ذبیح‌الله ذاکری گفت: اگر ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب اتفاق نیفتد ممکن است، مجبور به جیره‌بندی شویم و برنامه این کار هم نوشته شده است. به گزارش شرق پرس به نقل از فارس مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آب آشامیدنی تولید مازندران از آب‌های […]

ذبیح‌الله ذاکری گفت: اگر ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب اتفاق نیفتد ممکن است، مجبور به جیره‌بندی شویم و برنامه این کار هم نوشته شده است.

به گزارش شرق پرس به نقل از فارس مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آب آشامیدنی تولید مازندران از آب‌های زیرزمینی و سطحی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰درصد از آب آشامیدنی استان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: ۲۴ دهنه چشمه هم در استان داریم که ۹۰۸ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی مورد نیاز استان را تامین می‌کند.

ذاکری با اشاره به اینکه خط انتقال حدود ۸۷۰ کیلومتر آب را به داخل مخازن هدایت می‌کند، ادامه داد: در استان ۴۲۷ هزار متر مربع مخزن داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به فعالیت ۴۰ ایستگاه پمپاژ در استان، تصریح کرد: میانگین برخورداری از سیستم فاضلاب در کشور ۴۰درصد و در مازندران حدود ۱۲ درصد است.

وی با اشاره به اجرایی شدن سیستم فاضلاب در شهرهای ساری، جویبار، بابل، بابلسر و چالوس با ۱۶۰ هزار نفر جمعیت زیر پوشش، اظهار داشت: حدود ۷۳۶ لیتر خط انتقال برای فاضلاب کار شده و ۱۴ ایستگاه پمپاژ با شش تصفیه‌خانه داریم.

ذاکری با بیان اینکه سیستم فاضلاب شهرهای قائمشهر، آمل، محمودآباد و تنکابن را در دست اجرا داریم، ادامه داد: تا پایان سال شهر رامسر هم به این شهرها اضافه می‌شود.

وی درباره کیفیت آب آشامیدنی، اظهار داشت: هر آزمایشی که آب و فاضلاب شهری برای کنترل کیفی آب انجام می‌دهد توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم تکرار می‌شود.

ذاکری با بیان اینکه ۱۰ آزمایشگاه کنترل کیفی آب در استان داریم، افزود: آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی هم به صورت فصلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما هم دغدغه داریم آب سالم و بهداشتی در اختیار شهروندان قرار دهیم، گفت: سختی آب به هیچ عنوان موجب بروز بیماری سنگ کلیه نمی‌شود فقط در صنعت توصیه شده که از آب با سختی کمتری استفاده کنند چرا که موجب اتلاف انرژی می‌شود.

ذاکری با بیان اینکه اعتبارات آب و فاضلاب شهری بر اساس برنامه پنجم ۲۵ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال است، ادامه داد: از این میزان ۱۹ هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال به بخش فاضلاب تعلق داشته است.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه باید ۱۰۳۳ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه انجام می‌شد که ۳۴۴ کیلومتر انجام شده، گفت: توسعه شبکه هم طبق برنامه ۷۹۴ کیلومتر بوده که ۴۰۷ کیلومتر انجام شده است.

ذاکری یادآور شد: اعتبارات سال ۹۲ شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران ۱۳۳ میلیارد تومان بود و فقط ۳۳ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه استفاده نشدن آب‌های سطحی از چالش‌های ما در شرکت آب و فاضلاب است، افزود: کاهش ۲۰ درصدی بارندگی و به تبع آن کاهش سفره‌های آب زیرزمینی از دیگر چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم.

ذاکری با اشاره به اینکه درصدد هستیم فرسودگی لوله‌های شبکه را رفع کنیم، تصریح‌کرد: به علت فرسودگی شبکه توزیع، حدود ۲۹ درصد هدررفت آب داریم.

وی با بیان اینکه گردشگرپذیر بودن استان موجب طولانی شدن پروژه‌های آب و فاضلاب می‌شود، ادامه داد: به این علت که در بعضی از ایام سال به دلیل ورود گردشگران، مجبور به توقف پروژه‌ها هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه ورود پیدا نکردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به پروژه‌های آب و فاضلاب از دیگر مشکلات است، اظهار داشت: الان در این بخش ورود پیدا کردیم و در فاضلاب شهرهای بابل و بابلسر سرمایه‌گذار ورود پیدا کرده است.

ذاکری با بیان اینکه آب آشامیدنی شهرستان ساری شرایط استاندارد را دارد اما ممکن است مطلوبیت بالا نداشته باشد، افزود: آب شهرستان ساری قابلیت شرب دارد.

وی با اشاره به اینکه نگرش‌ها باید تغییر کند، ادامه داد: استفاده از دستگاه تصفیه آب، احساس ذهنی ما است و تصور می‌کنیم که آب آلودگی دارد.

ذاکری با بیان اینکه طبق نظر سازمان بهداشت جهانی مصرف هیچ آبی در دنیا باعث ایجاد بیماری‌های کلیوی نمی‌شود، گفت: دستگاه تصفیه آب فقط املاح مفید آب را حذف می‌کند و تبدیل به آب سبک می‌تواند و مصرف آب سبک هم موجب بیماری‌های قلبی و استخوانی می‌شود.

ذاکری خاطرنشان‌کرد: ارتباط مستقیمی بین ابتلا به بیماری‌های قلبی و مصرف آب سبک وجود دارد.

وی با بیان اینکه تصفیه آب به معنای تغییر در حالت شیمیایی آب است در حالی که موارد اعتراضی مردم در زمینه بو و طعم … مربوط به مباحث فیزیکی آب است، گفت: در هیچ شرایطی استفاده از دستگاه تصفیه آب را توصیه نمی‌کنیم.

ذاکری درباره امکان جیره‌بندی آب آشامیدنی در تابستان امسال، اظهار داشت: اگر مردم ۲۰ درصد در اوج مصرف آب، صرفه‌جویی کرده و به کمک ما بیایند به هیچ وجه در استان جیره بندی نخواهیم داشت اما اگر این ۲۰ درصد صرفه‌جویی اتفاق نیفتد ممکن است مجبور به جیره‌بندی شویم و برنامه این کار هم نوشته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اعتبارات بانک جهانی برای پروژه‌های آب و فاضلاب ۷۵ میلیون دلار بود که بیش از ۹۰ درصد جذب شد، یادآور شد: بانک جهانی هم ۱۵۰ میلیون یورو برای احداث تصفیه‌خانه و خط انتقال تقاضا کردیم که در سال قمری جدید، مذاکرات انجام می‌شود.

ذاکری با اشاره به طلب ۲۱میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران، گفت: ۴۵ درصد از طلب ما مربوط به شرکت آب و فاضلاب روستایی است.

/انتهای خبر