انحای ارشاد‌ها . مردم از شما توقع جمیع انحای ارشادات را دارند.

 

 

و اما آخرین پیام نوروزی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم به مناسبت آغاز سال ۱۳۶۸ منتشر شد که در ادامه آمده است:

 

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ و الأبْصار یا مُدَبِّر اللیلِ وَ النَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ و الأحوال، حوّل حالَنا الى احْسَنِ الْحال.

 

 

تحویل حال الى احسن الحال این است که ان شاء اللَّه در این سال نو ما تغییرات روحى بدهیم، یعنى واقعاً تحول بر ایمان حاصل بشود. و او به این است که همان طورى که سیره انبیا از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان براى خدا بوده است، هیچ پیغمبرى جنگ نکرد الّا براى خدا و صلح نکرد الّا براى خدا…. .

 

 

ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طورى عمل بکند که سیره انبیا بوده است. به طورى عمل بکند که سیره اولیا بوده است. و عمده این است که هواهاى نفس از بین برود.

 

انسان در طول عمر مبتلاى به این هواى نفس است که محتاج به ریاضت است. و من که گوینده‏ام موفق نشدم به این عمل. و من امیدوارم که ملت ایران و همه مسلمانان دنیا یک تحولى پیدا کنند در این سال نو که براى خدا کار کنند. براى سلطه خودشان نباشد.

 

براى پیروزى خودشان نباشد. براى هواهاى نفسانى نباشد. و خداوند ان شاء اللَّه همه را توفیق بدهد که در راه خداى تبارک و تعالى مجاهدت کنند. و ان شاء اللَّه این روز بر همه مبارک باشد، و خداوند همه مسلمین را با هم متفق کند در مقابل کفر جهانى.

و السلام علیکم و رحمه اللَّه‏

 بیانات-خبرانلاین