کشاورزان برنج کار مازندرانی می گویند دستمزد درخواستی امسال نه تنها نسبت به سال گذشته بیشتر از دو برابر شده ، بلکه ممکن است در زمان اوج نشای شالیزارها افزایش نیز بیابد.

 

تعیین و درخواست ۱۲۰ هزار تومان بابت دستمزد یک روز نشای شالیزار توسط کارگران مرد در مازندران کشاورزان شالیکار استان را شوکه کرد.

 

به گزارش شرق پرس، کشاورزان برنج کار مازندرانی می گویند دستمزد درخواستی امسال نه تنها نسبت به سال گذشته بیشتر از دو برابر شده ، بلکه ممکن است در زمان اوج نشای شالیزارها افزایش نیز بیابد.

 

مازندران ۲۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون کمتر از ۱۰ درصد آن نشا شده است.

 

دستمزد هر کارگر مرد برای نشا در شالیزارهای مازندران پارسال بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان بود و زنان نیز ۵۰ تا ۷۵ درصد دستمزد مردان را طلب می کردند.

 

بررسی ها نشان می دهد که هم اکنون هر کارگری بخواهد در خزانه برنج بوته شالی را برای نشا در شالیزار آماده کند ، دستمزد ۱۷۰ هزار تومانی درخواست می کند.

 

کار کردن در خزانه برنج به خاطر سختی شرایط کار گران ترین نرخ دستمزد را دارد و نشاء نیز پس از آن قرار می گیرد.

 

کشاورزانی که مجبورند برای کار در شالیزارهای خود از کارگران روزمزد استفاده کنند باید علاوه بر دستمزد ، صبحانه ، ناهار و عصرانه آنها را هم تامین کنند.

 

کشاورزان شهرستان های شرقی مازندران که با کمبود آب نیز در ابتدای فصل شالیکاری مواجه هستند و از هم اکنون موتور پمپ های چاه های کشاورزی را روشن کردند به یکباره پس از آماده سازی و آب تخت کردن اراضی در برابر افزایش جهشی دستمزد نشاکاری قرار گرفتند.

 

قدرت آهی  یکی از شالیکاران گفت : برنج کاری به هیج وجه به نفع کشاورز نیست و فقط وقت تلف کردن است.

 

وی اضافه کرد: برای نشای هر هکتار شالیزار به ۱۵ نفر نشاکار مرد نیاز است که باید بیش از ۱۸میلیون ریال بایت دستمزد به آنان پرداخت شود.

 

او ادامه داد : این مبلغ دستمزد برابر با حدود ۳۰۰کیلو گرم برنج طارم است که با قیمت ۶۰ هزار ریال فروخته می شود.

 

کشاورزان مازندرانی می گویند که قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر گواهی شده ، کود و سم ، گازوئیل ، قطعات یدکی تیلر و تراکتور ، کارمزد تراکتور برای شخم و شیار و آب تخت کردن ، تعمیرکاری وسایل کشاورزی و دستمزد نشا کار به نسبت سال حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

 

آنان بر این عتقادند که قیمت برنج سفید در فصل زراعی جاری به میزانی قابل افزایش نیست که بتواند هزینه های دو نیم برابری را جبران کند.

 

کشاورزان برنج کار مازندرانی همچنین پرداخت دستمزد بالا به صورت نقدی را در حالی که خود فاقد نقدینگی هستند از دیگر مشکلات شالیزار داری برشمردند.

 

کشاورزان مناطق مرکزی مازندران در نخستین روزهای اردیبهشت در حالی که هنوز مشغول آماده سازی شالیزارهای خود برای نشا هستند با اولین نشانه های خشکسالی رو به رو نیز شدند.

 

مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن ، ۴۴درصد برنج سفید کشور را تامین می کند./ایرنا