رسول ظفرمند پیش از ظهر شنبه در نشست خبری اظهار داشت: مسئولان نگران وضعیت سلامت جامعه هستند اما این مسئله باید مورد توجه مسئولان باشد نه اینکه فقط در این زمینه دل‌نگرانی داشته باشند.

zafarmand1مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت: منکر وجود شبه مافیای دارو نیستیم اما داروی بیماری‌های خاص اینگونه نیست و اگر در بانک بیماری‌های خاص ثبت‌نام باشند، داروی مورد نظر به بیمار اختصاص می‌یابد.

به گزارش شرق پرس، رسول ظفرمند پیش از ظهر شنبه در نشست خبری اظهار داشت: مسئولان نگران وضعیت سلامت جامعه هستند اما این مسئله باید مورد توجه مسئولان باشد نه اینکه فقط در این زمینه دل‌نگرانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سلامت امر ناملموسی در جامعه است و باید از این ناملموس بودن خارج شود، ادامه داد: چون سلامت در جامعه لمس نمی‌شود خیلی هم به آن پرداخته نمی‌شود.

ظفرمند با بیان اینکه در دولت یازدهم اهمیت ویژه‌ای برای مسئله سلامت لحاظ شده است، گفت: اگر در سال‌ها قبل به این مسئله پرداخته می‌شد امروز سلامت در وضعیت بهتری قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه هدف نهایی طرح پزشک خانواده، کاستن از هزینه‌های نابه‌جای درمان و پیشگیری است، افزود: پزشک خانواده در دنیا اجرا شده و موفق هم بوده است و در جامعه ما هم در ابتدای راه اجرای این طرح هستیم و هنوز بسیاری از افراد جامعه به اصول اولیه  این طرح آگاه نیستند.

ظفرمند با بیان اینکه معاون پزشک خانواده، رایگان نیست بلکه دولت هزینه آن را به پزشکان می‌پردازد، تصریح کرد: در اجرای این طرح، پزشکان هم در ابتدای راه هستند و هنوز به میزان پایدار بودن یا نبودن این طرح، پی نبرده‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اشاره به اینکه جدای از تامین اجتماعی و کمیته امداد، بیمه سلامت استان ماهانه حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت حق ویزیت پزشکان عمومی و داروهایی که فرانشیز صفر دارند به داروخانه‌ها پرداخت می‌کند، یادآورشد: معتقدیم این پول نوعی سرمایه‌گذاری برای تامین سلامت مردم است.

وی با تاکید بر آموزه‌های دینی و مقدم بدن پیشگیری بر درمان، اظهار داشت: کشور ما اهرم‌های بیشتری نسبت به دیگر کشورها در اجرای طرح پزشک خانواده دارد و سابقه و توانمندی ما در آیات و روایات دینی، قابل مشاهده است.

ظفرمند با بیان اینکه در طرح بیمه ایرانیان ۱۱۱ هزار مازندرانی که هیچ پوشش بیمه‌ای نداشتند ثبت‌نام کردند، ادامه داد: برای ۱۰۸ هزار نفر دفترچه بیمه صادر کردیم.

وی در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر میزان نظارت در پزشک خانواده، گفت: در امر نظارت، پایش‌ها مستدام است.

ظفرمند با بیان اینکه همه پزشکان در اجرای این طرح موظف هستند همکار پرستار یا ماما داشته باشند، افزود: پزشکانی که همکار پرستار یا ماما نداشتند، آن دسته از پزشکان که پرونده الکترونیک را تشکیل ندادند و همچنین پزشکانی که برخورد مناسب با بیمار نداشتند کسورات در دریافتی‌ها برای آنها لحاظ و اعمال شد.

این مسئول با اشاره به اینکه شاید به پایش در نقطه ایده‌آل نرسیده باشیم اما فرم‌های پایش را اصلاح می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم، تصریح کرد: خوش‌بینی ما این است که از سوی خبرنگاران، اطلاعات ریزتری داشته باشیم تا پایش‌های ما به صورت بهتری انجام شود.

ظفرمند با بیان اینکه امسال در پرونده الکترونیکی سلامت، سخت‌گیری بیشتری اعمال کردیم، گفت: پزشکانی هم که همکار پرستار و یا ماما را جذب نکردند ۱۷ درصد از سرانه پرداختی آنها کاهش دادیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه باید همراه شود تا طرح پزشک خانواده به خوبی اجرا شود، ادامه داد: دورنمای طرح را بسیار موفق می‌دانم.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با بیان اینکه پرداختی تمام پزشکان انجام شده و مبلغ بسیار کمی باقی مانده که مربوط به درصد سنوات فارغ‌التحصیلی پزشکان است، افزود: بسیاری از پزشکان این گواهی را به دست ما نرسانده بودند و مبلغ باقی مانده از پرداختی‌ها هم به همین دلیل است.

وی با اشاره به اینکه مدعی نیستیم که طرح پزشک خانواده به صورت ۱۰۰ درصدی درست انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: می‌دانیم که اشکالاتی وجود دارد.

ظفرمند در پاسخ به سئوالی مبنی بر وجود مافیای دارویی، اظهار داشت: منکر شبه مافیای دارویی نیستیم اما داروی بیماری‌های خاص اینگونه نیست و اگر در بانک بیماری‌های خاص ثبت‌نام باشند، داروی مورد نظر به بیمار اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه مصارف بیمه سلامت از منابع پیشی نگرفته و در نقطه سربه‌سر قرار داریم، ادامه داد: با توجه به اقبال دولت برای سلامت جامعه، پیش‌بینی می‌کنیم نباید در این زمینه مشکل جدی داشته باشیم.

به گزارش فارس, ظفرمند با اشاره به اینکه سال گذشته برای نخستین بار پرداختی ما به موسسات به نقطه صفر رسید و این مسئله مثبتی برای بیمه سلامت مازندران بود، یادآور شد: آموزش حقوق بیمار را شروع کرده‌ایم تا جامعه به این سمت حرکت کند که پزشک و بیمار به حقوق خود آگاه باشند و به اهداف طرح برسیم.