کاهش یا نوسان بارندگی به همراه افزایش دما که با افزایش تبخیر نیز همراه است ، به معنای عمیق تر شدن خشکسالی مازندران است و در این وضعیت مدیریت مصرف آب تنها راهکار مقابله است

خشکسالی در مازندران عمیق تر شد

 

به گزارش شرق پرس به نقل از ایرنا, کاهش ۳۲ درصدی بارش باران در هشت ماهه سال ۹۶ و کاهش بارندگی در ۲ ماهه سال زراعی جاری که به طور معمول پربارش ترین ماههای سال به شمار می روند ، نشان می دهد که خشکسالی در مازندران به عنوان یکی از استان های پر آب و باران کشور در حال عمیق تر شدن است .

 

تازه ترین جدول آماری هواشناسی مازندران نشان می دهد که در هشت ماهه سال جاری در مجموع ۳۳۱ میلی متر در استان باران بارید که در مقایسه با سال گذشته ۳۲ درصد و نسبت به میانگین آماری بلندمدت حدود ۲۱ درصد کاهش دارد.

دوره آماری بلندمدت به یک دوره ۲۰ ساله یا بیشتر گفته می شود . همچنین طبق این آمار ، بارش باران در مازندران اگر چه در ۲ ماهه آغازین سال زراعی جاری یعنی مهر و آبان امسال ۱۸۹ میلی متر بوده که نسبت به دوره بلند مدت بدون تغییر مانده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد ، ولی آمار بارندگی در ماه آبان که به طور معمول پرباران ترین ماه سال در مازندران محسوب می شود ، نگران کننده است .

براساس جدول هواشناسی ، میزان بارندگی در ماه آبان امسال تنها ۲۶ میلی متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت ۷۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کاهش دارد .

کاهش یا نوسان بارندگی به همراه افزایش دما که با افزایش تبخیر نیز همراه است ، به معنای عمیق تر شدن خشکسالی است و در این وضعیت کارشناسان مدیریت مصرف آب را تنها راهکار مقابله می دانند .

کارشناسان اقتصادی مدیریت مصرف آب کشاورزی معتقدند برای جلوگیری از خشکسالی و پیامدهای آن در مازندران ، مدیریت منابع آب با تمرکز بر بهره گیری از کشت مکانیزه محصولات کشاورزی ، جلوگیری از کشت دوم بعضی از محصولات آب بر از جمله برنج ، تغییر در ارقام برنج برای کشت در استان ، ایجاد تاسیسات ذخیره منابع آب سطحی ( سد) و برخورد با چاه های غیرمجاز ضروری است .

طبق آمار رسمی ، توان بالقوه آب در مازندران حدود ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود پنج میلیارد متر مکعب آب سطحی و بقیه آب زیرزمینی است .

سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی در مازندران بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.