نداشتن برنامه، حمایت نشدن، کمبود نقدینگی و تسهیلات، ناآشنایی به نیازهای بازار هدف و موانع گمرکی و صادراتی از جمله مسائلی است که سبب شده مازندران نتواند از بازار صادراتی چین استفاده بهینه ای داشته باشد.

 

 

به گزارش شرق پرس، نداشتن برنامه، حمایت نشدن، کمبود نقدینگی و تسهیلات، ناآشنایی به نیازهای بازار هدف و موانع گمرکی و صادراتی از جمله مسائلی است که سبب شده مازندران نتواند از بازار صادراتی چین استفاده بهینه ای داشته باشد.

 

 

در حال حاضر حجم صادرات مازندران به حدود ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است که به گفته مسئولان تا پایان سال ۹۴ این رقم باید به دو میلیارد دلار افزایش یابد.

 

 

مدیرعامل گروه صنعتی ناب استیل در مازندران درباره موانع توسعه صادرات مازندران به چین به خبرنگار مهر می گوید: تجار استان در بدیهی ترین امر صادرات با مشکل مواجه است و باید حمایتهای لازم از این قشر صورت گیرد.

 

 

امیر محمدی اظهار داشت: بانکها باید حمایت ویژه از تولیدکنندگاه داشته باشد و موانع فراروی تولید نیز باید رفع شود.

 

 

در عین حال محمد کاظمی از گروه تولیدی ماشین سازی بادله ساری نیز معتقد است: شرایط برای صادرات به برخی کشورها در استان تعریف شده نیست و باید فضا فراهم شود.

 

 

وی اظهار داشت: دیگر کشورهای برای صادرات و وارداتشان برنامه و شرایط ویژه ای دارند و این شرایط نیز باید در کشور ما تعریف شود.

 

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مازندران نیز گفت: ما این توان را داریم که در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی با چین وارد تعامل شویم و این امر نیاز به زیرساختها دارد.

 

 

مشکل ضمانت نامه بانکی تجار

محمد میرزایی افزود: به عنوان نمونه برای شرکت در مناقصه نیاز به ضمانت نامه بانکی داریم و در کشورهای دیگر بانکهای ما شعبه ندارند و در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

 

 

وی اظهار داشت: باید بپذیریم که اگر به عنوان نمونه ترکیه در این زمینه موفق تر است، به دلیل است که بروکراسی را حذف کرده اند.

 

 

وی صدور روادید را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: این مسئله نیز باید رفع شود و استان مازندران از ظرفیتهای بسیار غنی در زمینه فنی مهندسی برخوردار است.

 

 

میرزایی یادآور شد: در استان مازندران سه هزار و ۵۰۰ واحد و شرکت خدماتی فنی و مهندسی فعالیت دارند.

 

 

مشکلات ارز مبادله ای و ال سی

احمدی مدیرعامل شرکت فولاد بهمن، از جمله مشکلات فراروی صادرات به چین را اختصاص نیافتن ارز مبادله ای بیان کرد.

 

 

وی اظهار داشت: مشکل دیگر پرداخت ۳۰ درصد پیش پرداخت برای گشایش ال سی است که باید در این زمینه از صادرکنندگان و تولیدکنندگان حمایت شود.

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز بیان داشت: برای توسعه صادرات به چین نیازمند شناخت از بازار این کشور هستیم و نیاز داریم تا گنجینه یا مخزن دانشی در استان راه اندازی شود.

 

 

محمد محمدپور عمران گفت: چین مرکز ثقل تجارت جهان است و بازار چین و آسیا حرفهای زیادی در سهم اقتصادی جهان دارند.

 

 

وی تصریح کرد: برای توسعه صارات هر میزان سرمایه در گردش که لازم باشد در اختیار تولیدکنندگان گذاشته می شود.

 

 

محمدپور بیان داشت: امروز دیگر مشکل سرمایه در گردش نداریم بلکه در اجرا با مشکل مواجه هستیم.

 

 

دیوار تحریم ترک برداشت

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در حاشیه نشست پرسش و پاسخ تجار مازنداران در این زمینه گفت: بحث اصلی در توسعه صادرات تحریم ها بود که امروز دیوار تحریمه ترک برداشته است.

 

 

اسدالله عسگر اولادی افزود: در تلاش هستیم تا در چین پنج بانک داشته باشیم و به دنبال پیگیری برای خرید بانک جدیدی هستیم تا بتوانیم مشکل تجار کشور را حل کنیم.

 

 

وی تصریح کرد: مازندران زنده است و باید تجار و تولیدکنندگان آن را زنده تر نگه دارند و کشوری هستیم که باید سرپا بایستیم و بحرانها را حل کنیم و تجار و خود را به انزوا نسپارند و برای فردا برنامه ریزی کنند.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه از سه استان کشور شامل کرمان، مازندران و کرمانشاه که به چین دعوت کردیم، هیچکدام صاحب پروژه های برنامه ریزی شده نبودند گفت: مشکل ما این است که برنامه نداریم.

 

وی افزود: تجار باید پروژه هایشان را مشخص کنند و برای اتاق بفرستند و اتاق آن را برای چین می فرست تا طرفهای تجاری با پیدا کنیم.

 

وی یادآورشد: چین ۱۹۰۰ میلیارد دلار صادرات و ۱۷۰۰ میلیارد دلار واردات دارد و برای صادرات به این کشور مشکل از ماست.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین یادآورشد: برای توسعه تجاریمان با چین باید در نمایشگاههای چین شرکت کنیم و از سوی دیگر به تقویت اتاق های مشترک بپردازیم.

 

عسگر اولادی بیان داشت: حدود ۲۰ اتاق مشترک ایران با دیگر کشور در اتاق بازرگانی راه اندازی شده که می توانند در امر توسعه تبادلات تاثیرگذار باشند.

 

از مجموع تبادلات تجاری ایران و چین ۲۰ میلیارد دلار صادرات و بقیه واردات است، تبادلات تجاری ایران با چین از ۳۰ سال پیش و با ۱۵۰ میلیون دلار کلید خورد و قرار است تا پایان سالجاری به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

مهر