نحوه توزیع و همچنین قشرهایی که سبد کالا به آن‌ها تعلق گرفت، مورد انتقاد شدید از سوی مجلس و همچنین برخی ‌نهاد‌های دیگر قرار گرفت.

 

 

برنج مازندران

 

توزیع «سبد کالا» در میان برخی واجدان شرایط، موضوعی بود که پس از مطرح شدن از سوی رئیس دولت یازدهم با هدف کمک به قشرهای آسیب‌پذیر و همچنین حمایت از تولید داخل مطرح و اجرایی شد؛ اما نحوه توزیع و همچنین قشرهایی که سبد کالا به آن‌ها تعلق گرفت، مورد انتقاد شدید  از سوی مجلس و همچنین برخی ‌نهاد‌های دیگر قرار گرفت.

 

به گزارش شرق پرس، مهم‌ترین و محوری‌ترین پرسش‌های‌ مطرح در ‌آن زمان، پیرامون محور‌های زیر بود: ‌چرا برنج هندی؟ چرا مشمولان از طبقات بالای جامعه برگزیده شدند؟ چرا بسیاری از مدیران دولتی سبد کالا می‌گیرند و کارمندان آن‌ها نمی‌گیرند؟ …

بنا بر این گزارش، هم‌اکنون ‌‌دولت پس از ‌یک مرحله ‌واگذاری سبدهای رایگان کالایی، ‌در مرحله دوم ‌تصمیم گرفته است، واگذاری بسته‌های کالایی به میلیون‌ها خانوار را کنار بگذارد و در این مرحله، تنها افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امکان دریافت داشته باشند.

 

 

همچنین به نظر می‌رسد دولت موضوع برنج ایرانی را حل ‌و از استان مازندران برنج تهیه کرده است.

 

 

به همین منظور، ‌در اواخر سال گذشته، نشستی با حضور عباس قبادی، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، مدیران و اعضای هیأت‌مدیره بازرگانی دولتی، استاندار مازندران، برخی نمایندگان مجلس استان‌های شمالی کشور، رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های شمالی و همچنین سازمان جهاد این استان‌ها، اتحادیه‌ها و کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط در شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور برگزار شد تا برای تأمین ۲۰هزار تن برنج ایرانی جهت توزیع در سبد دوم کالایی تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

در اینباره، احمد علی مقیمی با اعلام این خبر افزود: نمایندگان پیش از شروع به توزیع سبد اول کالا، تذکراتی ‌به مسئولان وزارت صنعت، معدن، تجارت داده بودند، ولی متاسفانه شاهد تحقق این امر نبودیم و در طول دوره پخش سبد کالا نیز با طرح سوال و تذکر کتبی از وزیر، خواستار ارائه توضیح در این زمینه شدیم.

‌دبیر مجمع نمایندگان مازندران ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد،‌۲۰ هزار تن برنج پرمحصول شیرودی از کشاورزان عزیز مازندرانی خریداری و در سبد دوم کالا به مردم داده شود.

 

جزئیات توزیع برنج ایرانی در سبد کالا

 

 

 

 

جزئیات توزیع برنج ایرانی در سبد کالا

 

قاسم احمدی لاشکی این موضوع را مرتبط به استیضاح وزیر صنعت دانسته و گفته است: اگر برنج ایرانی در سبد کالا قرار گیرد، مجمع نمایندگان استان مازندران و استان‌های شمالی از استیضاح خود صرف‌نظر می‌کنند؛ اما اگر همچنان برنج هندی در سبد کالا باشد، استیضاح وزیر صنعت به قوت خود باقی است و قطعا از حقوق قشر زحمت‌کش کشاورزان کوتاه نمی‌آییم.

مشاور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نیز درباره زمان خرید برنج ایرانی از سوی بازرگانی دولتی اعلام کرد: مقرر شده است، حداکثر در دو ماه، خرید و کلیه عملیات اجرایی بسته‌بندی و کیسه‌گیری انجام شود و تا پایان اردیبهشت ماه، ۲۰هزار تن برنج تولید داخلی در بسته‌های ۱۰کیلوگرمی آماده توزیع باشد.

وی همچنین درباره نحوه خرید برنج از کشاورزان تصریح کرد: در این جلسه، تأکید مقامات استان و استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین سازمان غله و خدمات بازرگانی این بود که اولویت با خرید مستقیم از کشاورزان باشد و کنترل و نظارت بر کیفیت برنج‌ها نیز از سوی شرکت IGI (شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری) تامین خواهد شد.

تعیین قیمت برنج ایرانی سبد کالا

قیمت و کیفیت برنج ایرانی پیش‌بینی شده برای سبد دوم کالا، موضوع دیگری است که رضا افرازه، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور درباره آن به «دنیای اقتصاد» توضیح داد‌ و‌ گفت: با توجه به اینکه برنج خریداری شده باید با کیفیت مطلوب و از نوع برنج پرمحصول با کیفیت گروه یک باشد، برنج‌های شیرودی، فجر، خزر و گوهر برای این مرحله پیش‌بینی شده که باکیفیت‌ترین برنج‌ها در گروه یک هستند.

افرازه درباره قیمت‌ خریداری برنج توضیح داد: قیمت تعیین شده با توجه به اینکه باید در بسته‌های ۱۰ کیلوگرمی تهیه شده ‌و حداکثر ۱۰درصد شکستگی داشته باشد و استانداردهای لازم نیز در نظر گرفته شده باشد، از ۳۲۵۰ تا ۳۳۵۰ تومان پیش‌بینی شده که از سوی کارگروه استانداری تعیین می‌شود؛ البته این قیمت‌ها پس از انجام عملیات بوجاری و کیسه‌گیری است.

به گزارش تابناک، در پایان خسروتاج درباره متوسط قیمتی که شرکت بازرگانی دولتی برای خرید برنج‌های داخلی تعیین کرده است، بیان کرد: قیمت بین ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان تعیین شده و هم‌اکنون نیز برنج شیرودی با‌‌ همان قیمت قابل تهیه و خریداری است.