اگر شما تصمیم به خرید کولر گازی گرفته باشید شاید با این سوال روبه شوید که مشخصات یک کولر گازی خوب چیست و چگونه می توان با شناخت کامل از این دستگاه، خریدی مطمعن داشت

شرق پرس : اگر برای خرید به بازار مراجعه کرده باشید و قصد انتخاب یکی از تجهیزات سرمایشی موجود را داشته باشید بدون شک کولر گازی یکی از گزینه های پیشروی شما است. بیش از صد سال از اختراع این وسیله می گذرد و طی سال های طولانی در سراسر دنیا جهت خنک کردن محیط در مکان های مختلف نظیر منازل مسکونی، فروشگاه ها، ادارات و دیگرجاها مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به عملکرد این دستگاه با استقبال فراوانی از سوی افراد مختلف روبه رو شده است. در چند سال گذشته استفاده از کولر گازی بیشتر در مناطق گرمسیر کشورمان کاربرد داشت اما امروزه با توجه به گرمایش جهانی و گرم شدن کره ی زمین در دیگر نقاط کشور نیز هنگام خرید ترجیح می دهند کولر گازی را انتخاب کنند.

اگر شما تصمیم به خرید کولر گازی گرفته باشید شاید با این سوال روبه شوید که مشخصات یک کولر گازی خوب چیست و چگونه می توان با شناخت کامل از این دستگاه، خریدی مطمعن داشت. در حال حاضر سازنده های بسیاری در سراسر دنیا کولر گازی با برند و کیفیت های متفاوتی تولید و به بازار ارائه می نمایند و هنگام خرید شما با گزینه های مختلفی روبه رو می شوید که واقعا انتخاب درست ممکن است کمی مشکل باشد و بدون آگاهی و در نظر نگرفتن برخی عوامل ممکن است وسیله ای که پاسخگوی نیاز شما باشد انتخاب نکنید. گروه دماپویا جهت کمک به شما برای خرید و شناخت کولر گازی نکات طلایی و مهمی را مورد بررسی قرار داده، در ادامه با ما همراه باشید تا با مشخصات یک کولر گازی خوب بیشتر آشنا شوید.

انواع مدل های کولر گازی

اکثر شرکت هایی که در زمینه تولید تهویه مطبوع فعالیت دارند عموما با توجه به نیاز بازار کولر گازی هایی در مدل های متفاوت از قبیل دیواری، ایستاده، پرتابل و پنجره ای در ظرفیت های متفاوت تولید و به بازار ارائه می نمایند. شما نیز هنگام خرید کولر گازی باید به مکان و فضایی که دستگاه قرار می گیرد توجه نمایید که با انتخابی درست و مطمئن، بیشترین بازدهی را از سیستم تهویه مطبوع داشته باشید. قابل ذکر است که تمامی مدل ها برای ایجاد هوای مطبوع از یک نوع عملکرد مشابه برخورداند و با سیکل تبرید و مبرد سازی گاز داخل کمپرسور برای عمل خنک سازی بهره می برند. در ادامه به ویژگی های کلی هریک به طور اختصار پرداخته ایم.
اسپلیت دیواری : کولر گازی اسپلیت همانطور که از نامش پیداست شامل دو قسمت می باشد که یونیت داخلی داخل فضای اتاق قرار میگرد و به وسیله ی لوله های مسی به یونیت خارجی که در محیط بیرونی مانند بالکن یا پشت بام نصب میشود، در ارتباط است. استفاده از این اسپلیت ها بیشتر در منازل مسکونی و فضاهایی با متراژ کم کاربرد بسیاری دارند. کولر گازی دیواری معمولا در ظرفیت های ۶۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ در برندهای متفاوت در بازار موجود می باشند.
کولر گازی پرتابل : این نوع تجهیزات سرمایشی از یک قسمت تشکیل شده و دارای پایه های چرخدار می باشد که براحتی می توان آن را جابه جا نمود. کولر گازی پرتابل یا قابل حمل برای فضاهای کوچک که مشکل نصب سایر سیتم های سرمایشی را دارند گزینه ی ایده آلی می باشد و در فضاهایی با متراژ ۲۰ الی ۳۰ متر قابل استفاده بوده و در کوتاهترین زمان هوای محیط را خنک و مطلوب می نماید. استفاده از کولر گازی پرتابل به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و گرمای پشت دستگاه را از طریق خرطومی به محیط بیرون هدایت می کنند. کولر گازی پرتابل در ظرفیت ها ۱۲ و ۱۴ هزار با برندهای متفاوتی در بازار موجود می باشد.
کولر گازی پنجره ای: کولر گازی پنجره ای تنها از یک قسمت تشکیل شده و تمامی تجهیزات یک کولر گازی اعم از کمپرسور، کندانسور،اواپراتور، لوله های مسی داخل یک جعبه قرار گرفته و بدون نیاز به لوله کشی و کابل کشی درون قاب پنجره قرار می گیرند و از قسمت جلویی کولر گازی باد خنک به داخل محیط انتقال می یابد و گرمای ایجاد شده از قسمت پشتی دستگاه به هوای آزاد بیرون هدایت می شود. استفاده از این دستگاه در اتاق های با فضای کم کاربرد دارد.
کولر گازی ایستاده: کولر گازی با موقعیت ایستاده یکی دیگر از وسایل سرمایشی دو تیکه می باشد. پنل داخلی این اسپلیت ها در فضای داخلی و یونیت خارجی در فضای بیرون قرار می گیرد. استفاده از این نوع اسپلیت بیشتر در اماکن عمومی مانند بانک ها، سالن ها، مساجد، فروشگاه ها و دیگر فضاهایی که متراژ بالایی دارند کاربرد فراوانی دارد و به خوبی می تواند محیط را خنک و هوایی مطبوع ایجاد نماید. این نوع کولر گازی در ظرفیت های ۳۶۰۰۰ تا ۹۴۰۰۰ با عملکرد سرد و گرم تولید و ارائه می گردد.

نوع کمپرسور کولر گازی

اجزا و قطعات ریز و درشتی در کنار یکدیگر قرار گرفته که هریک ویژگی و عملکردی متفاوت دارند و درنهایت درکنار هم قرار گرفتن آنها سیستم کولر گازی را بوجود می آورد. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین این تجهیزات در انواع کولر گازی کمپرسور آنهاست. کمپرسورهای بکار رفته در کولر گازی عموما از سه نوع اسکرال (اسکرول)، روتاری و پیستونی می باشد که هریک از اینها دارای قدرت و نوع عملکرد متفاوتی هستند و هرکدام جهت استفاده در اقلیم و شرایط جغرافیایی خاصی در کولرگازی بکار رفته اند. کمپرسورهای روتاری معمولا در حجم ۶۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ بی تی یو تولید می شوند و در مناطق با آب وهوای معتدل و مرطوب بسیار کاربرد داشته و به خوبی می توانند هوایی مطلوب در محیط ایجاد نمایند این کمپرسورها حین عملکرد صدای کمی ایجاد می نماید. با اطلاع از بهترین کولر گازی می توان با اطمینان خرید برند معتبر و با کیفیت این محصولات را که از قدرت هوادهی مطلوبی برخوردار هستند بهره مند شوید.
مدل قدیمی تر کمپرسوهای کولر گازی مدل پیستونی است که به عنوان کمپرسور سنگین نیز در بازار شناخته شده اند، این مدل کمپرسورها در ظرفیت هایی با حجم ۱۶۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰ بی تی یو تولید و ارائه می گردند استفاده از کولر گازی با کمپرسور پیستونی گزینه ی ایده آلی برای مناطق گرمسیری کشورمان محسوب می گردد اما باید توجه داشت که این نوع کمپرسور هنگام عملکرد دارای صدای زیادی می باشد. همانطور که اشاره شد یکی دیگر از این کمپرسورها مدل اسکرال که دارای راندمان و بازدهی بسیار بالایی بوده این کمپرسورها معمولا در کولر گازهایی با موقعیت نصب ایستاده با ظرفیت های بالاتر از ۴۸ هزار بی تی یو بر ساعت جهت استفاده در مناطق گرمسیری و حاره ای مناسب می باشند.

 

ظرفیت کولر گازی

BTU واحد حرارتی مخفف کلمه British thermal unit است که برای ارزیابی مقدار انرژی مورد نیاز برای تولید گرما و سرما استفاده می شود. ظرفیت بازدهی کولر گازی نیز با واحد BTU بیان می گردد. هنگام خرید کولر گازی خوب باید به ظرفیت BTU آن حتما توجه نمود. ظرفیت مناسب کولر گازی بر اساس متراژ فضای مورد نظر بدست میاید و زمانیکه قصد خرید یکی از مدل های کولر گازی را داشته باشید باید حتما متراژ مورد نظر را در نظر داشت که بیشترین بازدهی را از دستگاه داشته باشید.
جهت ظرفیت متناسب محیط باید برخی عوامل از قبیل میزان رفت و آمد در محیط، تعداد ساکنین، آفتابگیر بودن فضا، تعداد پنجره ها را در نظر داشت که ظرفیت مناسبی جهت ایجاد هوایی مطلوب در محیط انتخاب نمود. در جدول زیر چند متراژ مثال زده شده است. شما بازدید کننده ی گرامی جهت مشاوره و راهنمایی ظرفیت مناسب می توانید با گروه فنی مهندسی دما پویا تماس حاصل فرمایید.

راندمان کولر گازی

EER مخفف Energty Efficiency Ratio به معنی میزان بهره وری انرژی الکتریکی یا مقدار تبدیل انرژی الکتریکی به سرما را نشان می دهد . هر چه مقدار آن در دستگاه بالاتر باشد قدرت خنک کنندگی بالاتری دارد . تقریبا روی تمامی وسیله هایی که از برق به عنوان منبع انرژی استفاده می نمایند برچسب انرژی نیز به چشم میخورد. این برچسب از حروف A تا G رتبه بندی شده که هرکدام از حروف دارای رنگ مشخصی می باشند. هرچه مصرف انرژی دستگاه به A نزدیک تر باشد به معنای اینست که مصرف انرژی کمتری مصرف کرده و بیشترین بازدهی را دارد.
اهمیت راندمان در کولر گازی به این علت است که هرچه میزان مصرف انرژی دستگاه پایین تر باشد برق کمتری مصرف کرده در نهایت از پرداخت هزینه های گزاف قبض برق آسوده خاطر می شود. یکی از ویژگی های کولر گازی خوب کم مصرف بودن آن است و کسانی قصد خرید این دستگاه را دارند توصیه می شود به این برچسب حتما توجه نمایند و ترجیحا دستگاهی با گرید انرژی A یا B خریداری کنند.

بهترین مارک کولر گازی

امروزه با توجه به نیاز بازار و استقبال بی نظیر استفاده از این دستگاه در سراسر دنیا، سازنده های داخلی و خارجی زیادی در این زمینه فعالیت گسترده ای دارند و سالانه میلیون ها کولر گازی را تولید و روانه بازار رقابت می کنند. برخی از این سازنده ها از زمان های خیلی دور با سابقه ای بیش از چند دهه در این عرصه فعالیت دارند و در کنار آنها شرکت های نوپا و تازه کار نیز با توجه به کیفیت بالای تولیدات پیشرفت چشمگیری داشته اند و به خوبی توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.
اما هنگام خرید در میان این همه برند انتخاب مارک یک کولر گازی خوب واقعا شاید مشکل باشد و نیاز به اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم که بتوانیم خرید خوب و مطمئن تجربه کنیم. با توجه به تنوع و گستردگی انواع برندها یکی از مارک های محبوب ایرانی ها که از سطح کیفیت بالایی نیز برخوردار می باشد و به دلیل تنوع در ظرفیت هوادهی قابلیت استفاده در متراژ های مختلف را دارد می توان به کولر گازی ایران رادیاتور اشاره داشت. همچنین باید به نکاتی دیگر از جمله مدت زمان گارانتی، خدمات پس از فروش شرکت وارد کننده ی کولر گازی نیز توجه نمود زیرا در صورت بوجود آمدن مشکل احتمالی برای دستگاه وجود مراکز سرویس دهی فعال و در دسترس بودن قطعات لازم امری مهم و ضرروی محسوب می گردد.

شرایط جغرافیایی محل

هنگام انتخاب کولر گازی، با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی محل زندگی می توانید بیشترین بازدهی را از سیستم سرمایشی خود داشته باشید. در هنگام راهنمایی و کسب اطلاعات در مورد مشخصات کولر گازی خوب باید به این نکته توجه داشت که کولر گازی انتخابی شما برای محل زندگی شما مناسب هست یاخیر. زمانیکه کولر گازی متناسب با اقلیم منطقه خود انتخاب می نمایید بیشترین راندمان را از دستگاه خواهید داشت. اگر هنگام خرید کولر گازی به لیبل روی جعبه یا پنل کولر گازی دقت کرده باشید یکی از حروف T1، T2 و یا T3 را مشاهده می فرمایید اما منظور از این اصطلاحات چیست و هرکدام برای چه آب و هوایی مناسب هستند.

میزان صدای کولر گازی

هنگام خرید کولر گازی خوب باید حتما به میزان صدای آن توجه نمود. امروزه با افزایش جمعیت و طبعیتا به دنبال آن افزایش وسایل نقلیه و شلوغی شهرها معمولا هنگام استراحت و یا زمانیکه مشغول به انجام کارهای روزمره هستید دوست دارید در محیطی آرام به دور از هیاهوی شهر سپری کنید. میزان صدای دستگاه را می توان عدد دسی بل db که روی لیبل کولر گازی درج شده مشاهده نمود. معمولا صدای کمتر از ۵۰ دسی بل برای کولر گازی خوب ایده آل می باشد و می توان گفت کمترین میزان نویز و صدا را در محیط بوجود می آورد، وبا آرامش خیال در محیطی آرام و خنک اوقات خود را سپری کنید.

زیبایی پنل داخلی کولر گازی

افراد بسیاری طراحی و ساختار پنل داخلی را مدنظر داشته و همواره ترجیح می دهند کولر گازی با ظاهری زیبا و منحصر بفرد خریداری کنند. بعد از نصب کولر گازی تنها چیزی که همیشه آن را خواهید دید پنل نصب شده داخل فضا می باشد و بدون شک تاثیر بسزایی در دیزاین و دکوراسیون فضا خواهد داشت. در بازار رقابت سازنده های معتبر سیستم تهویه مطبوع همواره سعی دارند به سلیقه ی خاص مشتری احترام گذاشته و در تولید و تهیه طراحی پنل از جدیدترین ایده ها بهره ببرند تا محصولی زیبا در اختیار خریدار قرار دهند.
در حال حاضر علاوه به رنگ سفید که به وفور یافت می شد سازنده های کولر گازی از رنگ های دیگری مانند مشکی، زرشکی و دیگر رنگ های خاص در ساخت و تهیه یونیت داخلی استفاده می کنند همچنین وجود صفحه نمایش روی پنل علاوه بر زیبایی باعث می شود که تغییرات آن را به راحتی مشاهده نمایید. به اعتقاد خریدارن این وسایل، یک کولر گازی خوب علاوه داشتن ویژگی های فنی باید از نظر ظاهری نیز زیبا باشد.

قدرت پرتاب باد کولر گازی

یکی دیگر از ویژگی های کولر گازی که باید به آن توجه نمود قدرت پرتاب باد آن می باشد. پرتاب باد به این معنی است که کولر گازی تا چه فاصله باد خنک را به محیط انتقال می دهد. این ویژگی را بر حسب متر بیان می کنند. هرچه میزان قدرت پرتاب باد کولر گازی بیشتر باشد به این معنی است که هوای خنک را به خوبی به کل محیط اطراف انتقال می دهد. امروزه سازنده های کولر گازی پنل داخلی را طوری طراحی کرده اند که از جهات مختلف قابلیت پرتاب باد را داشته باشد. برخی مدل های کولر گازی از چهار جهت نیز باد خنک را انتقال می دهند. جهت انتخاب کولر گازی خوب سعی کنید دستگاهی با پرتاب باد حداقل ۱۰ متر خریداری نمایید.
شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به وبسایت دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های تهویه مطبوع به منظور خریدی بهینه و مقرون به صرفه اقدام نمایید.