ریاست مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول، بعد از رأی گیری امروز در صحن علنی مجلس، بار دیگر به محمدباقر قالیباف رسید. او بر خلاف سال اول مجلس یازدهم که ۲۳۰ رأی کسب کرده بود، این بار تنها ۱۹۸ رأی توانست به دست آورد؛ یعنی ۳۲ رأی ریزش!
 شرق مازندران : مجلس دوازدهم با ترکیب سیاسی کاملا متفاوت از مجالس دهم و یازدهم شورای اسلامی روی کار آمد. اگر در مجلس دهم رقابت تنگاتنگی میان فراکسیون های اصلاح طلب و اصولگرا وجود داشت، اما مجلس یازدهم اقلیت کم تعدادی از مستقلین (اعتدالیون و اصلاح طلب) در مقابل اکثریت پرتعداد اصولگرایان را شاهد بودیم.
چینش سیاسی صندلی های پارلمان دوازدهم اما حکایت از آن دارد که این مجلس، مجلسی با یک فراکسیون اکثریت نخواهد بود بلکه مجلسی چند فراکسیونی روی کار آمده است. از یک سو طیف نزدیک به قالیباف و از سوی دیگر طیف پایداری ها در این مجلس حضور دارند. نمایندگان وارد شده به مجلس از لیست امنا که مورد تایید چهره هایی چون رائفی پور، الله کرم، سعید محمد، رسایی و …بودند نیز یک طیف دیگر حاضر در مجلس هستند.

هرچند طی روزهای اخیر فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت تشکیل شد و همه این طیف های اصولگرا در آن حضور داشتند اما اولین رأی گیری این فراکسیون که برای کرسی های هیات رئیسه مجلس و مشخصا ریاست بود به نتیجه نرسید تا حکایت از یکدست نبودن اصولگرایان این مجلس داشته باشد.

در این میان مستقلین که ترکیبی از اصلاح طلبان و اعتدالیون هستند را نیز باید طیف پرتعدادی در مجلس دوازدهم دانست، طیفی که بنا به روایت ها بین ۸۰ تا ۱۰۰ نماینده در مجلس دوازدهم دارد و می تواند در مقاطع مهم نقش «بازی ساز» را در مجلس ایفا کنند.

برهمین اساس پیش بینی می شود مستقلین که بنا به گفته نوری قزلجه نزدیک به ۱۰۰ صندلی در این مجلس دارند، قدرت نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به مجلس فعلی داشته باشند.

در ادامه مروری بر آراء هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه های اول سه دوره اخیر مجلس داشته ایم.

رأی قالیباف ریخت

در مجلس دهم، علی لاریجانی در اجلاسیه اول با ۲۳۷ رأی توانسته بود بر کرسی ریاست مجلس تکیه زند، او در ۳ اجلاسیه بعد نیز با کسب رأی بر کرسی ریاست مجلس خود ابقاء شد .

در مجلس یازدهم یعنی چهار سال پیش، زمانی که پارلمان نشینان قرار بود تکلیف رئیس قوه مقننه را در اولین اجلاسیه مشخص کنند، ۲۳۰ رأی به محمدباقر قالیباف دادند. محمدباقر قالیباف در ۳ اجلاسیه بعدی مجلس یازدهم با کسب به ترتیب ۲۳۰ رأی، ۱۹۴ رأی و ۲۱۰ رأی توانست حضور خود در ریاست مجلس را حفظ کند. نوسانات نسبتا پایین رأی قالیباف را می توان ناشی از ترکیب یکدست مجلس و توافقات درون حزبی و معاملات پشت پرده دانست.

ریاست مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول، بعد از رأی گیری امروز در صحن علنی مجلس، بار دیگر به محمدباقر قالیباف رسید. او بر خلاف سال اول مجلس یازدهم که ۲۳۰ رأی کسب کرده بود، این بار تنها ۱۹۸ رأی توانست به دست آورد؛ یعنی ۳۲ رأی ریزش!

قالیباف این ریزش رأی را در انتخابات نیز تجربه کرد و بعد از ۴ سال نمایندگی با حدود ۸۰۰ هزار رأی ریزش حضورشان در پارلمان را تمدید کرد.

مقایسه رأی نواب رئیس، دبیران و ناظران

در جلسه علنی امروز حمیدرضا حاجی بابایی با ۱۷۵ رأی و علی نیکزاد با ۱۶۹ رأی به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس دوازدهم در سال اول انتخاب شدند. غلامرضا نوری قزلجه با ۱۳۰ رأی، علیرضا سلیمی با ۸۲ رأی، سید جلیل میرمحمدی با ۶۱ رأی به عنوان ناظران سال اول هیات رئیسه مجلس دوازدهم رأی پارلمان نشینان را گرفتند.

از سوی دیگر، ۶ دبیر این دوره از مجلس شورای اسلامی به ترتیب عبارتند از؛ مجتبی بخشی پور با ۱۲۰ رأی، احمد نادری ۱۱۲ رأی، روح الله متفکر آزاد ۱۱۰ رأی، مجتبی یوسفی ۹۸رأی ، محمد رشیدی ۹۷ رأی و اکبر رنجبر زاده با کسب ۹۵ رأی.

اما کفه آراء در دو مجلس پیشین چگونه بوده است؟

ترکیب سیاسی مجلس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تنوعی به مراتب بیشتر از مجلس یازدهم داشت که مجلسی تمام قد اصولگرا بود، بنابراین چنین ترکیب سیاسی باعث شده بود که هیات رئیسه مجلس یازدهم در برخی کرسی ها به نسبت مجلس دهم آرای بالاتری را کسب کند.

چنانچه، در میان نواب رئیس کف رأی امیرحسین قاضی زاده و علی نیکزاد در اجلاسیه اول مجلس یازدهم از کف رأی مسعود پزشکیان و علی مطهری در مجلس دهم سنگین‌تر بود، نتایج نشان می دهد که قاضی زاده ۲۰۸ رأی کسب کرده بود، در حالی که پزشکیان در اجلاسیه اول مجلس دهم، توانست ۱۵۸ رأی را از آن خود کند. از سوی دیگر علی مطهری در مجلس دهم با ۱۳۳ رأی توانست نائب رئیس دوم باشد، در حالی که علی نیکزاد در اولین هیات رئیسه مجلس یازدهم ۱۹۶ رأی کسب کرده بود.

رأی نائب رئیس اول مجلس یازدهم (یعنی امیرحسین قاضی زاده) نسبت به آراء حمیدرضا حاجی بابایی نائب رئیس اول مجلس دوازدهم هم بیشتر است. اما مقایسه آراء حاجی بابایی با آراء مسعود پزشکیان در مجلس دهم نشان می دهد که ۱۷ رأی بیشتر کسب کرده است.

همچنین رأی نائب رئیس دوم مجلس یازدهم نسب به ادوار دهم و دوازدهم سنگین تر است، آراء نائب رئیس دوم در مجلس یازدهم ۱۹۶بوده است، در صورتی که در مجالس دهم و دوازدهم به ترتیب ۱۳۳ و ۱۶۹ رأی کسب کرده بودند.

درباره ۹ کرسی دبیران و ناظران هم باید گفت آرای دبیران و ناظران مجلس یازدهم یک گام جلوتر از مجالس دهم و دوازدهم بوده است.

ابقا شدگان مجلس دهم و یازدهم در مجلس دوازدهم

بررسی اعضای هیأت رئیسه مجالس دهم و یازدهم، نشان می دهد که برخی چهره ها در مجلس دوازدهم هم ماندگار شدند. مسعود پزشکیان که در مجلس دهم جزو نواب رئیس بود، اما نتوانست در مجلس یازدهم به هیأت رئیسه راه یابد، او در این دوره از مجلس نیز منتخب تبریز شده است.

همچنین قسیم عثمانی نماینده بوکان که یکی از ۳ ناظر مجلس دهم بوده است، از راهیابی به مجلس یازدهم بازماند . وی در این دوره از انتخابات توانست بار دیگر کرسی حوزه انتخابیه بوکان در بهارستان را از آن خود کند.

علی نیکزاد در مجلس یازدهم کرسی نائب رئیسی مجلس را در اختیار داشت، در این دوره نیز توانست بار دیگر از حوزه اردبیل به مجلس راه یابد و به کرسی نایب رئیسی مجلس نیز تکیه زند. علی نیکزاد در مجلس یازدهم با کسب ۱۹۶ رأی نائب رئیس دوم شده بود، اما در این دوره از مجلس با کسب ۱۶۹ رأی توانست نائب رئیس دوم مجلس دوازدهم شود.

همچنین علیرضا سلیمی که یکی از ناظران مجلس یازدهم بود، در مرحله دوم از انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه تهران بار دیگر به پارلمان راه یافت او نیز حضورش در هیات رئیسه را به عنوان یک ناظر تمدید کرده است.

روح الله متفکر آزاد از حوزه تبریز و حسینعلی حاجی دلیگانی از حوزه شاهین شهر نیز که در مجلس یازدهم در زمره دبیران به شمار می رفتند، در مجلس دوازدهم نیز توانستند آراء کافی را کسب کنند. روح الله متفکرآزاد نماینده دیگری است که دبیری مجلس یازدهم را در سال اول در اختیار داشت، وی در رأی گیری مجلس دوازدهم نیز بار دیگر به عنوان یکی از ۶ دبیر هیات رئیسه انتخاب شد.

همچنین اکبر رنجبرزاده که در مجلس دهم یکی از ۶ ناظران مجلس بوده، در مجلس دوازدهم به سمت دبیری رسید.

خبرآنلاین نوشت؛ اما احمد نادری (اجلاسیه سوم و چهارم مجلس یازدهم)، مجتبی یوسفی‌(اجلاسیه دوم و چهارم مجلس یازدهم) و محمد رشیدی (اجلاسیه دوم و چهارم مجلس یازدهم)، گرچه در هیچکدام از اجلاسیه های اول مجالس دهم و یازدهم به هیات رئیسه مجلس نیامده اند اما در اجلاسیه های دیگر سابقه حضور در هیات رئیسه را داشته اند.