سومین جشنواره انار اشرف روز جمعه 18 مهر ماه در مجتمع سبزگستر هوتو با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، فرماندار بهشهر و جمع زیادی از مسئولان محلی و شهرستانی و استانی برگزار شد.

 

 

 

جشنواره انار اشرف در بهشهر نشان داد که می‌توان حتی با امکانات اندک، گام مثبتی در مسیر فرهنگ و اقتصاد برداشت به شرط آنکه همراه با عزم ملی و مدیریت جهادی باشد.

 

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از فارس شعار امسال مقام معظم رهبری با عنوان «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی»، مدیران و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی را به تکاپو واداشت تا مدیر و مسئول هر شهر، شهرستان و استانی، مجموعه زیر پوشش خود را ایران کوچکی فرض کند که باید در آن یک عزم ملی و مدیریت جهادی را به کار ببندد تا تمام کشور از آثار آن استفاده کنند.

 

anar16

 

سومین جشنواره انار اشرف روز جمعه ۱۸ مهر ماه در مجتمع سبزگستر هوتو با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، فرماندار بهشهر و جمع زیادی از مسئولان محلی و شهرستانی و استانی همچنین با شرکت شهروندان بهشهری و عده قابل ملاحظه‌ای از مسافران و شهروندان اقصی نقاط کشور به ویژه استان‌های تهران، البرز، گلستان و سمنان، همراه با چند برنامه فرهنگی و هنری برگزار شد.

 

 

در این همایش پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی، فرماندار بهشهر در سخنانی از اهمیت بحث اقتصاد در دنیای کنونی گفت و اینکه هیچ توسعه‌ای بدون فرهنگ ایجاد نمی‌شود.

 

 

محمدتقی نورزاد با اشاره به کشت ۷۲ نوع محصول متنوع کشاورزی در بهشهر و داشتن مناطق زیبا و بکر جنگلی و جلگه‌ای، اظهار داشت: همه اینها نعمت‌هایی است که می‌توانیم بخشی از آن را در نقاط نمونه گردشگری مانند عباس‌آباد، شبه‌جزیره زیبای میانکاله، موزه تاریخی «گوهرتپه» در رستم‌کلا، و «سُرخو» در خلیل‌شهر با برنامه‌ریزی صحیح به یک فرصت برای کمک به اقتصاد منطقه به کار بگیریم.

 

وی انار بهشهر را یکی از نعمت‌های خاص خداوندی در این خطه از مازندران عنوان کرد و گفت: سالانه افراد زیادی با فروش انار و فرآورده‌های آن پول خوبی به دست می‌آورند که جشنواره انار فرصت خوبی برای ارائه محصولات آنهاست.

 

 

سخنران اصلی سومین جشنواره انار اشرف، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران بود که وی در سخنانی از اهمیت شادی‌های فاخر و حلال و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تا استفاده از هشت درصد آب‌های سطحی در مازندران و راه‌اندازی نهضت توسعه با اولویت گردشگری در مازندران، گفت.

 

 

anar17

نکته جالب توجه این بود که علیرضا یونسی‌رستمی ضمن تقدیر از مجری برنامه به دلیل استفاده از گویش محلی، خود نیز تمام سخنانش را به زبان محلی بیان کرد و گفت: اگر ما گویش و لهجه خودمان را حفظ نکنیم نباید از دیگران انتظار داشته باشیم که به آن بها بدهند یا متوجه شوند.

 

 

همچنان که گروه موسیقی آیینی، خود را برای اجرای دوباره آماده می‌کردند، مسئولان نیز از فرصت استفاده کرده و راه نمایشگاه انار اشرف را در پیش گرفتند.

بعد از قیچی شدن روبان و افتتاح رسمی نمایشگاه، مسئولان از غرفه‌های مختلف بازدید کردند.

یکی از غرفه‌هایی که همانند سال گذشته، ترکیبی از انارهای صادراتی و مرغوب، و انارهای محلی در آن به چشم می‌خورد؛ غرفه جهاد کشاورزی بود که غلام‌رضا قنبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر توضیحاتی از محصولات موجود در این غرفه ارائه داد.

 

 

anar15

 

از دیگر بخش‌های جالب نمایشگاه، راه‌اندازی رادیو جشنواره بود که به طور اختصاصی یک مصاحبه با معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران انجام داد و وی از برگزاری جشنواره و فعالیت‌های جنبی آن مانند نمایشگاه، ابراز خرسندی کرد.

 

 

افتتاحیه سومین جشنواره انار اشرف نیز برگزار شد، این جشنواره تا ۲۲ مهر ماه در مجتمع تفریحی توریستی «سبزگستر هوتو»، نرسیده به جاده کمربندی بهشهر ـ گلوگاه، ورودی شرقی روستای شهیدآباد، دایر است.

 از دیگر نکات جالب توجه در محل برگزاری جشنواره این است که مجتمع هوتو بر بلندای یک تپه باستانی واقع شده که در طبقه زیرین آن غارهای ۷ ‌هزار ساله «هوتو» و «کمربند» قرار دارند و چشم‌انداز زیبایی دارد.

 

فضای این مجتمع پوشیده از درختان انار است، مجتمع هوتو به گونه‌ای طراحی شده که از درختان انار هم به عنوان سایه‌بان و هم به عنوان زیبایی و برداشت عموم از میوه‌های آن استفاده شده است.

 

نکته حائز اهمیت دیگر این است که جشنواره انار اشرف جایگاه خود را پیدا کرده است و می‌طلبد تا با برنامه‌ریزی و پیگیری درست، دارای یک برند ملی شود.

 

همچنین لازم به ذکر است که به‌تازگی پایگاه اطلاع‌رسانی انار اشرف به نشانی http://anarashraf.ir راه‌اندازی شده و اخبار جشنواره انار را پوشش می‌دهد.

 

در استان مازندران ۲۸ رقم انار کشت می‌شود که شهرستان بهشهر تولیدکننده تمام این ارقام است.