کارشناس میراث تاریخی تصریح کرد: بنای آتشکده کوسان در شمال غرب روستای آسیاب سر شهرستان بهشهر قرار دارد که اهالی روستا و دهکده های همجوار نام این بنا را باباعلی امام می گفتند.

 

 

کارشناس میراث تاریخی صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گفت: بنای آتشکده کوسان یک بنای چهار طاقی و نخستین بنای شناسایی شده در خطه شمال ایران است.

 

 

به گزارش شرق پرس, مریم مددی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: بنای آتشکده کوسان در شمال غرب روستای آسیاب سر شهرستان بهشهر قرار دارد که اهالی روستا و دهکده های همجوار نام این بنا را باباعلی امام می گفتند.

 

atashkade-kosan54

 

 

وی با بیان اینکه در این آتشکده در روزهای خاصی از سال مراسم مذهبی –اسلامی انجام می‌شد، افزود: بنای این آتشکده به صورت مربع و کاملا طرح چهار طاقی بوده که با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده است.

 

 

کارشناس میراث تاریخی تصریح کرد: ارتفاع دیواره سنگی در چهار ضلع و بخش بیرونی و داخلی بنا بصورت منظم چیده شده ولی در حال حاضر داخل دیواره‌ها با لاشه سنگ پر شده است.

 

 

وی افزود: این بنا با توجه به فرم پلان آن یک بنای چهار طاقی است که به احتمال غریب به یقین آتشکده بوده و بنای مذکور نخستین بنای شناسایی شده در خطه شمال ایران است.