عرضه داروهای غیرمجاز و مخدر، فرآورده های دارویی دست ساز و شرایط نگهداری و بسته بندی نامناسب سبب شده تا نبض طب سنتی در دست عطارهای غیرمجاز و کارنابلد قرار گیرد و معجون های دارویی شان تقلبی از آب درآیند.   به گزارش شرق پرس، طبق آمارها در حال حاضر بیش از ۲۰۰ عطاری در […]

عطاری غیر مجاز

عرضه داروهای غیرمجاز و مخدر، فرآورده های دارویی دست ساز و شرایط نگهداری و بسته بندی نامناسب سبب شده تا نبض طب سنتی در دست عطارهای غیرمجاز و کارنابلد قرار گیرد و معجون های دارویی شان تقلبی از آب درآیند.

 

به گزارش شرق پرس، طبق آمارها در حال حاضر بیش از ۲۰۰ عطاری در مازندران فعال است که ۹۰ درصد موسسان آنها با قوانین و مقرارات آشنایی ندارند و در این واحدها انواع و اقسام داروهای مجاز و غیرمجاز بفروش می رسد.

این وضعیت درحالیست که با توجه به وجود باور غلط در میان عامه مردم در زمینه بی ضرر بودن گیاهان دارویی و فرآورده هایی گیاهی زمینه برای سوء استفاده را در عطاریها فراهم کرده است و به تاکید کارشناسان و متولیان غذا و دارو، ساماندهی این واحدها امری حیاتی بنظر می رسد.

با توجه به بررسی بعمل آمده از عطارهای مازندران، در حال حاضر اکثر عطاریها بخصوص مواردی که در سالهای اخیر تاسیس شده اند، مبادرت به سوء استفاده از عنوان مرکز فروش گیاهان دارویی و انجام اقدامات غیرقانونی کرده اند.

محمد آزادبخت معاون غذا و داروی علوم پزشکی مازندران در این زمینه می گوید: عرضه انواع داروی مخدر و انواع قرص و شربت متادون، انواع قرص و کپسول ترامادول، انواع کپسول های دست ساز ترک اعتیاد از جمله مواردی است که در برخی عطاریها بفروش می رسد.

وی یادآور شد: عرضه داروها و محصولات قاچاق و غیرمجاز، انواع داروهای تقویتی جنسی مانند قرص ها و کپسول و یاگرا، ارکتو، لیواگرا، ویگادل، مکس من، ژل های تاخیری جنسی، قطره های جنسی نیز در این واحدها بفروش می رسد.

وی عنوان کرد: انواع داروها و محصولات افزایش و کاهش دهنده وزن مانند ژل ها و کرم های موضعی لاغری، کپسول ها و قرص های اسلیم فول، لاست فری، فیل اسلیم و … انواع پودرها و مکمل های افزایش دهنده وزن محتوی داروهای پرخطر مانند استروئیدهای آنابولیزان و … در این واحدها مشاهده شده است.

آزادبخت یادآور شد: انواع داروهای ضد درد و هورمونی مانند قرص و ژل ریلاری، قلم استنشای، ضد میگرن، ژل رادیان، انواع قرص و کپسول ولتاژن و دیکنوفناک، ادویل، انواع داروهای هورمونی افزایش وزن و جلوگیری از بارداری غیرمجاز نیز بصورت غیرمجاز بفروش می رسد.

معاون علوم پزشکی مازندران یادآور شد: فروش انواع فرآورده های پوست و مو مانند ماسک های غیرمجاز صورت، قرص ها و کپسول های مکمل حاوی زینک، سیلینیوم و …، کپسول های پرکننده صورت، قرص فیناستراید قاچاق، انواع محلول ها و لوسیون های موضعی برای رشد مو و ضد چروک و روشن کننده پوست صورت نیز مشاهده شده است.

آزاد بخت یادآور شد: نصب تبلیغات حاوی مصادیق دخالت در امر درمان مانند لاغری و کاهش وزن بدون عوارض، ترک اعتیاد، دفع سنگ کلیه، درمان دیابت، پرکننده صورت، درمان آرتروز و … نیز بر روی سردرب عطاریها دیده می شود.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: برای عرضه داروهای گیاهی شامل انواع محصولات تولید شده توسط شرکتهای مجاز مانند باریچ اسانس، گل دارو، دینه، امین و … باید عرضه آن توسط داروخانه ها صورت گیرد.

وی اظهار داشت: فروش انواع محصولات تولید شده شرکتهای غیرمجاز، تهیه و فروش فرمالاسیونهای دست ساز به شکل شربت، قرص، کپسول مانند کپسول ترک اعتیاد، چاقی و …، عدم رعایت نکات بهداشتی در نگهداری و ارائه گیاهان دارویی خام از جمله مواردی است که در بیشتر عطاریها مشاهده می شود.

ناآشنایی ۹۰ درصد موسسان عطااریها با قوانین

قاسم جان بایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز درباره وضعیت موجود عطاریهای استان مازندران می گوید: حدود ۲۰۰ عطاری در استان مشغول فعالیعت هستند که بیش از ۹۰ درصد موسسان عطاریها با قوانین و مقرارت آشنایی ندارند و بیش از ۹۰ درصد موسسان عطاریها فاقد تحصیلات مرتبط بوده و گیاهان را بر اساس اسم خریداری کرده و اطلاعات کافی در مورد گیاهان دارویی ندارند.

وی بیان داشت: در بیش از ۹۰ درصد عطاریها اقدام به ارائه مشاوره پزشکی و تجویز دارو می کنند و در ۷۰ درصد موارد بازدید شده تبلیغات حاوی مصادیق دخالت در درمان مشاهده می شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر این بیش از ۵۰ درصد موارد نسبت به تخلف عرضه داروهای غیرمجاز داروهای شیمیایی، فرآورده های دارویی دست ساز و … اقدام می کنند.

به گفته جان بابایی، در حدود ۵۰ درصد موارد وضعیعت بهداشتی نامناسب و شرایط نگهداری و بسته بندی غیر استاندارد مشاهده شده است و برخی از صاحبان عطاری، اقدام به تهیه فرمولاسیون دارویی بر مبنای کتب طب سنتی می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: توجه به عدم رعایت استانداردهای لازم و عدم قابلیت استفاده این فرآورده در طب مدرت متاسفانه فرآورده های ترکیبی مورد عرضه در عطاریها هیچ یک از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

ضرورت ساماندهی عطاریها

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تخلفات و موارد تقلب، لزوم اهمیت ساماندهی عطاریها امری ضروری بنظر می رسد و جهاد کشاورزی باید به عنوان منبع تهیه گیاهان دارویی، ارائه شناسنامه برای زمین های زیر کشت گیاهان دارویی برنامه ریزی کنند.

جان بابایی افزود: اصلاح عنوان مجوز از داروهای گیاهی به گیاهان دارویی، استعلام از معاونت غذا و دارو قبل از ارائه مجوز تاسیس عطاری به افراد، تعطیلی مراکز غیرمجاز، همکاری در تیم بازرسی از مراکز از سوی صنعت و معدن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: معاونت بهداشتی نیز باید شرایط بهداشتی مکان عطاری را با توجه به ضوابط دانشگاه بررسی کنند و نیروی انتظامی نیز علاوه بر همکاری در تیم بازرسی از مراکز جهت عرضه محصولات غیرمجاز و قاچاق جلوگیری کند.

وی گفت: همچنن معاونت غذا و دارو دانشگاه باید برای عطاریها مسئول فنی صادر کند و فرمانداریها نیز دستور پیگیری مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان را صادر کنند.

نگرانی از فعالیت افراد غیرمتخصص در عطاریها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: فعالیت افرادی که اطلاعاتی در زمینه گیاهان دارویی ندارند در این حوزه نگران کننده است و باید ساماندهی شوند.

جان بابایی با اشاره به راه اندازی دانشگاه طب سنتی شمال کشور در مازندران گفت: اکنون دانشجوی طب سنتی در این واحد مشغول فعالیت هستند و باید از طریق افراد تحصیلکرده داروهای گیاهی عرضه شود.

استاندار مازندران نیز با بیان اینکه استان از شرایط خوبی برای پرورش داروهای گیاهی برخوردار است، بیان داشت: بسیاری از کشورها حتی جغرافیای مازندران را ندارند ولی در زمینه تولید گیاهان دارویی کارهای خوبی انجام داده اند.

ربیع فلاح جلودار بیان داشت: باید کشت و پرورش گیاهان دارویی به عنوان محصول اساسی در استان دنبال شود و جهاد کشاورزی نسبت به بررسی وضعیعت عملکرد داروهای گیاهی در استان نیز اقدام داشته باشد.

 وی با تاکید بر ساماندهی عطاریها گفت: برخی داروهایی که در عطاریها بفروش می رسد نیاز به بررسی بیشتر دارد و متولیان امر باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

مهر

 

/انتهای خبر